اوج تلخی واقعه عاشورا و ظلم به سیدالشهداء از نگاه «امام زمان(عج)»

9:00 - 08 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۰۳۷۴
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حقوق معنوی و اجتماعی و مقابله در برابر ظلم و استکبار مظلوم نکاتی مهم بود که «امام حسین (ع)» در قیام خود آنان را مطرح کرد بنابراین باید توجه داشت که ابعاد واقعی کربلا و درس‌هایی که از این رخداد برای جامعه بشری باقیمانده بسیار وسیع و ارزنده و انسان ساز است.

علی کاظم بهرام در گفت‌وگو با پیرامون قیام «امام حسین (ع)» گفت: «امام حسین (ع)» نجات دهنده اسلام و امحا کننده جهل و کفر و نفاق بود. ایشان در مقابل ظلم ایستادگی کرد و درسی بزرگ به جامعه بشری داد و آزادگی پیام بزرگ و تاثیر گذار آن بر تاریخ بود.

وی به فلسفه قیام کربلا اشاره و تاکید کرد: برای دریافتن فلسفه قیام عاشورا باید به دو عنصر زمان و مکان توجه ویژه شود «امام حسین (ع)» کسی بود که پس از شهادت «امام حسن مجتبی (ع)» همچنان به صلح نامه برقرار شده بین «امام حسن (ع)» و معاویه پایبند بود و این امر تا مرگ معاویه ادامه داشت، اما از آنجا که در زمان معاویه و خصوصاً پس از مرگ او بسیاری از اصول صلح نامه زیر پا گذاشته شد و از همه مهمتر بندی که مربوط به عدم حاکمیت یزید می‌شد زیر پا گذاشته شد، موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که «امام حسین (ع)» به این امر اعتراض کردند البته باز هم تاکید دارم که این اعتراض تنها مختص «امام‌حسین (ع)» نبود بلکه بسیاری از افراد با حاکمیت یزید مخالف بودند همین امر سبب شد تا نامه‌های فراوانی برای «امام حسین (ع)» ارسال شود و از ایشان خواسته شود تا حاکمیت را برعهده بگیرند.

بهرام به حرکت «امام حسین (ع)» از مکه به سوی کربلا اشاره و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» نماینده‌ای به عنوان مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا از همراهی مردم مطمئن شود پس از دریافت نامه مسلم مبنی بر بیعت بسیاری از کوفیان،  «سیدالشهداء (ع)» پای در راه سفر کربلا گذاشتند، اما زمانی نگذشت که با تهدید عبیدالله؛ کوفیان نه تنها مسلم بلکه «امام حسین (ع)» را نیز تنها گذاشتند.

وی به عملکرد دشمن برای دور کردن مردم از اطراف «امام حسین (ع)» اشاره و تصریح کرد: تاریخ پر از درس‌های گوناگون و مردم همواره باید آگاه باشند که دشمن در کمین نشسته است همان مردمی که با «امام حسین (ع)» بیعت کرده بودند نماینده ایشان را به شهادت رساندند این امر به خاطر شکل گیری برخی از رویداد‌ها و تغییر افکار عمومی توسط دشمن بود. فردی به نام عمر بن سعد که خطابه گوی بسیار خوبی بود به همراه شمر که در آن زمان به عنوان جانباز سپاه «امیرالمومنین (ع)» محسوب می‌شد حرکت جدیدی را آغاز کردند آنان افکار عمومی را در سخنرانی‌های خود در مساجد بر علیه «امام حسین (ع)» تغییر دادند به نحوی که مردم «امام حسین (ع)» را عامل اصلی نابودی دین اسلام می‌دانستند. این درست شبیه به چالش‌هایی است که این روز‌ها منطقه خاورمیانه را دربرگرفته ایران که محور مقاومت محسوب می‌شود و همواره پیرامون آرامش در منطقه تاکید دارد از سوی دشمنان به عنوان عامل ناآرامی معرفی شده و باعث عدم وحدت منطقه گردیده است این در حالیست که این وهابیت و داعش هستند که مهمترین دشمنان جامعه اسلامی محسوب می‌شوند.

*** بی بصیرتی 

***گمراهی مردم عامل قیام کربلا 

وی تاکید کرد: گمراه کردن جامعه از سوی دشمنان یکی از عواملی بود که زمینه ساز قیام کربلا شد دشمن برای نابودی جامعه اسلامی خواب‌های جدید دیده بود و بدعت‌های تازه‌ای را به صورت نا محسوس وارد زندگی جامعه می‌کرد درست همانگونه که امپراطوری رسانه‌های معاند امروز تلاش دارد تا حقیقت جامعه اسلامی را از اذهان عمومی پنهان کند آنان برای این کار از تبلیغات ضد اسلامی استفاده می‌کنند و همواره جامعه اسلامی را به عنوان تهدید کنندگان امنیت جهانی معرفی می‌کنند و ما موظفیم تا از واقعه کربلا درس بگیریم و مکتب اسلام و اهل بیت را به درستی معرفی کنیم.

بهرام تصریح کرد: شهادت و ریخته شدن خون «اباعبدالله الحسین (ع)» باعث زنده شدن دین اسلام شد پس از شهادت «امام حسین (ع)» بود که هوشیاری مردم نیز کلید خورد و جامعه تازه متوجه جنایت‌های انجام شده بودند بعد از آن قیام‌های متعددی همانند قیام توابین شکل گرفت اگر چه این قیام‌ها پس از واقعه عاشورا رخ داد و تاثیری بر اسلام نداشت، اما مردم متوجه فریب خودشان توسط دشمنان «امام حسین (ع)» شدند.

*** عمق فاجعه 

وی نگاه «امام زمان (ع)» پیرامون واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داد و افزود: در زیارت ناحیه مقدسه که از زبان «امام زمان (عج)» مطرح شده آمده است؛ سلام بر کسی که از قفا سرش را جدا کردند این جمله نشان دهنده عمق فاجعه و جهل و نادانی و بی بصیرتی مردم زمان امامت «امام حسین (ع)» است.

این کارشناس علوم قرآنی زنده نگه داشتن نام و یاد «امام حسین (ع)» را یکی از رویکرد‌های معصومین دانست و تاکید کرد: یکی از رویکرد‌های مهم و اساسی «اهل بیت (ع)» در طول سال‌ها زنده نگه داشتن نام و یاد قیام کربلاست، زیرا این قیام اسلام را زنده نگه داشت در عین حال نکات تربیتی و احکام دین مبین اسلام را جانی دوباره بخشید «امام حسین (ع)» با شهادت خود و یارانش مردم را متوجه جهالت و نادانی شان کرد و زمینه را برای هدایت آن‌ها فراهم کرد این نکته آموزنده و قابل تامل است لذا تاکید می‌کنم که جامعه برای درک بهتره قیام‌ عاشورا کتاب مقاتل را بخوانند، زیرا این آگاهی است که ما را از جهالت دور کرده و در عین حال به سعادت نزدیک خواهد کرد.

***زیارت عاشورا 

بهرام پیرامون اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا اشاره و بیان کرد: زیارت عاشورا به عنوان حدیث قدسی محسوب می‌شود زیارت نامه‌ای که از جانب امام معصوم و در زمان «امام صادق (ع)» بیان شده است.

وی بیان کرد: زیارت عاشورا شامل مضامینی بلند و ارزشمند و محتوایی ارزنده است فراز‌های آن عموماً حول دو محور قرار دارد یک محور آن خوب بودن با خوبان و محور دوم بد بودن با بدان است. در زیارت عاشورا چیزی به نام میانه‌روی وجود ندارد کسانی که قابل هدایت نیستند جزو افراد بد محسوب می‌شوند افراد یا جزو گروه مومنان اند و با کاروان کربلا همراه اند و یا جزو دشمنان محسوب می‌شوند، در زیارت عاشورا مطرح می‌شود «و سلمی لمن سالمکم و حربی لمن حاربکم، با کسی دوست و در صلحم که در مسیر حق و ا «هل بیت (ع)» قدم بردارد»؛ بی تفاوت بودن یعنی در کثرت جامعه دشمن قرار گرفتند، زیرا افرادی که در روز عاشورا بی‌تفاوت بودند در حقیقت چراغ سبزی به دشمن نشان دادند تا به یک فاجعه دست بزند و شهادت «امام حسین (ع)» و یاران باوفایش و اسارت اهل بیت «امام حسین (ع)» فراهم شود.

***درس‌های قیام عاشورا 

این کارشناس علوم قرآنی وظیفه جامعه امروز در قبال شهادت «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: باید توجه داشت که «امام حسین (ع)» در قیام خود به نکاتی ارزنده اشاره کرده‌اند، برگزاری نماز اول وقت، توجه به حلال و حرام، احترام به والدین و در عین حال رعایت حقوق افراد جامعه و از همه مهمتر حق الناس که در اولویت قرار دارد را مطرح کردند. «امام حسین (ع)» در شب عاشورا یارانش را گرد هم جمع کرد و به آنان تاکید کرد من امشب بیعت را از شما بر می‌دارم تا کسانی که حق الناس بر عهده دارند همین امشب کربلا را ترک کنند و به قدری از ما دور شوند که فریاد کمک خواهی مرا نشنود.

***نمایش رذایل و انسانیت 

وی تاکید کرد: واقعه‌ کربلا و شهادت «امام حسین (ع)» و یارانش تابلویی از ارزش‌های انسانی را به نمایش گذاشت و در مقابل عملکرد یزید و همراهانش تابلویی از رذایل به نمایش گذاشت این امر را در شهادت کودک شش ماهه «امام حسین (ع)» به خوبی می‌توان دید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *