نگاه ویژه به حقوق شهروندی

9:45 - 23 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۹۱۵۴
حسام‌الدین برومند در سرمقاله روزنامه حمایت نوشت: دولت مردمی، مجلس انقلابی و عدلیه ضدفساد می‌توانند حقیقتِ حقوق شهروندی را برای مردم رقم بزنند و حامی حقوق مردم باشند.

_ حسام‌الدین برومند در سرمقاله در روزنامه حمایت نوشت: برخی جریانات سیاسی با ژست حقوق شهروندی ضربات سنگینی به حقوق مردم زدند. از حقوق شهروندی دم زدند و خود را «حقوقدان» نام نهادند، ولی دولتشان هیچ کار مفیدی درباره حقوق شهروندی نکرد و تنها با شعار حقوق شهروندی، رای مردم را جلب کردند، ولی وقتی به قدرت رسیدند خبری از حقوق شهروندی و گره گشایی از مشکلات شهروندان نبود. مردم هم فهمیدند این جماعت و جریان فقط خطابه حقوق شهروندی سر می‌دهد و واژگان پرطمطراق تولید می‌کند، ولی در میدان عمل و کار غایب هستند و مدیران دولتشان بیشترین ترک فعل و کوتاهی را داشتند به گونه‌ای که رییس وقت عدلیه گفت باید «دادسرای کارنکنان» ایجاد کنیم.

در واقع این جریان مدعی حقوقدانی نه تنها در عرصه حقوق شهروندی، کاری نکرد و گره‌ای از مشکلات مردم و جوانان و کارگران و سیل زدگان و اقشار محروم را باز نکرد؛ بلکه در کارنامه آن‌ها بیشترین نقض حقوق شهروندی وجود دارد. کاهش فاحش ارزش پول ملی، هشت برابر شدن قیمت مسکن و خودرو در هشت سال، معطل کردن اقتصاد کشور به تله مذاکره و توافق‌های بی نتیجه، شکاف وحشتناک طبقاتی در جامعه، کاهش قدرت خرید مردم، بی تدبیری در نابسامانی بازار‌ها و. از مهم‌ترین موارد و رئوس نقض حقوق شهروندی است. از این جهت، این مطالبه و حق مردم است که این مدعیان و مدیران متخلف در برابر قانون پاسخگو باشند.

متاسفانه مسئله دیگری که به موازات نقض حقوق شهروندی توسط این جریان و مدیران متخلف انجام شد، بروز فساد و رانت و حیف و میل بیت المال بود که پرونده‌های زیادی به قوه قضاییه سر ریز شد؛ بنابراین نیاز است تا چهره واقعی و حقیقتِ حقوق شهروندی ترمیم شود و از مشکلات مردم کاست و از حقوق آن‌ها صیانت کرد.

امروز کشور در شرایط خاص و حساسی به سر می‌برد و می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای به حقوق شهروندی داشت. حقوق شهروندی یعنی بسیج همه ظرفیت‌ها و امکانات برای مهار کرونا. حقوق شهروندی یعنی دسترسی بیمار به دارو بدون اینکه ساعت‌ها در صف باشد. حقوق شهروندی یعنی وسط جولان کرونا و قدکشیدن قیمت‌ها و گرانی‌های بی قاعده، لااقل فلان کارگر و فلان جوانی که سر کار است، بیکار نشود. حقوق شهروندی یعنی که مردم در ادارات معطل نشوند و کارشان در یک مسیر قانونی و روال تعریف شده به پیش برود؛ و ...

بنابراین آنچه که حقوق شهروندی را تقویت می‌کند حضور مسئولان در کنار مردم و پیگیری کار‌ها برای حل مشکلات آنهاست. مردم از وعده و وعید خسته اند و انتظار دارند مسئولان خود در صحنه حضور داشته باشند.

اتفاق مبارکی که افتاده و امید‌ها را زنده کرده است، حضور مسئولانی در راس سه قوه کشور است که امروز در میان مردم حضور دارند. اخیرا رییس جمهور، در بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع دارو‌های کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفتگو کرد. این حضور در حالی بود که مردم سال‌ها بود که مسئولی در تراز رییس جمهور را در جمع خود و در بحبوحه مشکلات ندیده بودند.

اتفاق مبارک دیگر حضور رییس قوه قضاییه در میان مراجعه کنندگان به محاکم قضایی و حتی زندانیان است. از جمله چندی پیش، رییس قوه قضاییه به بند‌های امنیتی زندان اوین رفت، اتفاقی که سابقه نداشت و حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به گفت و گوی چهره با چهره با زندانیان پرداخت. حتی برخی متهمان امنیتی درخواست گفت و گوی خصوصی و در خلوت با ایشان داشتند که مورد موافقت قاضی القضات قرار گرفت.

رییس مجلس نیز بار‌ها در میان مردم حضور یافته و نظارت میدانی انجام داده است. مجموع این اتفاقات و تغییر رویه‌ها به نفع مردم نشان می‌دهد که علی رغم مشکلات و سختی‌هایی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید نسبت به آینده خوشبین بود. دولت مردمی، مجلس انقلابی و عدلیه ضدفساد می‌توانند حقیقتِ حقوق شهروندی را برای مردم رقم بزنند و حامی حقوق مردم باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *