حضور آمریکا در منطقه و پدید آمدن گروه‎های تروریستی در غرب آسیا

5:15 - 19 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۰۹۸
موضوع باقی ماندن و یا خروج آمریکا از منطقه همچنان با واکنش‎هایی از سوی کارشناسان همراه است.

- آمریکا  از سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی، پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و غرب آسیا مستقر کرده بود.

وجود این پایگاه‌های نظامی در کشور‌های منطقه برای مقابله با نفوذ و حضور اتحاد جماهیر شوروی سابق بود و البته چپاول نفت منطقه که بیشتر کشور‌های حوزه خلیج فارس از نعمت آن برخوردارند.

آمریکا علاوه بر این مسائل، برای ایجاد امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی سعی کرد تا کشور‌های مسلمان منطقه غرب آسیا و خلیج فارس را تحت سلطه خود داشته باشد تا از تقابل آن‌ها با اسرائیل جلوگیری کند.

حضور و نفوذ آمریکا در ایران پیش از انقلاب اسلامی تا جایی رسیده بود که سفارت رژیم صهیونیستی در ایران ایجاد شد و ایران نیز در اسرائیل سفارت داشت.

با وجودی که آمریکا از نظر سیاسی بر کشور‌های منطقه سوار بود و آن‌ها بدون اجازه واشنگتن دست به کاری نمی‌زدند، اما حضور نظامی آمریکا با استقرار پایگاه‌های نظامی در کشور‌های عربی منطقه و ایران وجود داشت.

آمریکایی‌ها برای باقی ماندن در منطقه راهبردی و حساس منطقه خلیج فارس و غرب آسیا همواره به دنبال بهانه و دلیل بوده‎اند و بزرگترین دلیل آن‌ها امنیت رژیم صهیونیستی بوده است و تا زمانی که این رژیم وجود داشته باشد، جدای از این مسئله، غارت نفت منطقه نیز تا زمان پایان یافتن این نعمت الهی در کشور‌های مسلمان، ادامه خواهد داشت مگر آنکه مردم کشور‌های مسلمان منطقه هم صدا و یکصدا علیه حضور نظامی آمریکا متحد شوند.

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست مخالفت حضور بیگانگان در منطقه خلیج فارس را پیگیری کرد و این سیاست اکنون به یک جبهه مقاومت در منطقه تبدیل شده است که اساس آن برچیدن بساط رژیم جعلی، غاصب و جنایتکار صهیونیستی است.

بهانه اصلی وجود این رژیم در منطقه است و همین وجود باعث گشته جبهه مقاومت نیز هر روز با قدرت افزایی در عرصه نبرد با رژیم صهیونیستی زمینه نابودی آن را فراهم کند که همین امر باعث نگرانی آمریکا شده است.

آمریکا و سران رژیم صهیونیستی بر این امر واقف هستند که حتی اگر انقلاب اسلامی هم در ایران واقع نشده بود باز هم مسلمانان و جهان اسلام خطری جدی برای ماهیت وجودی رژیم صهیونیستی می‌بودند، اما انقلاب اسلامی باعث سرعت بخشیدن به این روند شد.

اما با این وجود می‌بینیم که دو جنگ بزرگی که در منطقه در گرفت، به خاطر ایران نبود بلکه مسائل دیگر باعث شد تا آمریکا و همپیمانانش به منطقه لشکرکشی کنند.

جنگ در افغانستان به خاطر وجود القاعده و از بین بردن این گروه بود که پس از گذشت ۲۰ سال از حضور نظامی در این کشور، این هدف و ادعا محقق نشد، حتی با کشتن «بن لادن» نیز بساط ناامنی از افغانستان برچیده نشد.

حمله به عراق هم به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی در این کشور انجام شد و پس از سرنگونی صدام از قدرت، نیرو‌های آمریکایی در عراق جا خوش کرده و اکنون بیش از ۲۰ سال است که خاک عراق را ترک نمی‌کنند و همین حضور باعث پدید آمدن گرفتاری‌ها و بحران‌های بیشتر در منطقه شده است.

اما این تصور که در حال القاء شدن هم هست، نمی‌تواند درست باشد، آیا با خروج آمریکا از منطقه، تروریست‌ها قدرتمند خواهد شد؟

تروریست‌های موجود در منطقه غرب آسیا تربیت شده آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای او و رژیم صهیونیستی هستند.

آیا در طول سال‌ها حضور آمریکا و دیگر کشور‌های همسو با او در کشورهایی چون عراق و افغانستان باعث شد تا گروه‎های مسلح به پایان خط برسند؟

اتفاقاً حضور آمریکا در منطقه باعث پدید آمدن گروه‌های تازه‌ای از گروه‌های تروریستی شد که نمونه آن را می‌توان داعش نام برد.

خروج آمریکا از منطقه اتفاق مثبتی است، کشور‌های درگیر تروریست در منطقه تکلیف خود را می‌دانند که چگونه با تروریست‌ها رفتار کنند.

اقدامات آمریکا و حمایت‌هایی که این کشورر از تروریست‌ها دارد، باعث شده تا کشور‌های درگیر نتوانند مستقلاً با تروریست‌ها مبارزه و مقابله کنند.

مانع اصلی آمریکا و همپیمانان آن است و اینکه گفته می‌شود خروج آمریکا باعث قدرتمند شدن تروریست‌ها می‌شود هراس افکنی میان افکار عمومی منطقه برای جلوگیری از این خروج است.


برچسب ها: آمریکا خلیج فارس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *