«میراتوا»؛ ابرقهرمان غایب توکیو

10:37 - 03 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۰۵۷
رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ در حالی آغاز شده است که تبلیغات و استفاده از المان‌های المپیکی در آن کمتر به چشم می‌خورد. یکی از این المان‌های ناموجود در این دوره عروسک المپیک یا همان ابر قهرمان است.

_ مهر نوشت: مسائل عجیب در رابطه با المپیک توکیو و برگزاری استثنایی این دوره بازی‌ها کم نیست؛ غیبت عروسک‌های طراحی شده در محل برگزاری مسابقات یکی از قابل توجه‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید.

طراحی عروسک اقدامی است که برای هر دوره بازی‌های المپیک توسط برگزارکنندگان انجام می‌شود و حتی متناسب با تاریخ و فرهنگ کشور میزبان برای آن‌ها نامگذاری هم صورت می‌گیرد کمااینکه ژاپنی‌ها از ترکیب دو واژه خود که به «آینده» و «ابدیت» اشاره دارد برای انتخاب «میراتوا» به عنوان نام عروسک المپیکی خود استفاده کردند.

عروسک المپیک توکیو به عنوان «ابر قهرمان» با الگوی شطرنجی آبی طراحی شد، فروردین ماه سال جاری این عروسک به صورت رسمی مورد رونمایی قرار گرفت تا طبق روال در جریان بازی‌ها خودی نشان دهد و هنرنمایی‌ها داشته باشد با این حال باید از «میراتوا» به عنوان غایب بزرگ در توکیو یاد کرد.

با وجود گذشت چند روز از آغاز غیررسمی (قبل از افتتاحیه) و رسمی (بعد از افتتاحیه) المپیک توکیو هنوز نشانی از عروسک شطرنجی آبی دیده نشده است در حالیکه در تمام ادوار المپیک از عروسک‌های طراحی شده در سالن مسابقات و محل برگزاری رویداد‌های مختلف به ویژه برای خوش آمدگویی استفاده می‌شد.

حتی کاربرد عروسک‌ها در محل برگزاری مراسم افتتاحیه بیشتر از هر سالن دیگری بود طوریکه در قسمت‌های مختلف ورزشگاه افتتاحیه، عروسک‌ها در اندازه‌های مختلف برای تزریق هیجان و خوش آمدگویی استفاده می‌شدند؛ در این دوره المپیک، اما نه تنها در زمان افتتاحیه اثری از عروسک و نمایش‌هایش به چشم نخورد بلکه غیبت آن در سالن مسابقات هم محسوس است.

به نظر می‌رسد این موضوع هم با کرونا و اعتراضاتی که مردم ژاپن به میزبانی کشورشان برای المپیک داشتند، بی ارتباط نباشد. ژاپنی‌ها که انتظار می‌رفت یکی از بهترین دوره‌های المپیک را برگزار کنند این روز‌ها در حالی میزبانی قانونمند و سختگیرانه خود را ادامه می‌دهند که کمتر تبلیغ و نشانی از آن در توکیو به جا گذاشته اند به گونه‌ای که هیچ نماد و حقیقتی از المپیک در این شهر دیده نمی‌شود.

به هر حال عروسک هم نماد و نشانی گویا از المپیک است و شاید برگزارکنندگان المپیک به احترام مردم خود این نهاد المپیکی را هم مانند دیگر نشانه‌های المپیکی از سطح شهر جمع کرده اند وگرنه چه دلیلی دارد برای نادیده گرفته شدن نماد جداناپذیر المپیک و تأثیرات روانی که می‌تواند داشته باشد.

به هر حال عروسک، نمادی محبوب در هر دوره المپیک است که علاوه بر پیامی که منتقل می‌کند، با رنگبندی شاد خود و نمایش‌هایی که اجرا می‌کند در رونق هیجان بازی‌ها تاثیرگذارند، اما این دوره المپیک جای خالی آن‌ها عجیب به چشم می‌آید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *