« آيين‌نامه نحوه صدور مجوز برگزاری و نظارت برجشنواره‌ها و مجامع سینمایی» اعلام شد

17:00 - 16 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۴۰۰
خبرگزاری میزان - آیین نامه نحوه صدور مجوز برگزاری و نظارت بر جشنواره ها و مجامع سینمایی از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
به گزارش ، به استناد اصل يكصد و سي و هشت قانون اساسي و با توجه به بند 21 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی و ارتقاء کمی و کیفی مجامع و جشنواره‌های سینمایی، آيين‌نامه برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و مجامع سينمايي، به شرح زير ابلاغ مي‌ شود:

*فصل اول - تعاریف :
ماده 1: جشنواره : همايشي است که در مدتی معین و بصورت دوره‌اي در مکانی مشخص در کشور برای كشف استعدادهاي جوان و ايجاد رقابت براي ارتقاء كيفيت و معرفی آثار برتر هنرمندان و اهداء جوایز به برجسته‌ترين اثر سینمایی و ديداري، شنيداري و ساير فعالیت‌های فرهنگی، هنری و نرم افزاری برگزار می‌گردد.MHM

ماده 2 : جشنواره بین‌المللی : جشنواره‌اي است كه در بخش‌هاي مختلف تحت عنوان مسابقه و بخش جانبي با حضور حداقل هفت كشور شركت‌كننده برگزار مي شود.

ماده 3 : جشنواره ملي : جشنواره‌اي است كه با مشاركت حداقل  هفت استان كشور با فراخوان سراسري و به منظور دريافت و ارزيابي آثار هنرمندان سراسر كشور برگزار مي‌شود.

ماده 4: جشنواره منطقه¬اي: جشنواره‌اي است كه با مشاركت حداقل دو و حداكثر هفت استان برگزار مي‌شود.

ماده 5: جشنواره استاني: جشنواره‌اي است كه دريكي از استان‌هاي كشور به منظور توليد و حمايت از آثار سينمايي، و ديداري، شنيداري و تقدير از برگزيده‌هاي فرهنگي و سينمايي آن استان برگزار مي‌شود.

ماده 6:جشنواره محلي:جشنواره‌اي است كه با اولويت معرفي پاره فرهنگ‌ها دريكي از شهرها يا شهرستان‌هاي كشور برگزار مي‌شود.

*تبصره: محتواي هر يك از جشنواره‌هاي فوق مي‌تواند موضوعي (با يك موضوع مشخص)، تخصصي (با هدف بررسي حرفه‌اي يك موضوع خاص) و يا عام باشد.

ماده 7: اثر ديداري، شنيداري: محصولي است که در قالب فیلم (70- 35- 16 ميليمتري ) يا ویدئو يا CD   و DVD  و يا  ساير سخت‌افزارهای آنالوگ و دیجیتال ضبط و قابل پخش باشد.

ماده 8: مراسم مناسبتي: گردهم‌آيي مناسبتي شامل بزرگداشت، نكوداشت و يادواره و نظاير آن خواهد بود كه به صورت ادواري و يا غير ادواري برگزار مي‌شود.

ماده 9: شوراي سياست‌گذاري: متشكل از كارشناسان با تجربه و متخصص كه توسط مقام ذي‌صلاح برگزاركننده تعيين شده و رويكردها، سياست‌ها و ضوابط اجرايي جشنواره را پايه‌ريزي و تصويب و بر فرآيند برگزاري جشنواره راهبري و نظارت مي‌نمايد.

ماده 10: هيأت انتخاب : متشكل از كارشناسان با تجربه،‌ خبره، صاحب نظر و متخصص هستند كه با معرفي دبير جشنواره توسط شوراي سياست‌گذاري انتخاب و طي حكمي از سوي دبير جشنواره براي انتخاب آثار ارسالي به جشنواره جهت شركت در بخش مسابقه منصوب مي‌شوند.

ماده 11: هيأت داوران :‌ متشكل از حداقل 5 و حداكثر 7 نفر از متخصصان و كارشناسان و صاحب نظران فرهنگي و هنري، اساتيد و پيش‌كسوتان سينمايي است كه با معرفي دبير جشنواره توسط شوراي سياست‌گذاري تعيين شده و طي حكمي از سوي دبير جشنواره براي انتخاب آثار برتر جشنواره به عنوان عضو هيأت داوري منصوب مي‌شوند و نتيجه جشنواره با داوري و راي اكثريت آراء اعضاء تعيين مي‌شود.MHM

ماده 12: دبير جشنواره: فردي ذيصلاح كه با حكم بالاترين مقام اجرايي برگزاركننده تعيين مي‌گردد. دبير جشنواره بايد داراي حداقل مدرك كارشناسي ويا معادل آن در رشته مرتبط با حوزه فرهنگي و يا سينما با اولويت موضوع جشنواره و يا داراي تجربه و سابقه تخصصي در سينما يا موضوع مرتبط با جشنواره باشد. تشخيص دارا بودن 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *