ورود مجدانه دستگاه قضا به مشکلات آبی و برقی کشور در راستای احیای حقوق عامه

15:47 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۳۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از زمان تصدی ریاست دستگاه قضا بر موضوع احیای حقوق عامه و پیشگیری و پیگیری دلایل بروز اتفاقاتی که سبب تحمیل خسارت بر زندگی مردم می‌شود، تاکید داشته و بر همین اساس، دستوراتی را نیز صادر کرده است.

- مطابق قانون اساسی، «احیای حقوق عامه» و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی آحاد مردم از جمله مسئولیت‌های قوه قضاییه است. بر همین اساس، دستگاه قضایی در مقولات و موضوعاتی که در آنها، حقوق عامه تضییع می‌شود و بواسطه این امر، آسیب‌ها و خساراتی بر مردم عارض می‌شود، ورود پیدا می‌کند. 

گاهی برخی موارد ناظر بر تضییع حقوق عامه، بواسطه ترک‌فعل‌های مدیران و مسئولان است که نمونه این امر در وقوع سیل‌ سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بخش‌هایی از کشور نمود داشت و دستگاه قضایی بر همین اساس، «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظايف قانونی مديران و كارمندان و پيشگيری از آن» را صادر کرد. 

بندهای «الف» و «ب» ماده سوم «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظايف قانونی مديران و كارمندان و پيشگيری از آن» تصریح دارد دادستان‌های سراسر کشور مکلف‌اند، ترک‌فعل‌های مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی را که سبب بروز خسارت و صدمه به اموال عمومی و حقوق اساسی مردم می‌شود، پیگیری ویژه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از زمان تصدی ریاست دستگاه قضا بر موضوع احیای حقوق عامه و پیشگیری و پیگیری دلایل بروز اتفاقاتی که سبب تحمیل خسارت بر زندگی مردم می‌شود، تاکید داشته و بر همین اساس، دستوراتی را نیز صادر کرده است.

دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور برای پیگیری علت قطعی‌های برق

پانزدهم تیرماه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور کرد.

در نامه رئیس قوه قضاییه به حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری آمده بود «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید».

ارائه گزارش‌ مقدماتی دادستانی کل و سازمان بازرسی پیرامون قطعی‌های برق

موضوع قطعی‌های مکرر برق و ورود دستگاه قضایی برای بررسی علل این اتفاقِ زیان‌رسان به زندگی و حقوق مردم، به نشست خبری روز بیست و دوم تیرماه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه نیز راه یافت و وی در همین رابطه از ارائه شدن گزارش‌ اولیه و مقدماتی دادستانی کل و سازمان بازرسی حسب دستور رئیس قوه قضاییه خبر داد و تصریح کرد:  در این گزارش اولیه و مقدماتی به محور‌هایی که باعث بروز این خاموشی‌های مکرر شده اشاره گشته است؛ از جمله اینکه در قانون برنامه، تکالیفی در خصوص احداث نیروگاه برای دولت پیش‌بینی شده بود. بررسی‌ها حکایت از این دارد این تکلیف به صورت کامل عملیاتی و اجرایی نشده است.

اسماعیلی در همین راستا، تاکید کرد که در گزارش مقدماتی ارائه شده از سوی دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی پیرامون قطعی‌های مکرر برق، نقش هر کدام از عوامل از جمله زمان اورهال و تعمیر نیروگاه‌ها و همچنین مصارف زیاد خانگی در فصل گرما، به تفکیک بررسی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: اینکه این عوامل چقدر عمدی و چقدر در حوزه قصور و تقصیر تعریف می‌شود و در قصور و تقصیر چقدر سهم نهاد‌های مربوطه است، نیازمند گزارش‌های تخصصی و تکمیلی است که در ادامه حتماً سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل به آن خواهند پرداخت و تا حصول نتیجه نهایی، از ناحیه ریاست قوه قضاییه پیگیری جدی انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود به موضوعی اشاره کرد که نشان از ترک فعل مسئولان امر در بحث قطعی‌های مکرر برق نیز داشت؛ وی گفت: ما با پدیده خشکسالی مواجه هستیم و این پدیده قابل پیش‌بینی بود و امری نبود که بگوییم قابل پیش‌بینی نبوده است. به صورت طبیعی باید متولیان امور مربوطه، قبل از بروز خشکسالی پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادند تا ما با خشکسالی و کمبود بارندگی و در نتیجه کاهش تولید نیروگاه برق آبی مواجه نشویم.

دستور رییس دستگاه قضا برای پیگیری فوری حل مشکل آب در استان خوزستان/ اعزام هیأت ارشد قضایی و اجرایی

روز ۲۵ تیر،  به دنبال بروز مشکلات ناشی از کمبود آب در استان خوزستان، در نتیجه دستور و پیگیری مستمر رئیس دستگاه قضا هیأتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، عازم استان خوزستان شد.

مقرر شده است هیأت اعزام شده پیگیر راهکار‌های فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود آمدن وضعیت موجود را به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه گزارش کنند.

پیگیری فوری رئیس دستگاه قضا برای حل مشکلات آب در خوزستان و رفع دغدغه‌های مردم از اقدامات مثبت و ارزشمند روز‌های اخیر بود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز پارلمان، در بخشی از سخنانش گفت: پیگیری فوری رییس دستگاه قضا برای حل مشکلات آب در استان خوزستان و رفع دغدغه‌های مردم از اقدامات مثبت و ارزشمند روزهای اخیر بوده که نقش قابل توجهی در افزایش هماهنگی‌ها و بسیج ظرفیت‌های هر سه قوه برای حل مشکلات مردم داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *