مردم:خودروی صفر نمی خریم/وزارت صنعت: از تولید حمایت می کنیم!

22:20 - 16 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۲۱۷
خبرگزاری میزان - تابستان است و بازار سرهای تابستانی روز به روز با نزدیک شدن تعیلات مدارس داغ تر می شود اما دریغ از رونق بازار خودرو.بازاری که مردم سفت و سخت تحریمش کرده اند تا قیمت ها و کیفیت خودروهای داخلی را اصلاح کنند.
مردم:خودروی صفر نمی خریم/وزارت صنعت: از تولید حمایت می کنیم!به گزارش به نقل از خبرگزاری شفاف، تابستان است و بازار سرهای تابستانی روز به روز با نزدیک شدن تعیلات مدارس داغ تر می شود اما دریغ از رونق بازار خودرو.بازاری که مردم سفت و سخت تحریمش کرده اند تا قیمت ها و کیفیت خودروهای داخلی را اصلاح کنند.

حتی بعد از خیانت کار خواندن کسانی که خودروی تولید داخل را نمی خرند، توسط نعمت زاده وزیر صنعت نیز وضعیت بهبود نیافت و این اظهارات آقای وزیر تنها خشم بیشتر مردم را به هرماه داشت.خشمی که حالا در روزهای گرم تابستانی داغ تر هم شده است و کار به جایی رسید که دستیار ارشد رئیس جمهور یعنی حسین فریدون اعلام کرد، حسن روحانی درباره اظهارات وزیر صنعت به او تذکر داده است.

تذکر که البته نعمت زاده آن را رد می کند ودرباره آن می گوید: من چیزی نشنیدم!و از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری می کند.

وی پیش از این هم درباره نرخ خودروها با بیان این‌که من به دنبال گران‌شدن خودرو نیستم، گفته بود که قطعا من هم به دنبال ارزان‌شدن خودرو هستم، اما نه به قیمت ضرر کردن کارخانه‌های تولیدی!به این ترتیب است که کمپین" نه به خودروی صفر داخلی" روز به روز فراگیر تر می شود و وزیر صنعت نیز همچنان به حمایت های خود از خودرو سازان ادامه می دهد.

این در حالی است که رصد بازار نشان می دهد، مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند و برای این کار چند دلیل دارند.برخی از آنهاتوان مالی خرید خودرورا ندارند چرا که کمترین نرخ برای خودرو پراید است که این روزها با نرخ بالای 15 میلیون به فروش می رسد. برخی منتظر خودروهایی هستند که قرار است پس از لغو تحریم‌ها راهی کشور شوند و کارخانه های خودرو سازی را انگشت به دهان کنند! و عده ای نیز سفت و سخت به کمپین پیوستند و قصد خرید خودرو را ندارند.

در هر حال با وجود این تحریم ها و نخریدن ها هنوز نه خبری از کاهش نرخ خودروهاست و نه خبری از تسهیلات و وام برای بالا بردن توان خرید مشتریان. البته دو سه ماهی از تصویب وام 15 میلیون تومانی برای خرید خودرو می‌گذرد، اما ظاهرا این وام نیز آن طور که باید، در بین متقاضیان توزیع نشده و بنابراین اثر خاصی روی بازار نگذاشته است.

در این میان وزارت صنعت هنوز هم دل به دل خودرو سازان می دهد وآن طور که خبر می‌رسد، شرکت‌های خودروساز داخلی قصد افزایش قیمت محصولات خود را دارند و هرچند اظهارات اخیر وزیر صنعت،معدن و تجارت مبنی بر «ضد انقلاب دانستن حامیان تحریم خودرو داخلی»، این کار را به تعویق انداخته، اما ظاهرا افزایش قیمت قطعی است!

نرخ خودروها در بازار آزاد

با این حال اما می توان گفت بازار آزاد خودرو هادی تولید داخل کمی تکان خورده و  کاهش قیمت‌های نسبی در بازار آزاد همچنان ادامه دارد، به طوری‌که بین 100 هزار تا یک میلیون تومان از قیمت خودروهای داخلی کاسته شده است.براساس گفته فعالان بازار، در هفته گذشته پژو 206 تیپ 5 کاهش قیمتی 100 هزار تومانی را تجربه کرد و 36 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش شد و مدل صندوقدار آن نیز با کاهشی 100 هزار تومانی 36 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رفت.
 
همچنین پژو 405 نیز با کاهش 200 هزار تومانی در هفته‌ گذشته مواجه بود، 28 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید و پارس نیز با توجه به افت 100 هزار تومانی اش، 35 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رفت.به گفته فعالان بازار، رانا نیز با افت 500 هزار تومانی 31 میلیون و 700 هزار تومان در هفته گذشته قیمت داشت و دنا نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش شد.اما از بازار تیبا و پراید نیز خبر می‌رسد که بیشتر این خودروها در هفته گذشته ثبات قیمت داشته اند و تنها مدل 111 (پراید هاچ بک) کمی افت کرده است.بر این اساس، پراید 111 با قیمتی برابر با 20 میلیون و 100 هزار تومان در هفته گذشته به فروش رفت تا مشخص شود 100 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.در هفته گذشته، تیبا نیز 24 میلیون تومان خرید و فروش شد و پراید مدل 131 نیز با قیمتی برابر با 20 میلیون تومان به فروش رفت. همچنین مدل 132 پراید نیز در هفته گذشته 20 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت.

با این حال قیمت ها در کارخانه های خودرو سازی همچنان به قوت خود باقی هستند و معلوم نیست با حمایت های آقای وزیر بالاخره تکلیف شرکت های خودرو سازی و خودروهای داخلی و مردمی که منتظر تحولی در بازار هستند چه خواهد شد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


پارسا
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
تا پراید 5 میلیون نشود مردم نخواهند خرید آقای وزیر هم به شعور ملت ایران توهین کرده
علیرضا
|
-
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
یکی به این وزیر بگه خودت چه ماشینی سوار میشی؟ بچه هات چی؟ اقوامت ؟ خجالتم خوب چیزیه
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
نباید ماشین صفر خرید
ابراهیم
|
-
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
بنظرم مردم چندماه دیگر خودرو نخرند وزارت صنایع و خودرو سازان مجبور به بهتر کردن کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت بسیار بیشتر می کنند . ضمنا دولت هم بایستی از حمایت خودروسازان داخلی دست بردارد تا آنها بتوانند رقابت با خودروهای خارجی نمایند . یکی از راههای موجود برای این کار کاهش عوارض گمرکی است تا خودرو سازان داخلی بتوانند رقابت صحیح با خارجیها نمایند .
نوری
|
-
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
تحریم تحریم تا پیروزی لطفا خودروی صفر نگیرید
مهدي
|
-
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
خودرو سازان با دادن خودرو بي كيفيت به مردم خيانت ميكند .
علي
|
-
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
بايد كيفيت را ارتقا داد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *