رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا کارت‌های ملی هوشمند شد؟

1:35 - 20 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۲۳۷
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت‌: آنچه اهمیت دارد منافع ملی است از این رو نباید بخشی نگری و موازی کاری کنیم.
-کارت هوشمند یا کارت ملی نوعی کارت دیجیتالی است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع صدور صدور آن امور هویتی کشور، تولید شده‌است. این کارت‌ها جایگزین کارت‌های ملی شده‌اند. کارت هوشمند ملی، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کند.

کارت هوشمند یا کارت ملی نوعی کارت دیجیتال است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور مسئول صدور آن است. کارت ملی هوشمد جایگزین کارت‌های ملی سابق شده است که به صورت برخط و هوشمند اطلاعات هویتی فرد و سایر موضوعات مرتبط با آن جهت تسریع دسترسی مورد استفاده قرار گیرد.

تا کنون از میان افرادی که درخواست صدور کارت ملی داده اند در حدود ۵۱ میلیون کارت هوشمند صادر شده است و همچنان در حدود ۱۰ میلیون از شهروندان در نوبت دریافت کارت ملی هوشمند هستند.

اما آنچه مهم است اهمیت و قابلیت‌هایی است که این کارت می‌تواند در اختیار قرار دهد، سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال در گفت‌وگو با میزان در این باره گفت: کارت هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک و برای بهره مندی ازخدمت است.

وی در مورد این موضوع که قرار بود کارت ملی تنها کارت شهروندان برای انجام خدمات باشد، گفت:شعار ما از ابتدا این بوده و هست که "هر ایرانی یک کارت "از این رو در شورای عالی فناوری اطلاعات کشور که رییس جمهور رئیس آن است، به کلیه دستگاه‌ها اعلام شده است که هیچ دستگاهی حق صدور کارت هوشمند را ندارد و موازی کاری نیاید در صدور کارت باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ما یک پایگاه داریم که لحظه‌ای همه چیزدر آن رصد می‌شود در این صورت ضرورتی نیست که سازمانی بانک اطلاعاتی و صدور کارت‌های هوشمند برای خود داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد:ابتدا باید بپذیریم که بخشی نگری را کنار بگذاریم چرا که تفکر ثبت احوال نیز در طی سالیان بخشی نگری نبوده است، آنچه اهمیت دارد اندیشیدن به منافع ملی است، پایگاه اطلاعاتی ما پایگاه جمعیتی کشور است نه لزوما برای ثبت احوال  و برای عموم افراد و دستگاه‌ها قابل استفاده است.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *