همه چالش‌های پیش روی کابینه جدید رژیم صهیونیستی

0:45 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۴۲۲
کابینه ائتلافی - چرخشی رژیم صهیونیستی به عنوان میراث دار بحران‌های دوره بنیامین نتانیاهو، چالش‌های متعددی را پیش رو دارد.
کابینه جدید چرخشی رژیم صهیونیستی به ریاست «نفتالی بنت»، رییس حزب «یامینا» و «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش عتید» که توانست به دوره نخست وزیری ۱۲ ساله «بنیامین نتانیاهو» پایان دهد، با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها و مشکلات مواجه است.
 
چهارمین انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی از آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱، ۲ دور انحلال کنست، برگ جدیدی در سیاست این رژیم گشود که گمانه زنی‌های زیادی پیرامون دوام و بقایش وجود دارد.
 
دلیل اصلی این گمانه زنی‌ها نیز مشکلات و بحران‌های متعددی است که کابینه جدید رژیم صهیونیستی با آن‌ها مواجه است.

چالش‌های در هم تنیده اجتماعی و امنیتی

تجربه تاریخ جعلی و کوتاه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که روی کار آمدن نخست وزیر جدید و بی تجربه در این رژیم، سبب می‌شود تا گره امنیتی رژیم صهیونیستی بیش از پیش کور شود و دوره‌ای از بی ثباتی را به وجود بیاورد.
 
ضمن اینکه نباید از کارشکنی‌های نتانیاهو برای دشوار کردن کار کابینه جدید غافل ماند.
 
تشدید اختلاف‌های داخلی به ویژه متشنج شدن روابط ساکنان صهیونیست و عرب اراضی اشغالی به شکلی بی سابقه، حتی سبب شده تا احتمال وقوع جنگ داخلی پررنگ‌تر شود.
 
این عامل در کنار شورش‌های گسترده ضد کابینه و نتانیاهو و ناآرامی‌ها در کرانه باختری، جنگ داخلی را به سناریویی قابل پیش بینی برای سران صهیونیست تبدیل کرده است.
 
این در حالی است که رژیم صهیونیستی خود چالش‌های متعدد امنیتی را از سر می‌گذارند که هر کدام می‌توانند ظرفیت و توان این رژیم را تحلیل ببرند.
 
جنگ علیه نوار غزه مهم‌ترین مصداق این دسته از چالش هاستغ جنگ ۱۱ روزه اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، گذشته از ابعاد جنایتکارانه اش علیه غیرنظامیان فلسطینی، تبعات و پیامد‌های فاجعه باری برای رژیم صهیونیستی در پی داشت و مرکز اراضی اشغالی را زیر آتش مقاومت فلسطین قرار داد.
 
از زاویه دیگر، جنگ مذکور، انسجام و وحدت فلسطینیان را تقویت کرد؛ عاملی که می‌تواند مانعی در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی باشد.

چالش‌های سیاسی و روابط خارجی

کابینه جدید رژیم صهیونیستی در زمینه روابط خارجی نیز با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.
 
از سوی دیگر ادعای تغییر رویکرد اعلامی آمریکا در خاورمیانه، برای کابینه جدید رژیم اشغالگر مشکلی جدی محسوب می‌شود که می‌تواند به جدا شدن مسیر واشنگتن و «تل آویو» منجر شود.
 
فراهم شدن فرصت کنترل مسجد الاقصی برای مقاومت فلسطین، جدال قابل پیش بینی «لیکود»، حزب متبوع نتانیاهو با کابینه جدید در کنست با هدف سرنگونی آن، ... مهم‌ترین چالش‌های سیاسی پیش روی کابینه جدید رژیم صهیونیستی هستند.

چالش اقتصادی

اگرچه بحران کابینه در اراضی اشغالی سبب تشدید مشکل اقتصادی رژیم صهیونیستی شد، اما نباید از نقش شیوع بیماری «کرونا» بر تبدیل این مشکل به بحران غفلت کرد.
 
به گزارش «یدیعوت آحرونوت»، رژیم صهیونیستی با  موضوع فقر بیش از حد که یکی از بالاترین نرخ‌های فقر در جهان است، مواجه است؛ این رژیم در صدر جدول بالاترین نرخ فقر کودکان و افراد مسن قرار دارد.

۲ میلیون نفر از حدود ۹ میلیون ساکن اراضی اشغالی زیر خط فقر، زندگی خود را می‌گذرانند.
 
گذشته از چالش‌های ذکر شده، پیش بینی می‌شود لاپید و بنت با مشکل حضور نتانیاهو در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی به عنوان فردی خودمحور، پارانویا، شکست خورده و کینه توز به صورتی جدی مواجه شوند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *