تئاتر همچنان در وضعیت نامعلوم/رعایت اصول بهداشتی در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نیست!

9:02 - 31 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۴۵۳۴
به نظر می‌رسید با انتقال گروه شغلی تئاتر از گروه سه به ۲ و باز شدن سالن‌های نمایش کمی از مشکلات هنرمندان این عرصه کاهش پیدا کند، اما در این روز‌ها چراغ تئاتر رو به خاموشی است و بسیاری از هنرمندان از نبود حمایت‌های لازم گلایه دارند.

- بازگشایی و از سرگیری فعالیت مراکز فرهنگی و هنری از جمله سالن‌های نمایش تئاتر محصول رایزنی و نامه‌نگاری‌های مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر بهداشت برای تسریع روند بازگشایی‌ها و پیشگیری از زیان اقتصادی هنرمندان و توجه به معیشت آن‌ها بوده است.

هنرمندان از دیدگاه کارشناسان فرهنگ و هنر اتفاقا باید از اولین صنف‌هایی باشند که از حمایت مسئولین فرهنگی برخوردار می‌شوند اما به نظر می‌آید تئاتر هم امروز همچون سینما نفس‌هایش به شمارش افتاده است.

تئاتر همچنان در وضعیت نامعلوم/رعایت اصول بهداشتی در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نیست!

*** وضعیت تئاتری‌ها اسفناک است

 الهام شعبانی بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با به وضعیت نامعلوم عرصه نمایش اشاره کرد و گفت: وضعیت تئاتر همچنان مثل قبل و در زیر سایه کرونا است و هنوز آنقدر که باید استقبالی نشده است. تعطیلی‌های پی‌درپی بر میزان استقبال مخاطبین عرصه نمایش تاثیرگذار بوده، اما خدا را شکر این روزها آرام آرام تماشاگران بلیت می‌خرند و به سالن‌ها می‌آیند و تئاتر می‌بینند. هنوز تماشاگران سابق و پیگیر تئاتر به سالن‌ها نیامده‌اند و سالن‌ها با نصف ظرفیت خود به کار ادامه می‌دهند.

بازیگر سریال «ملکه گدایان» در همین راستا ابراز کرد: با اشاره به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از جانب گروه‌های تئاتری خاطرنشان کرد: خرج و برج بچه‌های فعال در عرصه تئاتر با هم نمی‌خواند و از زمان شیوع اپیدمی کرونا در حق آن‌ها ظلم شد و وضعیت اسفناکی دارند. بعید می‌دانم اتفاق خاصی بیفتد، اما به هر حال همه ما امید داریم وضعیت تئاتر بهتر شود.

*خانواده تئاتر یک سال و نیم است که به حال خود رها شده و هیچگونه تدبیر و راهکاری در این زمینه وجود نداشته است. این بی توجهی‌ها تا آنجا ادامه پیدا کرده که بسیاری از عوامل و گروه‌های تئاتری صحبت از تغییر شغل کرده‌اند و گویی امیدی برای بهتر شدن شرایط ندارند. البته از آن طرف برخی از کارگردانان در وضعیت بحران زده تئاتر نمایش‌هایی روی صحنه برده‌اند و با وجود کاهش ظرفیت سالن‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بعضا فروش خوبی داشتند و اجرای بعضی از آن‌ها تمدید و با استقبال روبرو شده است.

***تا اعتماد دوباره مخاطب به سالن‌های تئاتر فاصله زیادی داریم

مریم کاظمی در گفت‌وگو با پیرامون وضعیت امروز تئاتر ابراز کرد: همه عرصه‌های شغلی آسیب دیده‌اند. بعضی توانسته‌اند زودتر خودشان را با شرایط وفق بدهند. تولیدات تصویری بعد از دوره کوتاه رکود، به طرز چشم‌گیری زیاد شده است، ولی تولیدات تئاتری همچنان در رکود هستند. حضور زنده عوامل یک پروژه تئاتری و نیاز به حضور مخاطب در سالن نمایش، شرایطی را می‌طلبد که باید با کارشناسی و نظارت و دلسوزی نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد.

کارگردان تئاتر «غول بزرگ مهربان» پیرامون حمایت نهادهای فرهنگی در طی مدت همه‌گیری کرونا اظهار کرد: نمی‌توان گفت حمایتی صورت نگرفته اما کمک‌هایی که شده همه بی‌برنامه، گاه به گاه و بدون کارشناسی هزینه‌ها پیش آمده است، گویی حقمان نبوده بلکه شاید گاهی مورد لطف و عنایت قرار گرفته‌ایم.

کارگردان تئاتر «ماه‌ پیشونی» با اشاره به زنده بودن تئاتر بیان کرد: من صد در صد امیدوارم. تئاتر وابسته به هیچکس و هیچ نهاد و ارگانی نیست. تئاتر زنده است، وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. حتی اگر امکان اجرا پیدا نکنیم. تئاتر فرهنگی است که ریشه در محیط زندگیمان دارد.

تئاتر همچنان در وضعیت نامعلوم/رعایت اصول بهداشتی در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نیست!

*** رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نیست

*این در حالی است که در این شرایط امکان رعایت دستورالعمل‌های لازم بهداشتی در اکثر تماشاخانه‌ها فراهم نیست و بیشتر آن‌ها فضای مناسبی برای تهویه را هم ندارند. گروه‌های نمایشی در این وضعیت از لزوم حمایت‌های دولتی برای رونق هرچه بیشتر این هنر قدمت‌دار می‌گویند و در عمل خبری از آن نیست.

در این میان باید دید برای سر و سامان دادن سالن‌های نمایش و از همه مهمتر بهبود وضعیت معیشتی گروه‌های تئاتری چه برنامه‌‌ریزی خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *