باغانی: خاطرات اسرای اردوگاه موصل ۲ خواندنی است/«دولت سری» برگرفته از ایستادگی رزمندگان

10:00 - 12 تير 1400
کد خبر: ۷۳۱۲۱۵
یک نویسنده کتاب گفت: در بخش‌هایی از کتاب «دولت سری» پیرامون نحوه ارتباط گیری این اسرا با سایر اردوگاه‌ها نکاتی جذاب بیان شده است به شکلی که رژیم بعث نتواسته بود در مورد این ارتباط اطلاعاتی به دست بیاورد.

غلامحسین باغانی در گفت‌وگو با پیرامون مضمون کتاب «دولت سری» گفت: کتاب «دولت سری» مجموعه خاطراتی از اسرای گرفتار در اردوگاه موصل ۲ است که در جریان عملیات خیبر توسط دشمن بعثی به اسارت گرفته شدند.

وی در همین راستا ادامه داد: مصاحبه با اسیران منطقه خراسان بزرگر انجام شده بود و برای نگارش کتاب در اختیار من قرار داده شد این مصاحبه‌ها کامل بودند و در عین حال جذابیت رویداد‌های بسیا زیادی بودند در ابتدا برخی از آزادگان به صورت غیر مستقیم پیشنهاد نگارش این کتاب را به من دادند، اما در نهایت من برای نگارش کتاب «دولت سری» انتخاب شده و پیشنهاد را پذیرفتم.

باغانی به شیوه نگارش کتاب «دولت سری» اشاره و ابراز کرد: کتاب «دولت سری» مجموعه‌ای از خاطرات اسرای اردوگاه موصل ۲ است که در دوفصل نوشته شده است. در فصل نخست خاطرات تعداد ۱۰ تن اسرا بوده و در فصل دوم نیز خاطرات تعدادی دیگر از اسرا به همراه تحلیل‌های آنان به رشته تحریر در آمده که به تحصیل پرداخته و مدارج بالایی را به دست آوردند و به علت تسلط و قرار داشتن در محل رویداد در نقد وقایع، موفقیت همچنین نقاط قوت و ضعف رویداد‌های اسرا در اردوگاه موصل ۲ اطلاعات ارزشمندی را ارائه کردند. زبان کتاب ساده و روان است و تعدادی از خاطرات رنگ و لعابی داستانی به خود گرفته، اما در حقیقت رویداد‌ها تحولی انجام نشده است.

باغانی: خاطرات اسرای اردوگاه موصل ۲ خواندنی است/«دولت سری» برگرفته از ایستادگی رزمندگان

وی پیرامون کتاب «دولت سری» اظهار کرد: خاطرات اسرای اردوگاه موصل دو بسیار جذاب و خواندنی است خاطراتی کم نظیر از اتحاد و همراهی اسرا که در مقابل ظلم و زور ایستادگی می‌کنند و جواب این استقامت صد البته شیرین‌تر است، چون تا حدودی می‌توانند شرایط را کنترل کنند.

نویسنده کتاب «شبی در سکوت نی زار حور العظیم» به بخش‌هایی از کتاب «دولت سری» اشاره و اظهار کرد: در فصل‌های ابتدای کتاب «دولت سری»  پیرامون وقایع و رخداد‌های عملیات خبیر و چگونگی اسارت آزادگان مطلبی بیان شده؛ عدم رسیدن هلی برد به دست رزمندگان که در مرز عراق در جریان عملیات قرار گرفتند و به دام افتادن برخی از نیرو‌ها در طی عملیات در باطلاق حور العظیم زمینه را برای اسارت تعداد زیادی از رزمندگان فراهم کرد.

باغانی علت نامگذاری کتاب «دولت سری» را مورد بررسی قرار داد و اظهارکرد: از آنجا که همراهی و یکپارچگی اسرا با یک دیگر در اردوگاه موصل به خوبی انجام شده بسیاری از قوانین اردوگاه به صورت پنهانی از دید مزدوران و نگهبانان رژیم بعثی دور می‌ماند لذا اسرای اردوگاه توانسته بودند به صورت پنهانی برای خود دولتی در آنجا پایه‌گذاری کنند، دولتی متشکل از آموزش و پرورش جهت سواد آموزی آن دسته از اسرا که سواد نداشتند و یا بخش پزشکی و بهداشتی که به محافظت و نگهداری اسرای زخمی می‌پرداختند و بخش اطلاعات و امنیت و ... آنان قوانین اردوگاه را به نحوی اجرا می‌کردند که موفق به ایجاد شورایی پنهانی آن هم از دید نگهبانان و افسران رژیم بعث شده بودند، این دولت تنها در بین خود اسرا تشکیل و قوانینش اجرایی می‌شد اسرای ایرانی توانسته بودند تا به اداره دولت ساخته شده به دست خود بپردازند این رویکرد آنان سبب شده تا من نام کتاب را کتاب «دولت سری» نامگذاری کنم.

این نویسنده کتاب به بخش‌های بعدی کتاب «دولت سری» اشاره و ابراز کرد: در بخش‌هایی از کتاب «دولت سری» پیرامون نحوه ارتباط گیری این اسرا با سایر اردوگاه‌ها نکاتی جذاب بیان شده است به شکلی که رژیم بعث نتواسته بود در مورد این ارتباط اطلاعاتی به دست بیاورد. همچنین مدیر آموزش و پروش نیشابور یکی از افرادی بود که در بین اسرا قرار داشت او به سواد آموزان اسیر ایرانی که سواد لازم را نداشتند مدرک می‌داد و آموزش آنان را بر عهده گرفته بود این دولتی مقتدر پنهان از نگاه رژیم بعث بود.

وی به جذابترین بخش‌های کتاب «دولت سری» پرداخت و ابراز کرد: همه بخش‌های کتاب «دولت سری» جذابیت فراوان دارد، زیرا هر کدام مضمونی را بیان می‌کند که در جای خود بسیار جذاب و خواندنی است، اما دو بخش ابتدای که به بیان مختصات و جزئیات عملیات خبیر پرداخته است؛ قابل توجه تر از سایر بخش‌ها بوده تا جایی که حتی می‌تواند مخاطب جوان و نوجوان را با خود همراه کند، زیرا به مختصات عملیات به خوبی پرداخته شده و به نوعی کلمات به تصویر سازی از رویداد‌ها پرداخته اند.

باغانی پیرامون پیام کتاب «دولت سری» خاطرنشان کرد: حماسه سازی رزمندگان که در صحنه نبرد تا پایان راه ایستادگی کردند در اسارتگاه‌های رژیم بعث نیز استواری خود را نشان دادند، آن‌ها استقامت و بلند نظری خود را حتی در اسارت و در اردوگاه‌های دشمن مطرح کردند هنگامی که برگزاری عبادت در اردوگاه‌ها با نهی نگهبان و قوانین رژیم بعث آنان عبادت خود را انجام می‌دادند و روزه می‌گرفتند اگرچه افطار آنان فقط با تکه‌ای کوچک از نان خشک شده و مقدار کمی آب بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *