قانون باید ملاک رفتار، کردار و گفتار دست‌اندرکاران انتخابات باشد

16:13 - 12 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۷۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین گفت: قانون باید ملاک رفتار، کردار و گفتار دست‌اندرکاران انتخابات باشد.
- محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین گفت: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، به طور میانگین هر دو سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است و این نشان دهنده نقش مردم در تعیین مدیریت ارکان مختلف نظام و مردم‌سالاری است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین افزود: عوامل اجرایی و نظارت بر انتخابات از بین عموم مردم و معتمدین انتخاب می‌شوند که در قالب هیئت‌های اجرایی و نظارت بر امر انتخابات سازماندهی می‌شوند و بر اساس قوانین و مقررات برای برگزاری انتخاباتی امن و در سلامت کامل ایفای نقش می‌کنند.

وی گفت: اعمال، رفتار و گفتار مسئولان باید به نحوی باشد که انتخابات و روند برگزاری انتخابات را زیر سئوال نبرند و از برگزاری انتخابات حفاظت و صیانت کنند.
 
قاسمی تصریح کرد: دستگاه قضایی به طور مستقیم در فرآیند برگزاری انتخابات مسئولیتی ندارد؛ اما در زمینه امنیت و سلامت نقش نظارتی دارد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و چنانچه تخلفات و جرایمی در برگزاری انتخابات حادث شود، دستگاه قضایی از طریق ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، ورود کرده و حسب مورد پرونده قضایی تشکیل خواهد داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین در ادامه اظهار داشت: مجریان و ناظران انتخابات، بدون تسلط بر قانون عملکرد خوبی نخواهند داشت و بر همین اساس، دوره‌های آموزش قوانین و مقررات به مجریان و ناظران انتخابات و صندوق‌های رأی ارائه شده است تا در این حوزه به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات دچار مشکل نشوند.

وی همچنین یادآور شد: ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در دستگاه قضایی تشکیل شده است و نشست‌های این ستاد با حضور مسئولان قضایی، اجرایی و نظارتی در استان قزوین برگزار می‌شود و تلاش اعضای این ستاد بر این است، که با اشراف کامل بر روند اجرا، سلامت برگزاری انتخابات تضمین شود.

وی با بیان اینکه شعب ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در سطح استان قزوین تشکیل شده است، اذعان داشت: در رابطه با تخلفات انتخاباتی بخصوص تبلیغات زود‌هنگام در انتخابات شورا‌ها در استان قزوین، تذکرات لازم به کاندیدا و طرفدارانشان داده شده است و قطعاً در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات با تشکیل پرونده برخورد قضایی خواهد شد و قطعاً این برخورد‌ها می‌تواند در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی نقش مهمی ایفا کند.

قاسمی تاکید کرد: کارگروه حقوقی و قضایی در ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی ایجاد شده است، که وظیفه آن رصد پرونده‌های مربوط به تخلفات انتخاباتی است و قضات ویژه تعیین شده در این کارگروه به صورت فوق العاده به امور رسیدگی می‌کنند.

وی گفت: عملکرد کاندیدا از زمان ثبت نام تا بعد از اعلام نتایج به صورت کامل رصد می‌شود و حتی بعد از انتخابات نیز برخی کاندیدا اقداماتی که وصف مجرمانه دارد، انجام دهد؛ باید منتظر برخورد‌های قانونی باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین افزود: ستاد‌های تبلغاتی کاندیدا در صورت فعالیت باید شناسنامه‌دار باشند و عملکرد هواداران و ستاد‌های تبلیغاتی آنها، رافع مسئولیت کاندیدا نیست و باید نسبت به اقدامات پاسخگو باشند.

قاسمی ادامه داد: در حوزه تخلفات انتخاباتی، مجازات‌ها بازدارنده نیستند و باید در قوانین بازنگری شود، اما به هر حال باید قوانین اجرا شوند و اگر کاندیدی بخاطر تخلفات انتخاباتی به حبس محکوم شود، برایش سوءپیشینه کیفری ثبت شده و حق کاندیداتوری در انتخابات‌های آتی را نخواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین تصریح کرد: نخبگان و چهره‌های مطرح به عنوان الگو‌های رفتاری در هر جامعه شناخته می‌شوند و قطعا نحوه رفتار و عملکرد آن‌ها در رفتار فرد فرد جامعه بخصوص طرفدارانشان تاثیرگذار است و به همین خاطر اگر آن‌ها بر اساس قانون عمل کنند قطعا سایر افراد را نیز به سمت قانونمداری سوق خواهند و نقش آن‌ها در برهه‌های حساس بخصوص انتخابات بسیار پررنگ است و انتظار این است این افراد جامعه را به سمت قانونمداری دعوت و هدایت کنند و همچنین می‌توانند در شفافیت عملکرد‌ها و همچنین انتخاب آگاهانه افراد و سرنوشت جامعه اثرگذاری مثبت داشته باشند.

وی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات با توجه به شیوع کرونا تبلیغات حضوری محدود شده است و شاهد گسترش تبلیغات در رسانه ملی و رسانه‌های جمعی هستیم و با توجه به اقبال عمومی مردم به رسانه ملی، شاهد کارنامه قابل قبول در روند انتخاب صحیح کاندیدا‌های ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها از سوی مردم هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین در خصوص جرائم فضایی مجازی گفت: استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش چشمگیری داشته و این فضا می‌تواند کارکرد‌های منفی و مثبت مختلفی داشته باشد و بهره‌گیری از این فضا در ایام انتخابات نیز افزایش یافته و با توجه به شیوع ویروس کرونا، استفاده تبلیغاتی از فضای مجازی توسط کاندیدا، طرفداران آنها، فعالان رسانه‌ای و... در انتخابات آتی پررنگ‌تر خواهد شد و انتظار این است، کاندیدا و تمامی افرادی که در فضای مجازی فعالیت دارند، از چارچوب قانون خارج نشوند و کاندیدا در این فضا صرفاً به بیان توانمندی ها، برنامه‌ها و اهداف خود بپردازند و از تخریب و هتک حیثیت سایر رقبا و احزاب جدداً خودداری کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انخاباتی، کارگروه رصد فضای مجازی ویژه انتخابات پیش‌رو در دادستانی تشکیل و نشست‌های این کارگروه در حال است و کاندیدا می‌بایست نمایندگان خود در فضای مجازی را به این ستاد معرفی نمایند و در قوانین مربوط به انتخابات، جرائم این حوزه نیز احصاء و پیش‌بینی شده و در صورت وقوع جرائم در فضای مجازی، با مرتکبان و مسببان همانند جرائم فضای حقیقی برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: رفتار، کردار و گفتار مسئولان در ایام انتخابات بسیار دارای اهمیت و زیر ذره‌بین مردم قرار دارد و یکی از عوامل افزایش مشارکت مردمی، ایجاد فضای شفاف و به دور از ابهام، صادقانه و اطمینان بخش است و به همین خاطر مسئولان باید در رفتار انتخاباتی خود دقت کنند و همواره رعایت قانون را با سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *