از متن تا حاشیه روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۸/دیدار مکری، طوسی و ایان کریستی با هنرجویان در روز ششم

10:00 - 10 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۸۹۴۳
پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با حضور اصحاب رسانه و هنرمندان و حضور کمسیون فرهنکی مجلس شورای اسلامی در کاخ رسانه ها یا همان پردیس چارسو بر گزار شد.

- پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با حضور اصحاب رسانه و هنرمندان و حضور اعضای کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در کاخ رسانه ها یا همان پردیس چارسو پشت سر گذاشته شد، در این گزارش به اتفاقات و رویدادهای روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخته شده است که در ادامه خواهید خواند:

از متن حاشیه روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۸/دیدار مکری، طوسی و ایان کریستی با هنرجویان در روز ششم

***«بدوک» پس از ۳۱ سال دیدنی شد

فیلم سینمایی «بدوک» پس از ۳۱ سال از زمان ساخت آن عصر در پردیس سینمایی چارسو در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده با حضور مجید مجیدی کارگردان این فیلم، امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره جهانی فیلم فجر و شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه‌های این رویداد به نمایش درآمد.

مجیدی پیش از اکران فیلم در بخشی از صحبت‌های خود گفت: من دوست دارم این‌جا درباره وضعیت سینمای ایران کمی صحبت کنم؛ این سینما با همه نامهربانی‌ها، نقد‌های ناصواب و البته گاهی صواب دریچه‌ای را به روی دنیا باز کرد. سینمای ایران سفیر نجیبی از ایران است که پرچم کشور ما را در همه‌جا به اهتزاز درآورده و توانسته کشور ما را نمایندگی کند. من هم خوشحالم که سهم کوچکی در این معرفی بزرگ داشتم و از همه عزیزانی که در طول این سال‌ها کنار ما بودند تا آثار ما دیده شود، تشکر می‌کنم.

در همین روز مسترکلاس فردریک مر دبیر سابق جشنواره فیلم لوکارنو به میزبانی شادمهر راستین هم برگزار شد. فردریک مر سینماگر سوئیسی در بخش دوم کارگاه خود در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره روند تحول سینمای سوئیس از دهه ۱۹۶۰ به بعد توضیحاتی را ارائه کرد.

نوید به‌تویی هم با فیلم عاشقانه «گیسوم» در جشنواره حاضر بود. این کارگردان جوان درباره فیلم خود بیان داشت: «گیسوم» از هویت چندهزار ساله ایران می‌آید. بسیاری از مردم کشور‌های اروپایی از علاقه خود به جستجوی هویت ایران می‌گویند. «گیسوم» قصه‌ای به دنبال حل سوتفاهم‌ها و چرایی است. درباره علت گفتگو نکردن و گسست‌های ایجاد شده است و «گیسوم» را می‌توان قصه هویت و بازگشت دانست.

از متن حاشیه روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۸

***اکران روباز برای عاشقانه سینما در روز‌های کرونایی

اکران روزانه دو فیلم، در سالن روباز سینما کانون، یکی از اتفاقات ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر امسال است، اتفاقی که با استقبال نسبتاً خوبی هم مواجه شد. قرار است از روز ابتدایی تا روز انتهایی جشنواره، با نمایش ۱۶ فیلم از بخش‌های مختلف از دوستداران سینما میزبانی می‌کند.

***بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در پردیس چارسو به تماشای فیلم «گیسوم» نشستند. این اعضا که متشکل از حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، بیژن نوباوه نایب‌رئیس، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، حجت‌الاسلام حسین جلالی، زهره‌سادات لاجوردی، سیدمجتبی محفوظی، امیرحسین بانکی پورفر و عباس سرمست بودند، در بخشی از این دیدار با محمدمهدی عسگرپور دبیر این رویداد سینمایی به گفتگو نشستند.

از متن حاشیه روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۸

بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، برگزاری این دوره از جشنواره در شرایط سخت کنونی را یک موفقیت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خیلی از رویدادها، مراسم و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شوند و ایرادی ندارد که یک جشنواره مهم مثل جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شود. مهم این است که پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت شود، چون نمی‌توان رویدادی هنری را در این حد و اندازه متوقف کرد. اگر جشنواره‌های بین‌المللی را بتوانیم خوب و درست و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم، یک موفقیت به حساب می‌آید.

***«صحنه زنی»، «بوتاکس» و «دشت خاموش» به سانس‌های فوق‌العاده رسیدند

اکران فیلم سینمایی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضات صمدی از جمله فیلم‌های موفق به نمایش درآمده در روز پنجم جشنواره بود که به سانس فوق‌العاده هم رسید. به جز این فیلم در این روز فیلم‌های «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری به سانس فوق‌العاده رسیدند.

اکران ۶ فیلم سوئیسی در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و با همکاری آرشیو ملی فیلم سوئیس هم از دیگر بخش‌های روز پنجم بود.

از متن حاشیه روز پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۸

***مرور تجربه‌های شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی

شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی، دوشنبه ۱۰ خرداد، در ششمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه‌های خود را با هنرجویان کارگاه‌های این رویداد در میان می‌گذارند.

شهرام مکری در کارگاه «تجربه‌های کارگردانی؛ سبک شخصی چیست؟»، ایان کریستی در کارگاه «سینما؛ نو به نو» و جواد طوسی در کارگاه نگاهی به فیلم «سفر سنگ» مسعود کیمیایی، روز دوشنبه ۱۰ خرداد، مهمان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

شهرام مکری، متولد ۱۳۵۷ در کرمانشاه؛ نویسنده، تدوینگر و کارگردان سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است و فیلمسازی را با فیلم کوتاه «طوفان سنجاقک» آغاز کرده است. سابقه نویسندگی و کارگردانی «هجوم»، «ماهی و گربه»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» و ساخت «جنایت بی دقت» و فیلم‌های کوتاه در کارنامه کاری این هنرمند پرافتخار وجود دارد.

مکری، تاکنون جوایز متعددی از‌جمله جایزه انجمن منتقدان ونیز برای فیلم‌نامه «جنایت بی‌دقت» (مشترک با نسیم احمدپور)، هوگوی نقره‌ای از جشنواره فیلم شیکاگو در بخش اصلی برای فیلم «جنایت بی‌دقت»، جایزه بهترین فیلم‌نامه (مشترک با نسیم احمدپور) از جشنواره بین‌المللی داکا، جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه، جشنواره ونیز سال ۲۰۱۳ برای فیلم «ماهی و گربه» و جایزه بهترین فیلم از جشنواره لیسبون برای «ماهی و گربه» و… را از آن خود کرده است.

ایان کریستی، فیلم‌پژوه، جستجوگر و منتقدی است که بر بسیاری از وجوه تاریخ سینما و فیلم‌های معاصر کارگردانانی نظیر مایکل پاول، امریک پرسبرگر، رائول روییز، رابرت پل، یکی از پیشگامان سینمای انگلیس، تحقیق و پژوهش کرده است.

او عضو هیئت علمی و استاد دانشکده بیرکبک دانشگاه لندن است. ایان کریستی در سال ۲۰۰۶، استاد ممتاز رشته هنر‌های زیبای دانشگاه کمبریج شد و نمایشگاه‌گردان نمایشگاهی بزرگ در مورد سرگئی آیزنشتاین، فیلم آوانگارد و سینمای عصر حاضر بود. کریستی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سخنرانی می‌کند و برای مجلاتی مثل «سایت اند ساند» و «سنسز آو سینما» می‌نویسد. اخیراً کریستی، درباره این موضوع به شکل مجازی در دانشکده گریشام به ایراد سخنرانی پرداخته است.

جواد طوسی متولد ۱۳۳۴ در تهران، لیسانس حقوق قضایی (با سابقه قضایی در دادگستری) منتقد، پژوهشگر و مدرس سینما است. وی از سال ۱۳۶۳ با نگارش مقالات نقد برای مجلات سینمایی فیلم، آغاز به کار کرد و در سال‌های اخیر با دیگر ماهنامه‌های سینمایی، ازجمله «دنیای تصویر»، «فیلم ویدئو»، «گزارش فیلم» و «سینما» به همکاری پرداخته است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت هیئت داوران بخش مسابقه داخلی سینمای ایران، هیئت انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و فیلم‌های کوتاه بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر و … اشاره کرد.

روزانه سه کارگاه مجازی در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود که از طریق صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره و سایت جشنواره به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان قابل مشاهده است. شادمهر راستین مدیریت بخش کارگاه‌ها را برعهده دارد و سحر عصر آزاد، به‌عنوان کارشناس در این بخش حاضر است.

این کارگاه‌ها به ترتیب در ساعت‌های۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ به صورت مجازی میزبان علاقه‌مندان به سینمای ایران و جهان خواهند بود.

همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران می‌شود که برای تماشای آن باید از سایت سینماتیکت بلیت تهیه شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *