رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حدود ۴۰ داوطلب مدارک خود را طبق مصوبه شورای نگهبان ارائه کردند

22:57 - 26 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۱۱۴
سخنگوی شورای نگهبان گفت: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کردند.

- عباسعلی کدخدایی با اشاره به اینکه فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها برگزار می‌شود گفت: مصوبه اخیر شورای نگهبان در کاهش ثبت نام‌های بی رویه بسیار اثر گذار بوده است؛ آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود و اگر مصوبه شورا نبود پیش بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی را داشتیم.

وی افزود: از ۵۹۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری که اقدام به ثبت نام کردند حدود ۴۰ نفر داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کردند.

کدخدایی تاکید کرد: آنچه که برای شورای نگهبان اعتبار دارد شرایطی است که از سوی این شورا اعلام شده لذا صلاحیت افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند به هیچ وجه بررسی نخواهیم کرد، چون آن ثبت نام را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: البته اگر کسی نقص مدارک داشته باشد و یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک دارد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش مان این است که در فرصت ۵ روزه کار بررسی صلاحیت‌ها انجام بگیرد تا بتوانیم زودتر اعلام نتیجه کنیم، ولی اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی‌های بیشتر باشیم طبق قانون ناچار هستیم که این زمان را تمدید کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از ۷ خرداد تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی به مدت ۲۰ روز آغاز خواهد شد گفت: پس از آنکه کار بررسی صلاحیت‌ها در این شورا به پایان برسد اسامی را به وزارت کشور اعلام خواهیم کرد و آن‌ها نیز موظف هستند یکی دو روز بعد از دریافت اسامی آن‌ها را اعلام کنند.

کدخدایی گفت: اگر چه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت نام نکنند، اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت نام کنند؛ سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده اند و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تائید خواهند شد.

وی افزود: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند؛ در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد کردیم، اما در انتخابات ریاست جمهوری چنین رویه‌ای نبوده است البته این به معنای آن نیست که کاندیدا‌ها پشت تریبون رفته و هر چه بخواهند بگویند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در خصوص مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل مورد نظر است، البته ارزیابی مدیریت افراد هم مهم است و مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند یک گام به جلو بود.

کدخدایی ادامه داد: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد، اما رجل مذهبی نباشد و یا رجل مذهبی باشد و رجل سیاسی نباشد که این موارد هم باید باهم در افراد وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نه نگاه سیاسی داریم و نه نگاه مقطعی گفت: در ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم هم این موضوع را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دخیل بوده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما سقف مشخصی برای تائید صلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم صلاحیت لازم را داشته باشند اسامی آن‌ها را اعلام خواهیم کرد اظهار داشت: قانون از ما خواسته تا شرایط قانونی را مد نظر قرار دهیم و ما نیز بدون هیچگونه ملاحظه‌ای مر قانون را رعایت خواهیم کرد.


کدخدایی خاطر نشان کرد: ملاک و معیار ما قانون اساسی و شرایطی است که در قانون آمده و در سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است؛ آنچه که در شورای نگهبان داریم اجرای قانون است و تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده این است که شرایط قانونی را احراز کنیم.

وی افزود: در بررسی صلاحیت ها، میزان حال فعلی افراداست و صلاحیت افراد فقط برای یک دوره بررسی می‌شود و در دوره بعدی حتی اگر رئیس جمهور هم باشد صلاحیتش را مجددا بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با فرایند بررسی صلاحیت‌ها نیز اظهار داشت: برای تائید صلاحیت داوطلبان ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و کمتر از آن تائید نخواهد شد؛ شورای نگهبان نه فشاری را تحمل می‌کند و نه سفارشی را و باید تصمیماتش مستند به مدارک باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *