رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی

9:50 - 09 شهريور 1394
کد خبر: ۷۱۹۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - وزیر نفت گفت: مدل جدیدی برای قراردادهای نفتی ایران تنظیم شده تا زمینه دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همکاری درازمدت و راهبردی با شرکتهای صاحب نام را فراهم کند.
به گزارش ، بیژن زنگنه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تلاش می‌کنیم به بازارهای منطقه‌ای و جهانی دسترسی پیدا کنیم و همکاری های درازمدت و راهبردی با شرکت های صاحب نام انجام دهیم. برای این کار مدل قراردادی جدیدی تنظیم کرده‌ایم که امیدواریم در شهریورماه در دولت تصویب و پس از آن رونمایی شود.

وی افزایش بازیافت نفت از میدانهای قدیمی را برای این وزارتخانه مهم خواند و افزود: در پتروشیمی نیز شرکتهایی قصد سرمایه گذاری دارند و می‌خواهند با ایرانیها شریک شوند، این مسئله در بخش پالایش نیز وجود دارد.

زنگنه تصریح کرد: در همه این موارد ضمن این که تلاش داریم به اهدافی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم برسیم، تلاش می‌کنیم که شرکتهای ایرانی و به طور کلی فناوری ملی خود را تقویت کنیم و با این هدف در دراز مدت وضعمان بهتر شود.

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که آیا کشورهای همسایه در زمینه برداشت ایران از میدانهای مشترک اعتراضی کرده‌اند؟ گفت: من هیچ اعتراضی از هیچ کشور همسایه‌ای برای برداشت از میدانهای مشترک دریافت نکرده ام، متاسفانه ما در بیشتر موارد برداشتمان نسبت به همسایه ها کمتر است.

وی ادامه داد: در گزارش کوتاهی هم که خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادم اشاره شد که مهمترین میدانهای مشترک نفتی ما در غرب کارون و مهمترین میدانهای مشترک گازی در پارس جنوبی هستند، در غرب کارون برنامه داریم تا میانه های سال دیگر، تولید خود را به بالای ٢٥٠ هزار بشکه برسانیم. این در حالی است که در شروع دولت تنها ٧٠ هزار بشکه از این محل تولید داشتیم.

زنگنه گفت: در پارس جنوبی هم وقتی شروع کردیم تولید ما ٢٥٠ میلیون مترمکعب و ظرفیت پالایشی مان ٢٨٠ میلیون مترمعکب در روز بود که به امید خدا این رقم را به ٢,٥ برابر در پایان دولت خواهیم رساند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *