چرا در شالیزار‌های شمال برنج رنگی کاشته نمی‌شود؟

9:53 - 05 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۲۸۵
کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل اهمیت و ارزش غذایی برنج‌های رنگی و قهوه‌ای لازم است کشت این نوع برنج‌ها در شالیزار‌های شمال توسعه یابد.
_ مهر نوشت: در حالی فصل کشت وکار برنج وشالیکاری در مازندران شروع شد که محققان برلزوم برنامه ریزی وفرهنگ سازی برای ترویج کشت ارقام نظیر برنج‌های رنگی تاکید می‌کنند این درحالی که سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید در مازندران تولید می‌شود، اما سهم تولید برنج‌های ترکیبی ورنگی در مزارع استان پایین است.
 
با توجه به اهمیت و ارزش غذایی برنج‌های رنگی و قهوه‌ای، کارشناسان بر لزوم توسعه کشت برنج‌های دارای ارزش غذایی و دارویی در برنج زار‌های شمال تاکید می‌کنند.
 
براساس یافته‌های پژوهشی امنیت غذایی مؤلفه‌ای مهم در حفظ سلامت و حفظ حوزه کشاورزی محسوب می‌شود ودر سال‌های اخیر با تکیه بر دانش با تولید بذر گواهی شده برنج، ترویج ارقام پرمحصول، ارتقای مکانیزاسیون تغذیه مناسب در رشد گیاه گام‌های خوبی برای ارتقای کشت برنج در استان صورت گرفته است.
 
طی سال‌های اخیر عملکرد استحصال و تولید برنج در استان مازندران رشد قابل توجهی یافته است، اما به تاکید محققان با بکارگیری یافته‌های علمی وبهزراعی‌ می‌توان منجر به ارتقای بهره وری تولید ارقام ترکیبی ورنگی شد.
 
گذر از اقتصاد معیشتی به صنعتی، مشارکت بهره برداران و کاهش هزینه‌ها و ایجاد شرایط مناسب سیاست گذاری می‌تواند وضعیت شالیکاری را در استان ارتقا دهد، از سوی دیگر مدیریت مزرعه وبهزراعی برای داشتن تولید دانش پایه امری مهم و اساسی است.
 
فصل کشت وکار کشاورزی از چند روز پیش در مازندران شروع شد و ترویج ارقام مناسب با وضعیت اکولوژی مازندران امری ضروری است.
 
محمدتقی کربلایی عضو مؤسسه تحقیقات برنج و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره انجام تحقیقات علمی برای شالیکاری در استان، تحقیقات را پایه واساس هر کاری بیان کرد و گفت: بیش از ۵۰ سال ایستگاه تحقیقات برنج در استان راه اندازی شده است.
 

معرفی ۲۵ رقم برنج در مازندران

وی با عنوان اینکه معاونت مؤسسه تحقیقات برنج در استان مازندران نیز فعال شده است، گفت: طی پنج دهه ارقام مختلفی معرفی شده و تاکنون ۲۵ رقم برنج به حوزه کشاورزی و برای خوداتکایی کشور معرفی شده است.
 
وی با تاکید براینکه باید ارقام مناسب در اراضی شالیزاری کشت شود، زیرا بسیاری از ارقام دارای ارزش دارویی است، به مصرف وترویج برنج قهوه‌ای در برخی مناطق جهان وکشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در برخی مزارع، برنج به صورت قهوه‌ای ورنگی کشت می‌شود.
 
این محقق یادآور شد: در حال حاضر برنج قهوه‌ای و رنگی در سه هزار مترمربع از مزارع به صورت پایلوت کشت می‌شود و این طرح راهکاری برای معرفی ارقام جدید است.
 
کربلایی با عنوان اینکه می‌توان برنج‌های رنگی را در استان کشت کرد، گفت: کشت این نوع برنج برای گردشگران ومردم دارای جاذبه است.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره مزایای برنج رنگی و قهوه‌ای گفت: با اصول به زراعی می‌توان نهاده‌های کشاورزی را به حداقل رساند و این قابلیت در کشت برنج رنگی وجود دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *