تصویب کلیات لایحۀ اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ + تفکیک آراء/ هر آنچه در جلسه امروز مجلس گذشت

9:13 - 28 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۲۳۳۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
لایحه بودجه ۱۴۰۰ که پیشتر از سوی مجلس رد شده بود امروز پس از اصلاح از سوی دولت مجددا تقدیم مجلس شورای اسلامی و تصویب شد.

- لایحه بودجه ۱۴۰۰ که پیشتر از سوی مجلس رد شده بود امروز پس از اصلاح از سوی دولت مجددا تقدیم مجلس شورای اسلامی و تصویب شد.

در آئین‌نامه داخلی مجلس پیرو بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی آماده است؛ در کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر پنج نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و پنج نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ده دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت بیست دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون سی دقیقه خواهد بود.

با این حال «محمدباقر نوبخت» برای بررسی کلیات لایحه بودجه اصلاحی در صحن علنی حاضر است.

در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سید ناصر موسوی لارگانی اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بدین شرح قرائت کرد:

حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» در مخالفت با بودجه اصلاحی دولت در صحن مجلس گفت: در حوزه مالیات چه اتفاقی رخ داد؟ آقایان گفتند بسیار بودجه را دقیق نوشته‌اند. سوال این است که چه اتفاقی در عرض دو هفته افتاده که دولت مالیات‌ها را ۲۵ میلیارد تومان افزایش داده است.

وی تاکید کرد: ۲ هزار میلیاردی که برای گازرسانی برای استان‌هایی از قبیل سیستان و بلوچستان بوده هم اکنون کاهش پیدا کرده است.

در ادامه «وحیدی» در مخالف با کلیات لایحه بودجه اصلاحی دولت گفت: متاسفانه بودجه با اصلاحات ناچیز به مجلس آمده است.

 

در بودجه فعلی یک بی انضباطی مالی گسترده‌ای دیده می‌شود. رشد بی‌سابقه دستگاه‌های دولتی نشان از این دارد که دولت به مسائل اقتصادی توجه ندارد

وی تاکید کرد: واقعیت این است که در بودجه فعلی یک بی انضباطی مالی گسترده‌ای دیده می‌شود. رشد بی‌سابقه دستگاه‌های دولتی نشان از این دارد که دولت به مسائل اقتصادی توجه ندارد.

 این نماینده مجلس بیان داشت: فروش اروق دولتی در این بودجه دیده می‌شود که این مسئله می‌تواند، دولت بعدی را بدهکار کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تبعیض آمیزی درباره برخی از دستگاه در این بودجه وجود دارد، بیان داشت: توجه به همسان سازی بازنشستگان در این بودجه دیده نشده است. در بحث رتبه بندی معلمان هم متاسفانه در این بودجه تغییراتی صورت نگرفته است و این نشان می‌دهد دولت به دنبال چاق کردن دلال‌ها است و توجه‌ای به اولویت‌های کشور  ندارد.

این نماینده مجلس گفت: متاسفانه بیماری در بودجه‌نویسی همچنان باقی است و اصلاح ساختار بودجه در بودجه اصلاحی دیده نمی‌شود. حتی اگر بودجه سه دوازدهمی تصویب شود، دولت باید بداند در مسیر تنظیم بودجه باید مسیر درستی را پیش برود.

«سید کاظم دلخوش» در موافقت با بودجه اصلاحی دولت گفت: نباید بودجه سالیانه را بلاتکلیف بگذاریم چراکه سال آینده ما با دو انتخابات مواجه هستیم. ما باید راه رفته در بودجه را بیشتر مدیریت می‌کردیم.

وی تاکید کرد: دولت اصلاحات مدنظر مجلس در لایحه بودجه را اعمال کرده است لذا ما راهی نداریم که به کلیات رای بدهیم.   البته باید روی اصلاح این کلیات هم کار شود. اگر به بودجه رای ندهیم به سمت بودجه چند دوزادهیم خواهیم رفت که شورای نگهبان با ان مخالفت خواهد کرد.

همچنین «مصطفی میرسلیم» در مخالفت با لایحه بودجه اصلاحی در مجلس گفت: بودجه فعلی نسبت به بودجه قبلی حدود ۳ الی ۴ درصد تغییر کرده است. مشکل اصلی ما امروز در کشور رکود و اشتغال و تورم است و این بودجه هیچ کدام از این دو مشکل را حل نمی‌کند چراکه این بودجه بر پایه هزینه‌ها تنظیم شده است. همچنین درآمد‌های این بودجه واقعیت ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصلاحات ساختاری بودجه از سوی دولت اعمال نشده است، اظهار داشت: بودجه فعلی جنبه سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی قوی دارد و می‌تواند مردم را با تورم مواجه کند. ما در کمیسیون تلفیق بررسی کردیم و دلار ۴۲۰۰ را به نقد کشیدیم، اما در بودجه جدید هنوز اصرار بر ارز ۴۲۰۰ تومانی است و این مسئله می‌تواند ویژه خواری‌های گذشته را تکرار کند؛ بنابراین این بودجه فسادزا است و باید به این مسئله دقت شود.

روح الله ایزدخواه در مخالفت با بودجه اصلاحی دولت در صحن مجلس گفت: هیچ اصلاحی در بودجه رخ نداده و این بودجه دست ما را در مقابل دشمن می‌بندد. ساختار بودجه انجام نشده است. اصلاحات بودجه تحت مشورت صندوق بین المللی پول انجام شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت ارز در این بودجه نامشخص است و این ارز پاشنه آشیل ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. نباید کشور وابسته به دلار شود و اگر واقعا دولت و مجلس خواستار اصلاح بودجه هستندباید بودجه ارزی و ریالی را از بودجه سالیانه جدا کنند.

دولت در بودجه اصلاحی به رویه قانون تمکین کرد و برخلاف رویه موجود و اعلام مواضع اولیه، پذیرفت که براساس قانون باید اصلاحیه بیاورد

«شمس‌الدین حسینی» در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه در صحن مجلس گفت: بودجه مهترین سند حکمرانی است و ما باید به ابعاد نهادی و قانونی و تخصصی آن توجه کنیم. دولت در بودجه اصلاحی به رویه قانون تمکین کرد و برخلاف رویه موجود و اعلام مواضع اولیه، پذیرفت که براساس قانون باید اصلاحیه بیاورد و ما باید این رفتار دولت را یک گام به سمت جلو قلمداد می‌کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان باید بدانند تصویب کلیات به معنای تائید جزئیات لایحه نیست. در اصلاحیه‌ای که دولت ارائه کرده، اگرچه تغییرات کافی نیست، اما مخالف مصوبات کمیسیون تلفیق هم نیست و برخی از کاستی‌ها اصلاح شده است.

«محسن زنگنه» همچنین در موافقت با کلیات لایحه بودجه اصلاحی دولت در صحن مجلس گفت: اقدام مجلس در رد کلیات بودجه دقیق و منطقی بود. مجلس با علم اینکه کلیات بودجه با گزارش کمیسیون به مجلس آمد، کلیات را رد کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات در بودجه وظیفه دولت بود و نه کمیسیون تلفیق، تصریح کرد: اتفاقی که در مجلس در رد کلیات افتاد یک اتفاق کارشناسانه بود.

رئیس «کمیته اصلاح ساختار بودجه» کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: دولت مجری است و باید تغییرات بودجه را انجام می‌داد. امروز مجلس بر ریل اصلی خودش قرار گرفته است و نشان داده از جایگاه قانونی خود نمی‌گذرد.

زنگنه اظهار داشت: امروز دولت حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد دغدغه‌های بودجه‌ای مجلس را برطرف کرده است.

«احمد امیر آبادی‌فراهانی» در موافقت با کلیات لایحه بودجه اصلاحی در صحن مجلس گفت: دولت در اصلاحیه بودجه، تغییرات خوبی را اعمال کرده است.

وی تصریح کرد: دولت در بودجه جدید حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های خود را کاهش داده است. همچنین در این بودجه مالیات‌ها پیرو سیاست عدم اتکای بودجه به نفت، افزایش یافته است.

موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه بلاتکلیف مانده و باید در این زمینه در کمیسیون تلفیق و مجلس تعیین تکلیف شود

این نماینده مجلس اظهارداشت: البته موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه بلاتکلیف مانده و باید در این زمینه در کمیسیون تلفیق و مجلس تعیین تکلیف شود.

وی بیان داشت: همچنین در بودجه اصلاحی اعتبارات قوه قضائیه تقویت شده، اما نه به اندازه کافی، چراکه اعتبارات قوه قضائیه باید تقویت شود، به ویژه برای اینکه این قوه سند تحول قضایی را در دست انجام دارد و سند تحول قضایی هم به نفع کشور و مردم است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس باید به کلیات این لایحه رای مثبت دهند تاکید کرد: قطعا شورای نگهبان بودجه سه دوازدهمی را برمی‌گرداند.

نمایندگان با ۲۱۱ رای موافق ۲۸ مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند

اما در ادامه نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با کلیات لایحه اصلاحی دولت در بودجه موافقت کردند.

نمایندگان با ۲۱۱ رای موافق ۲۸ مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

«محمدباقر قالیباف» پس تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی از زمانی که لایحه بودجه اولیه به مجلس ارائه شده اولین جلسه را با دولت تشکیل داد و بنا شد با تفاهم پیشنهادات در خصوص لایحه بودجه بررسی شود و بنا بود جهت حل مشکلات مردم لایحه با همفکری مجلس و دولت اصلاح شود چرا که لایحه بودجه در حقیقت وضعیت اقتصادی مردم را در طول یک سال رقم می‌زند.

وی افزود: اما در بین راه تعامل لازم دولت با مجلس صورت نگرفت و مجلس لایحه را برای اصلاح به دولت بازگرداند خوشبختانه در لایحه ارائه شده ۷ مورد از اصلاحاتی که مد نظر مجلس بود اعمال شد و امروز مجلس با رای بالایی کلیات بودجه را به تصویب رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اکنون لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهیم تا لایحه اصلاح شده مورد بررسی قرار گیرد، کمیسیون تلفیق از امروز بعد از ظهر جلسات خود را برگزار کرده و تا جمعه بعدازظهر به اتمام خواهد رسید. سپس نمایندگان و کمیسیون‌ها ۴۸ ساعت فرصت دارند پیشنهادات جدید خود را درخصوص لایحه اصلاحی بارگذاری کنند، پیشنهادات قبلی نیز همچنان پابرجاست.

قالیباف در پایان گفت: یکشنبه هفته آینده مجلس بررسی جزئیات بودجه را آغاز خواهد کرد چرا که فرصت ما بسیار محدود است.

پیشتر «محسن زنگنه» با اشاره به مصوبه «طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور» موسوم به اصلاح ساختار بودجه در مجلس بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع و کمیسیون این ایرادات را برطرف کرده است.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان مصوبه «طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور» را تائید کند و مصوبه مجلس تبدیل به قانون شود قطعاً دولت اگر بخواهد لایحه بودجه‌ای را مجدداً به مجلس ارائه دهد، این لایحه باید بر اساس اصلاح ساختار بودجه تهیه شود.

وی با بیان اینکه مصوبه «طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور» این هفته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت بیان داشت: تنها ۲۰ درصد از لایحه بودجه‌ای که اخیراً در مجلس رد شد، اصلاح ساختاری داشت، در برخی بخش‌های این لایحه اصلاح ساختار مدنظر قرار گرفته بود، به مانند مباحث مربوط به مالیات‌ها و یا عدالت در پرداخت‌ها و یا شفاف شدن مبحث نفت در بودجه.

کلیات لایحه اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

 

بعد از پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ اما، برخی از نمایندگان بازتاب آن را در صفحه توییتر خود منعکس کردند.

«محمدباقر قالیباف» در صفحه توییتر خود نوشت: ‏«دولت ۷ اصلاح مورد تأکید مجلس را دراصلاحیۀ بودجه مدنظر قرار داد. رانت ارز۴۲۰۰ حذف شد؛ کسری بودجه کاهش پیدا کرد و دست‌درازی به منابع صندوق توسعه محدود شد. امیدوارم کمیسیون تلفیق در تعامل با دولت اصلاحات بیشتر را دنبال کند. هدف مجلس، هدایت دولت به سمت مطلوب برای تامین منافع مردم است».

تصویب کلیات لایحۀ اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ + تفکیک آراء/ هر آنچه در جلسه امروز مجلس گذشت

«علی خضریان» نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏با عنایت به اینکه ‎دولت کاهش کسری تراز عملیاتی، افزایش نسبت مالیات به کل منابع، دستور رهبر انقلاب در برداشت از صندوق توسعه، تعدیل افزایش حقوق و دستمزد، کاهش هزینه‌های جاری و حذف تدریجی ارز ترجیح را در لایحه ‎بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرد، ‎مجلس برای تعامل، کلیات لایحه را پذیرفت». ‎

تصویب کلیات لایحۀ اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ + تفکیک آراء/ هر آنچه در جلسه امروز مجلس گذشت



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *