مهندسان ناظر باید در پروژه‌های ساختمانی مقیم باشند/ مشکل تأمین پارکینگ با ساخت پیاده راه 17 شهریور

14:13 - 31 مرداد 1394
کد خبر: ۶۹۲۵۸
خبرگزاری میزان: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه مهندسان ناظر باید در پروژه‌های ساختمانی مقیم باشند، گفت: علت اعتراض مردم در ساخت پیاده راه 17 شهریور اثر گذاری این موضوع در راکد شدن معاش کسبه این محدوده و مشکل تأمین پارکینگ در این منطقه از شهر است.
مهندسان ناظر باید در پروژه‌های ساختمانی مقیم باشند/ مشکل تأمین پارکینگ با ساخت پیاده راه 17 شهریوربه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، محمد سالاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از جمله نقاط قوت شورای چهارم نبود دیدگاه سیاسی در بررسی موضوعات مدیریت شهری با وجود حضور 2جریان اصولگرا و اصلاح طلب در این شورا است، اظهار کرد: پس از دیدار اعضای شورا با مقام معظم رهبری روش کار اعضا به گونه ای اصلاح شد که می توان گفت در حال حاضر کارنامه قابل قبولی در این زمینه وجود دارد.

وی تعامل خوب را از دیگر وجوه مثبت شورای چهارم برشمرد و عنوان کرد: این تعامل به گونه ای بود که در سال اول کمیسیون هفتم با عنوان کمیسیون کلان شهر تهران و سایر کلانشهرها شکل گرفت و شهردار تهران هم برای نخستین بار در کنار یازده وزیر دولت در این کمیسیون حضور دارد.

تقویت نظارت اجتماعی، فنی ، نظارت رسانه ها در شورای چهارم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران به موضوع تقویت نظارت اجتماعی، فنی ، نظارت رسانه ها در شورای چهارم اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع یکی دیگر از وجوه مثبت شورای چهارم است که به ویژه در حفاظت از باغات و مقابله با تخلفات ساختمانی بسیار اثر گذار بوده است.

سالاری با انتقاد نسبت به کمرنگ بودن نقش نظارتی شورای شهر در تحقق مصوبات این شورا گفت: به رغم اینکه اعضا برای استفاده از اختیارات نظارتی اقدامات قابل قبولی انجام داده اند و شاهد حجم بالایی از سئوال ها توسط اعضا شهردار بودیم، اما تقویت وجه نظارتی شورای شهر در عمل اتفاق نیافتد وی دلیل این امر را پیگیری نکردن تذکر اعضا می داند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شکل نگرفتن مرکز پژوهش های شورای شهر به و جود چنین اتاق فکری برای کلان شهر تهران پرداخت و اظهار کرد: پارلمان شهری همانند مجلس شورای اسلامی نیاز به یک اتاق فکر دارد این در حالی است که در سایر کلان شهرها چنین مرکز پژوهشی شکل گرفته است اما کلان شهر تهران فاقد چنین مکانیزمی است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد نسبت به شکل نگرفتن کمیته حسابرسی در شورای شهر این موضوع را مخل فرآیند بودجه ریزی و بررسی بودجه در شورا دانست و افزود: همچنین تخصیص بودجه و کاهش بودجه هر سال به این دلیل به درستی صورت نمی گیرد در نتیجه شاهد بررسی تفریق بودجه سال 89 در سال جاری هستیم. این در حالی است که بسیاری از مکانیزم های حسابرسی از پنج سال تاکنون تغییر کرده است.

افزایش تعداد کمیسیون ها در شورای چهارم

سالاری با ابراز خرسندی از افزایش تعداد کمیسیون ها در شورای چهارم گفت: در سال اول هر یک از کمیسیون ها گزارشی را دادند، اما متاسفانه در سال دوم این اتفاق نیافتاد، این در حالی است که ارائه گزارش از سوی کمیسیون ها منجر به افزایش رقابت مثبت و در میان گذاشتن چالش های هر یک از کمیسیون ها و سایر ذی‌نفعان شهری می شود.

کمیسیون تخصصی طراحی نمای شهری در مناطق

وی از شکل گیری کمیسیون تخصصی طراحی نمای شهری در هر یک از مناطق 22 گانه خبر داد و بیان کرد: از مدت ها پیش بررسی نمای ساختمان ها و ضابطه مند شدن آنها در دستور کار قرار داشت، پیش از تصویب نهایی این موضوع شورا به شکل گیری چنین کمیسیونی در مناطق اقدام کردیم.

سالاری به پیگیری موضوع باغات کن در کمیسیون ماده 5 اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شده است بخشی از باغات کن که در تملک شهرداری تهران است به صورت پایلوت به مناطق تفرجگاهی تبدیل شود و سایر بخش ها در مجموعه باغات کن با مشارکت مردم به تدریج تبدیل به چنین کاربری شوند. زیرا که مشارکت مردم می تواند کمبود اعتبارات را جبران کند. چنین اقدامی در ارتباط با روستا و دره فرحزاد نیز در دست اجراست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به تعامل با وزارت راه برای پیگیری مشکلات ساخت و ساز در ارتباط با مهندسان ناظر پرداخت و عنوان کرد: اعضای کمیسیون ماده 5 اکنون در حال بازنگری مقررات ملی ساختمان هستند، تا بدین صورت وضعیت مهندسان ناظر و مجریان ساختمان مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا با توجه به اینکه بسیاری از تخلفات ساختمانی ناشی از افزایش ارزش افزوده زمین است و تنها یک درصد از آرای کمیسیون ماده 100 اجرایی می شود، لذا مقرر شده است که کارشناسان کمیسیون ماده 100 مستقل بوده و ارتباطی به شهرداری نداشته باشند ضمن اینکه تأیید صلاحیت آنها بر عهده اعضای شورای شهر باشد. در این رابطه نامه مربوط به این موضوع تهیه شده و به زودی تقدیم هیات رئیسه شورا می شود.

سالاری ادامه داد: همچنین مقرر است، تبصره های کمیسیون ماده 100 از جمله تبصره 7 که به معرفی مهندس مشاور یا مجری متخلف به مراجع قانونی اشاره دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مهندسان ناظر باید در پروژه‌های ساختمانی مقیم باشند

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار اجتماعی میزان در ارتباط با ساماندهی آنچه در کمیسیون توافقات مناطق در ارتباط با احکام ساختمانی نقض می شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از تخلف کارکنان نواحی مختلف شهرداری که به ساختمان ها سرکشی می کنند قرار شده است این گزارش ها هنگام وقوع تخلف ارائه شود تا نهادهای نظارتی اقدام کنند همچنین مهندسان ناظر باید در پروژه مقیم باشند تا گزارش تخلف ها به موقع ارسال شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به خطر شب مردگی در برخی از مناطق تهران از جمله منطقه 12 و بخش هایی از مناطق 7 و 3 اشاره کرد و ادامه داد: این مناطق بیشتر نقاط مرکزی شهر هستند که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی و تصویب آن که از جمله مفاد طرح تفصیلی است در دستور کار قرار دارد در حال حاضر بررسی مواردی همانند تأثیر بلند مرتبه سازی در چالش کم آبی، وزش باد و جمعیت پذیری در شهر تهران که توسط مشاور طرح تفصیلی مطالعه شده بود 20 روز پیش به شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور تصویب ارائه شد، تا زمان تصویب کمیسیون شهرسازی از بررسی های موردی در این مورد اجتناب می کند.

سالاری به پیاده راه سازی در منطقه 12 اشاره کرد و گفت: متناسب با دغدغه رسانه ها در ارتباط با خطر تخریب کالاهای تاریخی در منطقه 12 اطمینان می دهیم هیچ تخریبی صورت نمی گیرد. علت شکست در پیاده راه سازی 17 شهریور اجرا نشدن برخی از پیوست های آن بود که در پیاده روهای جدید این اقدام دیگر انجام نمی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در سال سوم تأکید کرد: شورا نیاز به یک تحول اساسی به ویژه در حوزه زیرساخت ها دارد، خوشبختانه در سال اول شورا نظارت رسانه ای تقویت شده بود و شاهد شکل گیری برخی از تحولات بنیادین بودیم که متاسفانه در سال دوم متوقف شد به طوری که بنده هنوز دلیل مخالفت ریاست شورا با شکلگیری مرکز پژوهش های شورا را متوجه نشده ام.

سالاری ادامه داد: برخی دلیل این مخالفت را صرفه جویی در منابع مالی می دانند اما شکل گیری مرکز پژوهش ها منجر به انسجام در تصمیم سازی ها و مقابله با اتلاف منابع مالی می شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد جانمایی 11 آسمانخراش بیش از 100 طبقه در شهر تهران که توسط بنیاد مستضعفان اعلام شده این موضوع را تکذیب و تأکید کرد: این موضوع در حاشیه ی یک نشست در پاسخ به سئوال یک خبرنگار ارائه شد, اما تاکنون هیچ تقاضایی در این مورد به کمیسیون معماری و شهرسازی و سایر مراجع مرتبط در شهرداری تهران ارائه نشده است.

مشکل تأمین پارکینگ با ساخت پیاده راه 17 شهریور

وی در پاسخ به خبرنگار اجتماعی میزان با اشاره به اینکه علت اعتراض مردم در ساخت پیاده راه 17 شهریور اثر گذاری این موضوع را در راکد شدن معاش کسبه این محدوده و مشکل تأمین پارکینگ در این محدوده اعلام شده است و گفت: این درحالی است که شهرداری تهران می توانست برخی از فضاها را به صورت پایلوت به کاربری تفرجگاهی تغییر دهد و برای تغییر کاربری سایر فضاها نیز تسهیل گری کند، لذا اگر می خواهیم جمعیت به این منطقه بازگردد باید پیش بینی های لازم در ارتباط با ساخت پارکینگ طبقاتی انجام می شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *