صدای تنش میان "پاکستان "و "افغانستان" به آمریکا رسید

23:46 - 29 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۸۱۰
خبرگزاری میزان: همزمان با تشدید تنش ها میان "پاکستان" و "افغانستان"، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا با "محمد نواز شریف" نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی برقرار کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از رادیو دولتی پاکستان، در این تماس تلفنی که روز گذشته انجام شد، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار افزایش همکاری ها میان پاکستان و افغانستان شده است.
این رسانه دولتی اسلام آباد گزارش داد: نخست وزیر پاکستان نیز در این تماس تلفنی، اقدامات انجام شده از سوی اسلام آباد را برای کمک به صلح و ثبات افغانستان، با وزیر امور خارجه آمریکا در میان گذاشت و تاکید کرد که پاکستان صمیمانه و صادقانه خواستار صلح پایدار در افغانستان است.
رسانه های دولتی پاکستان چیز بیشتری در این باره گزارش نکرده اند.
به نظر می رسد تماس تلفنی جان کری با عالی ترین مقام دولت پاکستان، حکایت از نگرانی واشنگتن رخدادهای اخیر و تنش های جاری میان کابل و اسلام آباد دارد.
در روزهای اخیر افغانستان و پاکستان به ترتیب سفیران کشورهای مقابل در پایتخت های خود را احضار و مراتب اعتراض رسمی خود را به حوادث اخیر مرزی میان دو کشور اعلام کردند.
کابل و اسلام آباد، هر یک دیگری را مسوول ناآرامی های مرزی می دانند.
حوادث مرزی از یک سو، اتهام زنی های متقابل از سوی دیگر و همچنین تحولات اخیر مربوط به طالبان افغانستان و تشدید اختلافات درون گروهی میان اعضای ارشد طالبان موجب شده است تا آینده مذاکرات صلح میان طالبان و دولت کابل که با میانجی پاکستان آغاز شده بود و مرحله نخست آن هم حدود یک ماه نیم پیش در اسلام آباد برگزار شده بود، در هاله ای از ابهام قرار گیرد.
مقامات امنیتی کابل در روزها و هفته های اخیر، آشکارا و رسما پاکستان را متهم به نقش داشتن در حوادث تروریستی اخیر در افغانستان کرده اند. حرف های آتشین اشرف غنی که حدود دو هفته پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل و در حضور دهها خبرنگار افغان و خارجی مطرح شد، حاوی جملات سنگین و نیش دار علیه پاکستان بود تا جایی که او حتی پاکستان را به قطع روابط تهدید کرد و گفت تروریست هایی که در افغانستان جنایت می کنند، مخفی گاه هایی امن در خاک پاکستان دارند و حتی آنجا آموزش داده می شوند.
با نگاهی به منحنی و نمودار روابط کابل و اسلام آباد در طی یک سال گذشته، فراز و فرودهای زیادی را می توان در آن مشاهد کرد و منحنی های نا منظم و پر فراز و فرود، همواره از نبودن ثبات و آرامش حکایت دارند که البته درمورد روابط پاکستان و افغانستان به خصوص طول یک سال اخیر هم کاملا صدق می کند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *