پیگیری موضوع هسته‌ای از سوی نظام در این مقطع اقدام درستی بود

13:47 - 29 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۷۸۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: رئیس مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای را از سر درک درست و با یک استراتژی روشن دنبال کردیم،‌ گفت: نظام ما درست تصمیم گرفت که در این مقطع مذاکرات هسته‌ای را به جد دنبال کرد.
به گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز پنجشنبه در جریان سفر به استان فارس طی سخنانی در شورای اداری شیراز، اظهار کرد: فکر می‌کنم نظام ما درست تصمیم گرفت که در این مقطع مذاکرات هسته‌ای را به جد دنبال کرد هر چند در این قضیه اختلاف نظراتی وجود دارد، بنده آدم بی‌اطلاعی از مسائل هسته‌ای نیستم چون در 20 سال گذشته یک وجهی از زندگی ما به این موضوع مربوط می‌شد، در مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون ویژه‌ای برای برای بررسی برجام تشکیل شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه به دو گونه می‌توان سند برجام را ارزیابی کرد، افزود: یکی این است که ما در لابه لای این سند به دنبال نقطه ضعفی بگردیم و آن را درشت و نگرانی در جامعه ایجاد کنیم اما یک جور دیگر می‌شود به موضوع نگاه کرد اینکه از این سند چه بهره‌ای می‌شود برد تا کشور به سوی پیشرفت حرکت کند، مسئله هسته ای چیزی نبود که ظرف یک هفته یا دو هفته مذاکرات آن صورت گرفته باشد و ما غافلگیر شده باشیم.

لاریجانی تصریح کرد: در این دولت حدود دو سال و در دولت قبل یک سال و اندی مذاکرات انجام شد البته مذاکرات هسته‌ای در این دولت با سرعت بیشتری پیگیری شد.

وی با بیان اینکه ما از سر درک درست و با یک استراتژی روشن مذاکرات هسته‌ای را دنبال کردیم، تاکید کرد: این طور نبود که یک هفته‌ای چیزی را به ما تحمیل کنند و مسئولان کشور در عمل انجام شده قرار گیرند، بلکه روی بند بند سناریوهای مذاکرات بحث و تبادل نظر شد، اینکه چگونه حرکت شود تا آن چارچوب ها که منافع ملی کشور را تامین می‌کنند، سامان یابند.

لاریجانی با بیان اینکه تلاش‌های تیم مذاکره کننده روی هم رفته خوب بوده است، عنوان کرد: وقتی چارچوب ترسیم شده و سند برجام را بررسی می‌کنیم،‌متوجه می‌شویم که تلاش خوبی کردند. هرچند ممکن است در بعضی از بخش‌های سند برجام مطابق صد در صد اهداف ما نباشد  که این موضوع خیلی هم غریب نیست، در یک مذاکرات سخت و چند جانبه ممکن است بعضی از موارد صد در صد اهداف ما نباشد.

لاریجانی یادآورشد: سوال مهم این است که ما چرا این راه را انتخاب کردیم، آبادانی استان و مشکل بیکاری در کشور باید مدنظر همه مسئولان قرار گیرد، وقتی با یک پدیده‌ای مواجه می‌شویم نمی توانیم تک ساحتی به آن نگاه کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: اقدامی که در مذاکرات هسته‌ای انجام شد روی هم رفته قوام دار بود، اهدافی که ما می‌خواستیم نگه داریم و روی آنها کار کنیم چه در غنی سازی و چه در تحقیق و توسعه، به لطف خدا انجام شد هرچند حواشی دارد که آن حواشی را باید با دقت بیشتری در مقام اجرا مورد ارزیابی قرار دهیم.

«از نظر حقوقی هم شکستن تحریم‌ها امر بسیار مهمی بود، این حسن برای کشور ما نبود که ما درون دالان‌های تحریمی قرار بگیریم، این موضوع اشکال بود و باید آن را رفع می‌کردیم،‌ از نظر حقوقی حمله و هجومی که به این قضیه شد،‌ بسیار سنگین بود اما قطعنامه اخیری که صادر شد، قطعنامه‌های قبلی را از بین برد. اما زمان اجرای آن زمانی است که ما هم به تعهداتمان عمل کنیم و این خیلی عجیب نیست البته گام بسیار مهمی بود که برداشتیم.»

لاریجانی افزود: قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فضای بین‌المللی را برای کار با ایران پر ریسک کرد و این موجب شد که سرمایه گذاری اندکی در ایران انجام و مبادلات تجاری سخت شود، این پرده برداشته شد و از نظر حقوقی دستاورد خوبی بود که توانستیم آن را بدست آوریم.

وی همچنین گفت: از نظر فضای بین‌المللی، فضای ساده تری را برای کار با ایران فراهم کرد و خوشبختانه شرایط را آسان کرد که این دستاورد کمی نیست و رویکردهای را تغییر داد.

رئیس مجلس تاکید کرد: اینکه امروز رژیم صهیونیستی این مقدار جیغ می‌زند و پول خرج می‌کند که در کنگره آمریکا بتواند تاثیر بگذارد تا توافق هسته‌ای را رد کنند، نشان می‌دهد که آنان از این توافق نگران شده‌اند چون ایران دارای شرایط ژئوپلتیکی برجسته‌ای است و منابع انرژی برجسته و قدرت پرش دارد.

لاریجانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای امکان سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور را فراهم می‌کند،‌ گفت: نگاه من به آینده امیدوارانه است، یک دغدغه‌ای در کشور وجود دارد که آیا این تصمیم و توافق جلوی حرکت علمی و فناوری ما را می‌گیرد یا نه؟! اگر این دغدغه درست و باشد و جلوی تحقیق و توسعه ما را بگیرد بنابراین توافق اشکال دارد، ما  این دغدغه را از ابتدا داشتیم و این طور نبود که به تازگی به وجود آمده باشد، ما نباید جلوی حرکت  علمی و فناوری کشور را بگیریم. لذا  این موضوع در بخش‌های مختلف سند توافق هسته‌ای ذکر شده است.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشورمان با اشاره به موضوع تسلیحاتی و امور دفاعی کشور گفت: ما از اول هم گفته بودیم که تحریم تسلیحاتی را نمی‌پذیریم و قبول نداریم. آنها در قطعنامه 1929 تحریم تسلیحاتی وسیعی را علیه ایران اعمال کرده بودند و کاری که تیم مذاکره کننده کرد این بود که آن‌را زمان دار کردند و ضمنا یک تبصره به آن وارد کردند که اگر ایران در این فاصله زمانی 5 سال به تسلیحاتی نیاز داشت، باید از شورای امنیت اجازه بگیرد.

لاریجانی گفت: این مسیر در قبال آن محدودیت کاملی بود که نوشته شد، چون ما از ابتدا گفته بودیم که هیچ گونه تحریم تسلیحاتی را رعایت نمی‌کنیم و نکردیم و طی سال‌های گذشته نه در خرید و نه در فروش چنین تحریمی را قبول نداشتیم بنابراین ممکن است نگرانی‌هایی باشد ولی ما این راه را تجربه کردیم.

رئیس مجلس گفت: فکر می‌کنم در ان بخش‌هایی که در جامعه دغدغه وجود دارد باید گفت‌وگو شود و با دقت نظر صاحبان امر مسئله را برای مردم توضیح دهند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: واقعا مهمترین وظیفه ما این است که شرایط کشور را از حالت رکود خارج کنیم و وظیفه‌ای از این مهم‌تر این نمی‌شناسیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *