لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری

6:26 - 30 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۵۲۸۸
ابوالفضل قناعتی گفت: اگر همه مجموعه‌هایی که فعالیتشان در شهر تهران است تحت پوشش تصمیم گیری شورای شهر تهران باشند و مدیریت یکپارچه شهری محقق شود این می‌تواند در جهت بهبود و تسریع کار و بهتر شدن هماهنگی‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها اثرگذار باشد.
ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص علت تعلل در اجرایی شدن پروژه‌های شهر تهران و بی توجهی دولت در زمینه تامین اعتبارات شهرداری به میزان گفت: کمک دولت در بحث مترو کلا به بعد از هدفند کردن یارانه‌ها بر می‌گردد. آن طور که مقرر شده برای ساخت مترو پنجاه درصد از تامین اعتبارات بر دوش دولت است و پنجاه درصد دیگر هم بر عهده شهرداری هاست. اما از زمان تایید شدن هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این شد که دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها برای خرید اتوبوس و مترو کمک کند که این تصمیم در دولت قبل اتفاق افتاده است.
 
قناعتی با بیان اینکه نه دولت قبلی در این زمینه کمک کرده و نه دولت فعلی افزود: هیچ کدام از دولت‌های ما به تعهدشان درخصوص واریز پنجاه درصد هزینه ساخت مترو و هشتاد و دو و نیم درصد خرید اتوبوس عمل نکردند. البته مبالغ بسیار ناچیزی در دولت‌های قبلی و فعلی پرداخته شده، اما این رقم‌ها حتی هزینه یک کیلومتر از مترو را هم تامین نکرده است. زمانی که ما در شورای شهر بودیم هزینه هر کیلومتر مترو هفتاد میلیارد تومان بود که امروز به دویست و پنجاه میلیارد تومان رسیده است. اما دولت‌های ما رقمی حدود بیست یا سی میلیارد تومان را به این کار اختصاص می‌دهند. در واقع دولت‌های ما به اندازه ساخت یک کیلومتر هم هزینه‌ها را تامین نکرده اند که این البته فقط به دولت گذشته بر نمی‌گردد و دولت کنونی هم به این قضیه کمک چندانی نکرده است.

عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص هماهنگی دستگاه‌های گوناگون و مشارکت نهاد‌های مختلف در امر اداره پایتخت گفت: آقای هاشمی به نظر من درست می‌گوید. اگر همه مجموعه‌هایی که فعالیتشان در شهر تهران است تحت پوشش تصمیم گیری شورای شهر تهران باشند و مدیریت یکپارچه شهری محقق شود این می‌تواند در جهت بهبود و تسریع کار و بهتر شدن هماهنگی‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها اثرگذار باشد. بحث آقای هاشمی اگر معطوف به چنین زمینه‌ای باشد که مجموعه‌ها باید در سیاست‌های شورای شهر هماهنگ عمل کنند این گزاره درستی خواهد بود. اما اینکه گفته شود برای پیشبرد امور شهر باید فقط خود مسوولان شهری تصمیم گیرنده باشند و هیچ نهاد دیگری مشارکت نکند این یک امر انجام نشدنی است. چون هرکاری که برای اداره شهر تهران انجام می‌شود لازم است که با شماری از مجموعه‌ها هماهنگی صورت بگیرد.
 
بیشتر بخوانید:
مصوبات دولت در زمینه حمل و نقل عمومی اجرایی نمی‌شود

قناعتی با اشاره به ضرورت ایجاد درآمد‌های پایدار و قطع وابستگی حوزه شهری به بودجه‌های دولتی گفت: آن چیزی که مهم خواهد بود این است که شهرداری و شورای شهر به دنبال ایجاد درآمد‌های پایدار بروند. ظرفیت‌هایی در اختیار مدیریت شهری ماست که نیاز به بررسی‌های مجدد دارد. چون این ظرفیت‌ها دچار تغییر ساختاری می‌شوند باید در شکل ساختاری بودجه شهری هم مثل بودجه دولت تغییراتی داده شود. باید جلوی بعضی از برون سپاری‌ها گرفته شود که همین مساله می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمد‌های پایدار شهر تهران را پوشش دهد.
 
وی افزود: به نظر من با توجه به ظرفیت‌ها و منابع مطلوبی که در تهران وجود دارد با برنامه ریزی و تدبیر می‌توان با همین امکانات موجود شهر را و هزینه‌های جاری شهر را مدیریت کرد. درحال حاضر با توجه به وضعیت کشور تصور می‌کنم باید بعضی از پروژه‌های شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شود. اگر نگاهی به اتوبان تهران-پردیس داشته باشیم می‌بینیم که سرمایه گذاری اش با بخش خصوصی بوده الان هم بخش خصوصی در بحث عوارض این اتوبان از هزار و پانصد تومان شروع کرده تا پنج هزار تومان می‌گیرد و درآمدش را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: برای پروژه‌های بزرگ باید اول دنبال جذب سرمایه گذار باشیم و از محل اعتبارات بخش خصوصی هزینه‌ها تامین شود و درآمدش هم مثلا برای ده یا پانزده سال طبق تفاهمی که انجام خواهد شد به بخش خصوصی واگذار شود. از طرف دیگر برای بحث هزینه‌های جاری که الان هم شاهد بالارفتن قیمت‌ها هستیم باید از درآمد‌های پایدار که پیش بینی شده اگر روی این پیش بینی‌ها حرکت شود نیازی به گرفتن بودجه از دولت نخواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *