نهضتی که در جهت اجرای طرح کاداستر در سازمان ثبت اسناد ایجاد شده، باید با روحیه جهادی همچنان ادامه پیدا کند

16:15 - 29 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۵۲۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه نهضتی که در جهت اجرای طرح کاداستر در سازمان ثبت اسناد ایجاد شده، باید با روحیه جهادی همچنان ادامه پیدا کند، گفت: اجرای طرح کاداستر به صورت منسجم در همه بخش‌ها باید ادامه پیدا کند.

- همایش معاونین و مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با موضوع بررسی عملکرد هشت ماهه استان‌ها در اجرای طرح کاداستر، به صورت ویدئو کنفرانسی و به ریاست دکتر خداییان برگزار شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با قدردانی از تلاش‌های جهادی استان‌ها در اجرای طرح کاداستر و با بیان اینکه نهضتی که در جهت اجرای طرح کاداستر در سازمان ثبت اسناد ایجاد شده، باید با روحیه جهادی همچنان ادامه پیدا کند، اظهار کرد: این اقدامات نشان می‌دهد با مدیریت خوب می‌توان طرح کاداستر را که جزو نیاز‌های اصلی جامعه و از موارد مصرح طرح تحول قوه قضاییه است، هر چه سریعتر به اتمام رساند.

وی با تاکید براینکه اجرای طرح کاداستر به صورت منسجم در همه بخش‌ها باید ادامه پیدا کند، گفت: اگرچه اجرای طرح کاداستر در بخش منابع طبیعی و جنگل‌ها در اولویت است، ولی باید به طور همزمان، کاداستر شهری، روستایی و زراعی هم مورد توجه قرار گیرد.

خداییان خاطرنشان کرد: سامانه کاداستر باید به گونه‌ای باشد که اگر تثبیتی انجام شد، از جهات مختلف قابل آمارگیری و استخراج گزارش‌ها به صورت هوشند باشد تا در برنامه ریزی‌ها به صورت موثر استفاده شود.

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید همه تثبیت‌ها منجر به صدور سند شود، تاکید کرد: با توجه به اعتبار‌های استانی در مورد طرح کاداستر، نسبت به اجرای آن تسریع و انعقاد قرارد‌ها صورت گیرد و کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

این مسئول عالی قضایی با بیان اینکه باید باید به سمت ثبت هوشمند پیش رفت، افزود: باید همه پرونده‌ها تبدیل به سند الکترونیکی شوند تا اقدامات به صورت خودکار انجام شده و چرخش پرونده فیزیکی حذف گردد.

خداییان اظهار داشت: با توجه به تکالیفی که طبق قانون جامع حدنگار بر عهده دستگاه های اجرایی گذاشته شده است هر دستگاهی باید جهت انجام آن تکالیف مبنی بر تهیه نقشه املاک خود ضمن پیش بینی بودجه لازم، در اجرای وظایف محوله تسریع نماید؛ چراکه هرگونه کوتاهی در انجام این وظایف موجبات تضییع حقوق بیت المال را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها در اجرای قانون جامع حدنگار مکلف هستند نقشه املاک را به انضمام اطلاعات ثبتی و حقوقی و توصیفی املاک در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار دهند و این سازمان نیز در چارچوب وظایفش، ضمن راستی آزمایی نقشه‌ها و استاندارد سازی آن‌ها، نسبت به صدور سند کاداستری اقدام ‌می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: باید پلاک‌های ثبتی در همه استان‌ها و شهر‌ها در کنار هم تثبیت شود و تداخل پلاک نداشته باشیم.

معاون رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهاراتش گریزی به کمیسیون‌های رفع تداخلات استان‌ها زد و گفت: این کمیسیون‌ها باید در استان‌ها به صورت مرتب فعال باشند و اگر در استانی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد باید منعکس شود تا به مبادی ذیربط گزارش گردد.

خداییان بار دیگر جدیت در اجرای طرح کاداستر را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های صورت گرفته منجر به اجرای کامل آن تا یکی دو سال آینده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برگزاری جلسه با وزیر آموزش و پرورش به منظور تثبیت اراضی این وزارتخانه خبر داد و گفت: ورارت آموزش و پرورش دارای بیش از یکصد هزار ملک اعم از زمین و ساختمان  است که حدود ۵۲ هزار مورد آن هنوز سند مالکیت ندارند.

وی به مدیران استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ماموریت داد که از طریق مکاتبه با مدیران آموزش و پرورش نسبت به دریافت اسناد و مدارک املاک ادارات آموزش و پرورش اقدام کنند تا هرچه سریعتر با عزمی جدی املاک وزراتخانه و ادارات آموزش و پرورش تثبیت و سنددار شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *