ارتباطات عراق و ایران مقطعی نیست/ منافع بلندمدت ایران و عراق به هم گره خورده است

16:04 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۹۱۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ارتباطات عراق و ایران مقطعی نیست بلکه استراتژیک است و منافع بلندمدت ما به هم گره خورده است.
ایران برای شخصیت مالکی ارزش فوق العاده ای قائل است/ منافع بلندمدت ایران و عراق به هم گره خورده استبه گزارش خبرنگار سیاسی ، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق ضمن خوش آمد گویی به وی گفت: امیدوارم سفر ایشان باعث پیشرفت و تحکیم روابط میان دو کشور شود.

وی افزود: در مورد روابط میان ایران و عراق غیر از تعاملات سیاسی امیدوارم ارتباطات مراکز پژوهشی مانند مرکز تحقیقات استراتژیک با مراکزی مشابه این نهاد در عراق به صورت ارگانیک ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شخص آقای مالکی ارزش فوق العاده ای قائل است چرا که وی قبل و بعد از انقلاب عراق به مردم این کشور خدمات فراوانی کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری تأکید کرد: این مسئله مورد قدردانی جهان اسلام و بویژه پیروان اهل بیت است، اگر شخصیت جدی و قاطع آقای مالکی نبود مشخص نبود که امروز آیا ملت عراق می تواند چنین سرافراز در برابر تروریست ها بایستد یا خیر؟

ولایتی تصریح کرد: مردم با فرهنگ عراق شایستگی آن را دارند که کشوری آزاد و مستقل داشته باشند و نقش آقای مالکی و همراهان وی در این زمینه غیر قابل انکار است.

ولایتی افزود: خوشبختانه امروزه همان سیاست آقای مالکی درعراق درحال ادامه است و ما برای آینده ی عراق و همچنین آینده روابط خود با این کشور اهمیت فراوانی قائلیم.

مشاور مقام معظم رهبری همچنین در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: آمادگی کامل داریم به هر شکلی که آقای مالکی و همکاران وی صلاح بدانند ارتباطات دو کشور افزایش یافته و تجربیات خود را در اختیار برادران عراقی خود بگذاریم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهارکرد: غربی ها و آمریکایی ها برای اجرای طرح های خود با هدف تجزیه کشورهای منطقه موفق نخواهند بود و جمهوری اسلامی دراین زمینه ضمن ایستادگی در برابر آنان از یاران و دوستان خود حمایت  خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: جمهوری اسلامی حامی تمامیت ارضی سوریه، عراق، لبنان، یمن و همه کشورهای اسلامی و هر نوع تحرکی که علیه تمامیت ارضی این کشورها رخ می دهد را یک توطئه علیه تمام امت اسلامی می داند.

ولایتی همچنین گفت: ارتباطات عراق و ایران مقطعی نیست بلکه استراتژیک است و منافع بلندمدت ما به هم گره خورده است.

مشاور مقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به سوال دیگری افزود: دولت عراق بر اساس آراء مردمی شکل گرفته و هر گروهی که می خواهد در این کشور نظراتش را بیان و اجرایی کند باید از طریقی که قانون مشخص کرده پیش برود.

وی افزود: بنابراین کسانی که خارج از قوانین موجود در عراق بخواهند اقدام کنند باید از طریق قانون با آنها برخورد شود و در چنین موقعیتی دلیلی برای میانجیگری میان مخالفان قانون و کسانی که می خواهند قانون را زیر پا بگذارند وجود ندارد.

ولایتی خاطر نشان کرد: اما با توجه به اینکه عراق متشکل از اقوام و نژادهای مختلف و متنوعی است که با سابقه طولانی شاهد یکپارچگی آنها بوده ایم اگر قرار شد میان این گروه ها و بخشها مشکلاتی بر اساس سوء تفاهم شکل بگیرد جمهوری اسلامی هیچ مشکلی برای کمک در زمینه رفع سوء تفاهم ها میان این سه بخش عراق واحد (کردها، اهل تسنن و شیعیان) ندارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *