دوستم "پاکستان" را متهم کرد

9:51 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۶۷۰
خبرگزاری میزان: پس از حملات شدید محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان به پاکستان، ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری در تازه ترین اظهارات خود سخنان تندی علیه اسلام آباد ایراد کرد و گفت که جنگ در شمال افغانستان از طرف سازمان اطلاعات ارتش پاکستان راه اندازی شده است.
دوستم
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری ایرنا، دوستم که برای حضور در عملیات پاکسازی استان های شمالی افغانستان از نیروهای طالبان از دو هفته پیش به این استان ها سفر کرده است، روز یکشنبه در جمع مردم و نیروهای حاضر در روستای «شاخ» از توابع استان فاریاب افزود که فتوای جهاد عالمان دینی در برابر پاکستان آگاهانه است.
معاون اول رییس جمهوری افغانستان اظهار کرد:حتما شما از موضع گیری شورای علما در کابل اطلاع پیدا کرده اید، فتوای جهاد علیه پاکستان دادند. این علما از روی شرع این حرف را می زنند. مردم افغانستان، امپراطوری های بزرگ را شکست داده اند. دیگر پاکستان چه می تواند بکند؟»
وی در جمع این نیروها و عده ای از مردم که شعارهایی بر ضد پاکستان سر می دادند، گفت که وعده های پاکستان برای کشاندن طالبان بر سر میز گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان حقیقت ندارد و پس از هر وعده ای که اسلام آباد به کابل می دهد، ده ها انفجار و عملیات انتحاری در این کشور رخ داده است.
ژنرال دوستم، در اظهارات خود این پرسش را با مردم در میان گذاشت که در مدت دو سال گذشته که از مرگ ملا محمد عمر می گذرد، چه کسی در بخش ها و شهرستان ها، فرمانداران خود خوانده طالبان را معرفی می کرد؟ اکنون مردم افغانستان، به این بازی ها پی برده اند.
معاون اول رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد، می خواهیم به دنیا نشان دهیم که این ژنرال های پاکستان هستند که به نام شیخ در افغانستان حضور یافته اند و جامعه بین الملل باید ببیند که اسلام آباد تحت عنوان طالبان در افغانستان چه می کنند؟
اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز روز دوشنبه هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت که افغانستان در یک جنگ اعلام نشده با پاکستان قرار دارد و اگر قرار باشد کشتار مردم بی گناه ما به همین صورت ادامه داشته باشد، دیگر ادامه رابطه با پاکستان بی معنی خواهد بود.
رییس جمهوری افغانستان این مواضع را چند روز پس از حمله های انتحاری زنجیره ای در کابل که به کشته و زخمی شدن 651 تن در کمتر از 24 ساعت انجامید، اتخاذ کرد و گفت که هنوز لانه های تربیت نیروهای حمله های انتحاری در پاکستان قرار دارد و دفاتر تروریست ها آشکارا در شهرهای این کشور دایر است.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت هم یک روز پیش از سخنان رییس جمهوری افغانستان، در نشست شورای وزیران این کشور با انتقاد شدید از پاکستان، گفت که پاکستان هنوز یک گام صادقانه در راستای صلح در افغانستان برنداشته است و اسلام آباد مکانی امن برای تجهیز تروریست های جنایتکار در افغانستان است.
پس از سخنان تند رییس جمهوری و رییس اجرایی دولت افغانستان، سفارت پاکستان در کابل با انتشار بیانیه ای از تعلیق بورس های تحصیلی اسلام آباد به دانشجویان افغان خبر داد.
پاکستان 3000 بورس تحصیلی برای سال های 2015 و 2016 به افغانستان اهدا کرده بود.
یک روز پس از این اقدام، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در افغانستان نیز واردات دارو از پاکستان را ممنوع کرد و گفت که با این ممنوعیت برای داروهای مورد نیاز افغانستان پیش نخواهد آمد و کشور دیگری جایگزین داروی وارداتی پاکستان خواهد شد.
انتظار می رود مناقشه پاکستان و افغانستان در عرصه های اقتصادی و سیاسی تداوم پیدا کند.
منابع افغان می گویند، سفر شش ساعته هیات امنیتی افغانستان به پاکستان نیز که پنجشنبه گذشته سه روز پس از سخنان تند رییس جمهوری افغانستان، به آن کشور صورت گرفت، بی نتیجه بوده است./انتهای پیام

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *