روابط تهران - واشنگتن؛ راهبرد ثابت و تاکتیک متغیر متقابل

3:30 - 24 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۶۸۰
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است استراتژی ثابت آمریکا متقابلا استراتژی ثابت ایران را به همراه دارد و تاکتیک‌های متغیر آن‌ها تاکتیک‌های متغیر ما را. کما اینکه ما در برجام با آن‌ها تاکتیکی توافق رسیدیم و بعد آن‌ها برجام را بهم زدند. ایران همان روند برای تقابل آمریکا دنبال می‌شود.
محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص استراتژی یکسان دو حزب آمریکا در قبال ایران اظهارداشت: ساختار کلان آمریکا که متشکل از دو حزب است، در قبال ایران در طول ۴۰ سال گذشته، استراتژی مهار، کنترل و سقوط نظام ایران را دنبال می‌کند و هیچ تفاوتی برای این دو حزب ندارد.

وی ادامه داد: در دهه اول در دوره جنگ حرکت آن‌ها همین بود و بعد از جنگ هم در تحریم‌های هوشمند فشار حداکثری و بحران هسته‌ای تا الان هم این وضعیت ادامه داشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها در بلند مدت دنبال ساقط کردن نظام و تغییر هستند و در کوتاه مدت و میان مدت دنبال این هستند که ایران را به مرز‌های خودش محدود کنند و تحت کنترل درآورند تا مزاحمتی برای آن‌ها و رژیم‌های وابسته به آن‌ها درمنطقه، ایجاد نکند.

بصیری با بیان این که این استراتژی هم برای آقای ترامپ هست و هم برای آقای بایدن، ابراز داشت: این‌ها فقط در تاکتیک و ابزار‌های اجرایی با همدیگر فرق دارند. آقای ترامپ با سرعت بیشتر و فشار شفاف و مستقیم‌تر این استراتژی محدود سازی را دنبال کرده و آقای بایدن با ابزار‌های تدریجی و هوشمند این موضوع را دنبال کرده است.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به صحبت‌های بایدن گفت: همانطور که اعلام کرد من تاکتیک‌های ترامپ را در فشار حداکثری ناموفق می‌دانم، چون ایران مهار نشده و پای میز مذاکره نیامده و توان هسته‌ای خود را مجدداً بازسازی می‌کند. من اگر بیایم با روش تحریم‌های هوشمند می‌توانم ایران را بیشتر مهار کنم و تاثیر آن را کم کنم.

وی تاکید کرد: بنابراین هر دو استراتژی را یکسان دنبال می‌کند، ولی تاکتیک‌های آن‌ها متفاوت است.

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: متقابلاً ایران در راهبرد‌های کلان، استراتژی مقابله با آمریکا را دارد و عدم پذیرش سلطه او و عدم باج دادن و ندادن امتیاز اساسی به آمریکا، برای رابطه است.

وی اضافه کرد: بیشتر ایران دنبال این است که با دولت‌ها روابط متقابل و برابر برقرار کند و آمریکایی‌ها این را نمی‌خواهند آمریکایی‌ها می‌خواهند دومرتبه اگر با ایران رابطه برقرار می‌کنند رابطه سلطه و زیر سلطه باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ۱۲ شرطی که پمپئو اعلام کرده یا شروطی که به صورت چهارگانه تحت عناوین مهار اتمی ایران، مهار قدرت موشکی ایران، مسائل حقوق بشر و حمایت ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش در واقع به نوعی بازگرداندن ایران به سال ۵۷ و تحت کنترل و نظارت آمریکا قرار دادن است.

بصیری یاد آور شد: رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند که استراتژی ما در قبال آمریکا عوض نشده و بحث مقاومت است و بحث این است که اساساً اگر استراتژی آن‌ها نسبت به ایران تغییر کند ما هم استراتژی خودمان را تغییر میدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استراتژی ثابت آمریکا متقابلا استراتژی ثابت ایران را به همراه دارد و تاکتیک‌های متغیر آن‌ها تاکتیک‌های متغیر ما را. کما اینکه ما در برجام با آن‌ها تاکتیکی توافق رسیدیم و بعد آن‌ها برجام را بهم زدند. ایران همان روند برای تقابل آمریکا دنبال می‌شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *