رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گشایش روابط بانکی فرصتی تازه برای احیای روابط ایران و پاکستان

19:03 - 17 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۲۶۲
دسته بندی: سیاست
رییس اتاق لاهور با بیان اینکه ایران از ظرفیت‌های بزرگی همچون تولید دارو برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با پاکستان برخوردار است از گشایش روابط بانکی فرصتی تازه برای احیای روابط ایران و پاکستان خبر داد.

- محمدرضا ناظری در پی اعلام سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر "لاهور" مرکز ایالت پنجاب و قلب فرهنگی پاکستان که اعلام کرده است، از هفته آینده پرواز هفتگی از تهران به لاهور و بالعکس توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایران راه اندازی خواهد شد در جمع مسئولان اتاق بازرگانی و تجارت لاهور گفت: این اقدام گام تازه‌ای برای کمک به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان به ویژه توسعه مناسبات میان استان‌های مرزی دو کشور محسوب می‌شود.

سرکنسول ایران با بیان اینکه همسایگی ایران و پاکستان از جمله زمان کوتاه برای سفر به این دو کشور ویژگی منحصر بفردی است، افزود: این فرصت برای تعمیق مناسبات مردمی است و زمینه تقویت همکاری‌های تجاری دوجانبه را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر این موضوع که جامعه بازرگانی ایران و پاکستان از روابط قوی برخوردار است، افزود: در همین راستا سرکنسولگری ایران در لاهور و اتاق بازرگانی این شهر برای تقویت هرچه بیشتر این مناسبات با یکدیگر از نزدیک همکاری می‌کنند.

سرکنسول ایران در کراچی ضمن ابراز امیدواری از برگزاری وبینار‌ها در شرایط کرونایی، ادامه داد: برگزاری وبینار‌ها میان اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان از جمله برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در اتاق لاهور می‌تواند مسیر توسعه روابط تجاری و تسهیل ارتباط میان بازرگانان دو کشور همسایه را هموار کنند.

اعضای اتاق بازرگانی و تجارت لاهور پاکستان در ادامه این نشست با استقبال از راه‌اندازی مجدد پرواز تجاری ماهان بین تهران و لاهور، آن را فرصتی تازه برای احیای روابط میان سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور توصیف کردند.
طارق مصباح، رئیس اتاق لاهور در این راستا گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از ظرفیت‌های بزرگی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری برخوردارند.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها دو طرف می‌توانند به خوبی از این فرصت‌هایی که تاکنون به بهره برداری نرسیده است، استفاده کنند.

طارق مصباح بر اهمیت بازار ایران و لزوم افزایش حجم تجارت مشترک، تاکید کرد و گفت: صنعت تولید دارو در پاکستان یک ظرفیت قوی است که می‌توان از آن برای افزایش صادرات از بازار ایران بهره‌مند شد.

رئیس اتاق بازرگانی و تجارت لاهور افزود: فعالیت نهاد‌های مالی (بانکی) ایران در پاکستان برای کمک به تعمق همکاری‌ها و بالا بردن سطح فعلی تجارت اجتناب ناپذیر است.

ناصر حمید خان، معاون اول رییس اتاق بازرگانی لاهور نیز گفت: فقدان کانال بانکی میان ایران و پاکستان دلیل عمده پایین بودن سطح تجارت دوجانبه است و ما از این واقعیت آگاه هستیم، اما برای مرتفع سازی این مسئله باید سازوکار ویژه‌ای تدوین شود.

وی گفت: ایران و پاکستان باید به دنبال ایجاد سازوکار ویژه‌ای باشند که با اجرای آن بتوان تجارت مشترک را به سطح قابل قبولی رساند و حضور یک موسسه مالی ایران در پاکستان می‌تواند تشکیل این سازوکار را تسهیل کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *