تاثیر ویروس کرونا بر آموزش های تخصصی امدادگران هلال احمر

7:30 - 12 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۰۵۷۸
به گفته معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات،کرونا باعث کاهش ساعات آموزشی شده اما تلاش می شود با برگزاری کلاس های مجازی، آموزش های تخصصی امدادگران و نجات گران به تعویق نیفتد.

حمیدرضا اسکاش در گفت‌وگو با میزان گفت: معاونت برنامه ریزی تنها حوزه‌ای است که در تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای شرایط اضطراری و بحرانی خدمت می‌کند و مسئولیت آموزش‌های تخصصی امدادگران بر عهده ماست.

وی افزود:در این معاونت چهار اداره وجود دارد اما  اداره‌ای در این معاونت تنها متولی آموزش‌های تخصصی به امدادگران و نجات گران است.  

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر ادامه داد: در این معاونت برای برگزاری دوره‌های آموزشی، برنامه ریزی، تخصیص بودجه، صدور مجوز و نظارت صورت می‌گیرد. این آموزش‌ها شامل دوره‌های پایه‌ای نجات، نجات جاده ای، کوهستان، آوار، دریا و ... است که در مرکز هر استان انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  با بیان اینکه با دو چالش بودجه و کرونا برای ارائه آموزش‌های تخصصی مواجه هستند، گفت:  از اول مهرماه امسال تلاش کردیم به صورت اینترنتی و از طریق وبینار، آموزش‌های خود را ادامه دهیم.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های مجازی افزود: در کلاس‌های مجازی، مربی با استفاده از امکانات موجود به صورت آنلاین برای امدادگران به صورت تئوری توضیحاتی ارائه می‌کند.

اسکاش درباره کلاس‌های عملی ادامه داد: با همکاری و نظارت معاونت بهداشت جمعیت هلال احمر کلاس‌های عملی برگزار می‌شوند، اما ساعات کلاسی و تعداد امدادگران حاضر در کلاس را کاهش می‌دهیم.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین تهیه فیلم‌های آموزشی توسط بهترین مربی‌های ما در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات با اشاره به اهمیت آموزش امدادگران گفت: پس از گذراندن این دوره‌های مجازی و حضوری، آزمون به سرعت برگزار می‌شود تا وقفه‌ای در کار آموزش ایجاد نشود.

اسکاش با بیان اینکه امدادگران درجات مختلف دارند، افزود: امدادگران پس از طی کردن مراحل مختلف آموزشی، درجه امدادگر یک را کسب می‌کنند. سپس این افراد با دریافت مجوز، به پایگاه‌های امداد و نجات معرفی می‌شوند و در آنجا خدمت می‌کنند. همچنین طرح «نجات یار» سیاستی برای تمرکز بیشتر آموزش‌های تخصصی برای افراد این درجه است.

وی ادامه داد: البته در صورت ورود این افراد به پایگاه ها، آن‌ها تا شش ماه تنها دستیار خواهند بود و به طور مستقل در عملیات‌ها فعالیت نخواهند کرد.

 

چند امدادگر سال گذشته آموزش تخصصی دیدند؟

شراره اندلیبی رییس اداره برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو  با میزان گفت: بر اساس قانون، امدادگران و نجات گران جمعیت هلال احمر، داوطلب هستند و در واقع ما در وقت اضافی افراد، آن‌ها را آموزش داده و از آن‌ها در مواقع بحرانی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ هزار نفر  ۷۱۷ دوره تخصصی را گذراندند. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعداد کلاس های حضوری کاهش یافته، اما آموزش‌ها ادامه دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *