بیابانی شدن بخشی از گلستان تا 15 سال دیگر/ درج نام این استان در لیست احتمال وقوع ریزگرد

10:52 - 22 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۶۹۰
خبرگزاری میزان: در سومین نشست مشورتی ذی نفعان مجموعه تالابهای بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل در مورد بیابانی شدن بخش وسیعی از استان گلستان تا 15 سال دیگر هشدار داده شد و نسبت به لحاظ کردن نام این استان در لیست احتمال وقوع ریزگرد اقدام شد.
بیابانی شدن بخشی از گلستان تا 15 سال دیگر/ درج نام این استان در لیست احتمال وقوع ریزگردبه گزارش، سومین نشست مشورتی ذینفعان مجموعه تالابهای بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل با هدف تدوین برنامه مدیریت زیست بومی این تالاب ها، برگزار شد.

در این نشست اسماعیل مهاجر، با هشدار نسبت به این که استان گلستان دستخوش حوادث طبیعی و همچنین پدیده هایی که دخالت بشر در آن زیاد است خواهد بود، گفت: ما باید با تصمیم گیری های اصولی و درست در این کارگروه، جلوی این حوادث را بگیریم که از جمله این حوادث وجود پدیده ریزگردها است.

در ادامه صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز گفت: ما در زمینه ریزگردها اعتباری نداریم و باید دستگاه های متخصص تعیین کنند آیا در معرض ریزگرد هستیم یا نه و بعد پیگیری شود تا اعتبار لازم از تهران ابلاغ شود.

همچنین سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان در این جلسه گفت: برای نجات استان باید در وهله اول باید مدیریت صحیح در زمینه دامداری، کشاورزی، مدیریت منابع آب و غیره را اجرا کنیم در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده بخش های وسیعی از استان بیابان خواهد شد.

از جمله مصوبات این جلسه ارائه مستندات از دستگاه های تخصصی مربوط به احتمال بروز پدیده ریز گردها را برای لحاظ کردن نام استان گلستان در لیست استان های در معرض خطر حداکثر تا یک ماه به دبیرخانه کارگروه، ارسال گزارشی از روند پیگیری مصوبات قبلی به ویژه ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهرها، فرودگاه ها و تصفیه خانه ها توسط دستگاه های مسول حداکثر ظرف یک ماه به دبیرخانه کارگروه، ایجاد ایستگاه سنجش ثابت ریزگرد در بندر ترکمن، گمیشان و حاشیه اترک، در اولویت قرار دادن تامین حقابه تالاب های بین المللی سایر بهره برداری های تالاب و لایروبی کانال های آبرسان به تالاب های بین المللی به ویژه لایروبی ونوسازی کانال حدفاصل دراپ آب منطقه ای تا تالاب به طول حدود هشت کیلومتر، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی و مرتعی به منظور حفظ پوشش گیاهی بود.

در پایان امید روشن معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: با برگزاری چنین نشست هایی مشورتی می توان مسائل و تهدیدات مربوط به تالاب ها را بررسی کرده و راهکارهای درست و منطقی برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب ها را عنوان و اجرایی کرد .

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان برنامه های جامعی برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت حفاظت از تالاب ها در دستور کار خود دارد و برگزاری این چنین نشست هایی سهولت در اجرای این برنامه هاست.

گفتنی است این نشست دو روزه با حضور نمایندگان جوامع محلی حاشیه تالاب ها، کارشناسان دستگاه های اجرایی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *