کدام فیلم‌های ایرانی رکورددار معرفی به اسکار هستند؟

10:10 - 25 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۵۶۵۷
با نزدیک شدن به  جشنواره اسکار سوال‌هایی در رابطه با معرفی نماینده ایران به این جشنواره مطرح می‌شود. سینما دیلی در این رابطه نگاهی داشته است به فیلم سازانی که رکود معرفی به اسکار را داشته اند.
_ صفحه اینستاگرامی سینما دیلی، رسانه آنلاین سینما و تلویزیون ایران و جهان نوشت: فیلم‌های کدام فیلم‌سازان ایرانی بیشترین معرفی به اسکار را داشته و فیلم‌های کدام فیلم‌سازان با وجود فیلم‌های موفق بین‌المللی نادیده گرفته شده‌اند.
 
با نزدیک شدن به زمان معرفی نماینده ایران برای اسکار روش معرفی و نقش دولت در آن سوال‌هایی را ایجاد کرده. انتخاب‌های سینمای ایران در طی این سال‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فیلم‌های موفق بین المللی سینمای ایران به اسکار معرفی نشده‌اند و انتخاب‌های اشتباه گاه شانس موفقیت در این مراسم را از ایران گرفته است.
 
فیلم‌های مجید مجیدی رکورددار معرفی فیلم به اسکار است. فیلم‌های او پنج بار از سوی سینمای ایران به اسکار معرفی شده‌اند که نتیحه‌اش یک نامزدی اسکار برای «بچه‌های آسمان» بوده است.
 
فیلم‌های اصغر فرهادی بهترین انتخاب‌های سینمای ایران برای اسکار بوده‌اند. او با فیلم هایش چهار بار به اسکار معرفی شده که نتیجه‌اش دو جایزه اسکار برای سینمای ایران بوده است.
 
رضا میرکریمی و بهمن قبادی با دو فیلم در رتبه سوم رکوردداران معرفی به اسکار هستند که موفقیتی بدست نیاوردند.
 
عباس کیارستمی در حالی که سال‌ها یکی از موفق‌ترین کارگردانان بین المللی سینمای ایران بود تنها یک بار با «زیر درختان زیتون» به اسکار معرفی شد و فیلم‌هایی مانند «طعم گیلاس» و «خانه دوست کجاست» شانس معرفی به اسکار را پیدا نکردند.
 
داریوش مهرجویی تنها یک بار قبل از انقلاب با «دایره مینا» به اسکار معرفی شد فیلم‌های او در دوران طلایی فعالیتش در دهه شصت و هفتاد هیچ گاه به اسکار معرفی نشدند.
 
جعفر پناهی تنها یک بار با فیلم «بادکنک سفید» به اسکار معرفی شده است.
 
پرویز شهبازی، رسول صدرعاملی، کامبوزیا پرتوی، رسول ملاقلی‌پور و محسن مخملباف هرکدام یک بار با فیلم‌هایشان به اسکار معرفی شده‌اند.
 
سینمای ایران تنها یک بار فیلم یک فیلمساز زن را به اسکار معرفی کرده که «نفس» نرگس آبیار بوده و آثار کارگردانی مثل رخشان بنی‌اعتماد و تهمینه میلانی هیچ‌گاه شانس معرفی به اسکار را پیدا نکردند («در جستجوی فریده» دو کارگردان داشت»).
 
از فیلمسازان دهه نود تنها فیلم‌های وحید جلیلوند و نرگس آبیار به اسکار معرفی شده اند.  
 
کدام فیلم‌های ایرانی رکورددار معرفی به اسکار هستند؟
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *