تماشاخانه‌های تئاتر سوم مهر ماه اجرایی ندارند/تئاتر صاحبدلان از ایلام آغاز می‌شود

16:30 - 02 مهر 1399
کد خبر: ۶۵۸۵۵۵
تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

 - تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجرا‌های مطرح و برخی دیگر از اجرا‌هایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.

دلیل حضور برخی جوانان در عرصه تئاتر بیشتر این بود که شاید آنها در زمان عادی و طبیعی این هنر هیچگاه امکان دسترسی به برخی سالنهای تئاتر را نداشتند اما با شیوع بیماری کرونا و خالی ماندن بسیاری از تماشاخانه‌ها می توانستند در سالنهایی که برایشان آرزو شده بود اجرا داشته باشند. 

تئاتر صاحبدلان از ایلام آغاز می‌شود/ دمام نوازی در محوطه تئاترشهر -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
 
تئاتر صاحبدلان از ایلام آغاز می‌شود

طبق برنامه اجرای هفته اول، دهمین دوره تئاتر صاحبدلان امروز سه شنبه اول مهر ماه با اجرای چهار نمایش در ایلام و تهران آغاز به کار می کند.

برنامه زمان اجراهای هفته اول دهمین دوره تئاتر صاحبدلان به این شرح منتشر شد:

«او می‌ آید»

اجرای نمایش خیابانی «او می‌ آید» به کارگردانی مالک آبسالان امروز سه شنبه اول مهر ماه از ساعت ۱۶ آغازگر دهمین دوره تئاتر صاحبدلان خواهد بود.
این نمایش که به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان  جهت اجرا در ایام صفر در تئاتر صاحبدلان در نظر گرفته شده به موضوع شمریان زمانه ما و نیز ظهور امام عصر (عج) می پردازد.

این نمایش از اول تا چهارم مهر ساعت ۱۶ در استان ایلام  شهر دهلران روبروی فرمانداری اجرا می‌شود.

«شبیه سردار»

نمایش خیابانی «شبیه سردار» در محوطه تئاتر شهر تهران روزهای ۱، ۲ و۳ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می شود. فرزند سردار وارد میدان گاهی شده و با وصیتی که از پدرش همراه دارد از دلاوری ها و شجاعت های او سخن می‌گوید و از مردم می‌خواهد راه او را ادامه دهند. این نمایش به شیوه نقالی با مرور تاریخ، شخصیت‌های فداکار ولایت پذیر را روایت می کند و در نهایت به سردار شهید قاسم سلیمانی در عصر حاضر می‌رسد.

«دمام نوازی»

اجرای خیابانی «دمام نوازی» به کارگردانی حمیدرضا نوری در محوطه تئاتر شهر تهران، روزهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.

این اثر هر سال در ایام محرم و صفر در موکب دمام نوازان باب الحوائج اجرا می شد. این گروه در ماه های محرم و صفر و شب های قدر برای شروع مراسم عزاداری اهل بیت با نواختن دمام و سنج مردم را خبردار می‌کردند. این موکب از سال ۱۳۷۵ در محله ۱۳ آبان شهرری توسط حمیدرضا نوری پرچمش  برافراشته شد و توانست در این سال‌ها چندین هیات در محله های نازی آباد، عظیم آباد، شهرری و حتی در شهرک‌های شهرستان ورامین راه اندازی کند.

«فقط بخاطر تو»

نمایش خیابانی «فقط بخاطر تو» به کارگردانی مرتضی وکیلیان در محوطه تئاتر شهر تهران روزهای ۱، ۲ و۳ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.
این نمایش به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود. نقال، نقل رستم و سهراب را می گوید. به این ترتیب که رستم در پی رخش به سمنگان رفت و با تهمینه ازدواج کرد و سهراب از آنها زاده شد و بازیگران بازی می کنند. نقال در بین نقل رستم و سهراب به نقل امام حسین (ع) نیز می پردازد که امام حسین سفر حج را نیمه کاره رها کرد و به طرف کوفه رفت.

از این به بعد یک قسمت نقالی رستم و سهراب و یک قسمت نقل امام و حضرت علی اکبر (ع) نقالی و بازی می شود تا آنجا که سهراب توسط رستم کشته می شود. نمایش تمام می شود. ولی بازیگر نقش رستم هنوز گریه می کند. او برای سهراب  گریه نمی کند او به یاد علی اکبر (ع) امام حسین (ع) گریه می کند و ...

«در عاشورا»

نمایش محیطی «در عاشورا» به کارگردانی مهدی مقیمی در محوطه تئاتر شهر تهران از ۴ تا ۱۱ مهر اجرا می‌شود.

این نمایش آیینی مذهبی کاری از گروه فرهنگی هنری تئاتر خاک است و با یک گروه پرجمعیت بیش از ۳۰ نفری با شیوه ای خاص در اجرا و با استفاده از عناصر تعزیه به اتفاقات و حوادث شهادت امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری قمری می پردازد.

در این نمایش به شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت حضرت علی اصغر (ع)، حضرت امام حسین (ع) و در نهایت به حادثه خرابه شام، شهادت حضرت رقیه (س) اشاره شده است.

این اثر سال‌های قبل برای اجرا به استان های مختلف سفر کرده و در موکب بزرگ امام رضا (ع) در کربلا برای زائران امام حسین(ع) نیز اجرا شده است.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاتر صاحبدلان در ادوار گذشته، تلاش دارد ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را با اجرای ۲۳ اثر در تهران و دیگر استان‌های کشور در بخش صحنه ای، خیابانی و محیطی برگزار ‌کند.

تماشاخانه های تئاتر سوم مهر ماه اجرایی ندارند

تالار‌های قشقایی و سایه مجموعه تئاتر شهر روز پنجشنبه سوم مهر ماه به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) اجرایی ندارند.

هم اکنون نمایش‌های «بیداری» به کارگردانی داود دانشور در تالار قشقایی و «بین یه عالمه ماهی» به کارگردانی امیر دلفانی در تالار سایه تئاترشهر روی صحنه هستند.

نمایش «بیداری» به نویسندگی ژولیان گارنر و کارگردانی داود دانشور که از روز یکشنبه شانزدهم شهریور ماه با بازی (به ترتیب حروف الفبا) رضا امامی، گیلدا حمیدی، افشین زارعی و فرزانه نشاط خواه اجرای خود را در تالار قشقایی آغاز کرده، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان به صحنه می‌رود.

«بیداری» روایت یک معلول ذهنی است. او در اثر جرمی که مرتکب شده در زندانی تحت مراقبت و توسط سرزندانبان تحت آموزش قرار می‌گیرد تا اینکه یک اتفاق و خشونتی که بر او اعمال می‌شود موجب می‌گردد تا سرزندانبان او را برای مدتی به یکی از روستا‌های اطراف شهر منتقل کند تا به زندگی طبیعی بازگردد، اما آشنایی معلول ذهنی در روستا با یک زن اتفاقاتی را رقم می‌زند که پس از چند ماه موجب شگفتی می‌شود.

نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی و کارگردانی امیر دلفانی هم از روز سه شنبه هجدهم شهریور ماه اجرای خود را در تالار سایه شروع کرده است.

نمایش «بین یه عالمه ماهی» روایت کوچ پنج خانواده جنوب کشور است که در دهه ۴۰ شمسی به پایتخت کوچ می‌کنند. در این نمایش که ساعت ۱۹ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان به صحنه می‌رود، خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

https://teater.ir/uploads/files/1399/mehr-99/نمایشنامه-تلفن-همراه-مرد-مرده.jpg

نمایشنامه « تلفن همراه مرد مرده » نوشته سارا رول منتشر شد

نمایشنامه «تلفن همراه مرد مرده» به نویسندگی سارا رول و ترجمه سمیه صادقی در انتشارات پیام چارسو منتشر شد.

سارا رول، متولد ۲۴ ژانویه ۱۹۷۴، نمایشنامه نویس، استاد و مقاله نویس آمریکایی ست. از مشهورترین نمایشنامه‌های او "یوریدیس" (۲۰۰۳)، "خانهی تمیز" (۲۰۰۴) و "در اتاق بعدی" (۲۰۰۹) است. رول در اواسط کار حرفه‌ای اش موفق به دریافت جایزه‌ی انجمن علمی مَک آرتور و بنیاد بین المللی تئاتر لورا پِلس، با عنوان برجسته‌ترین نمایشنامه نویس آمریکایی شد. دو تا از نمایشنامه‌های او موفق به رسیدن به مرحله‌ی نهایی جایزه‌ی تئاتر پولیتزر شده و جایزه‌ی بهترین نمایشنامه نویس را از جشنواره‌ی تونی دریافت کرد. در سال ۲۰۲۰ او نمایشنامه‌ی خود یوریدیس را برای اپرایی با همین نام با اجرای مَتیو آکوین، تغییر داده و تنظیم کرد.

در سال ۲۰۱۵، یک مجموعه مقاله با نام "۱۰۰ مقاله‌ای که زمانی برای نوشتنش نداشتم" را منتشر کرد. جدیدترین نمایشنامه‌ی او با نام "پیتر پَن" در هفتادمین سالگرد تولدش در سال ۲۰۱۶، در سالن تئاتر بازیگران و در جشنواره‌ی نمایش‌های مدرن لوئیزویل به اجرا درآمد.

نمایشنامه‌ی او، تلفن همراه مرد مرده (۲۰۰۷)، در سال ۲۰۰۸ توسط انجمن نمایشنامه نویسان هوریزون، با هنرمندی مِری لوئیز پارکِر، در برادوی به روی صحنه رفت.

جان لار در نیویورکر درباره‌ی این نمایشنامه میگوید: «رول به روشی کاملا آرام، متین و واضح، درباره‌ی چیز‌هایی می‌نویسد که غیرمنطقی و نامرئی هستند... او در نمایشنامه هایش، با مباحث ضروری اصالت وجود سر و کله میزند؛ وضعیت فیلسوفانه‌ی مضحک او، ابزاریست برای غلبه بر جاذبه‌ی سنگینی کلماتش، برای کنار آمدن بهتر با زندگی... نمایشنامه‌ی او جسورانه است. شکل غیرخطی رئالیسم او –پر از شگفتیها، غافلگیری‌ها و اسرار- چیزی غیر از شرح و تفسیر و روانشناسیست... او غیر از کلمات، با فضا، صدا و تصویر هم مینویسد؛ هدف او این است که تماشاچی در لحظه زندگی کند، تا هر چیز نا آشنایی را برای او آشنا کرده و مجددا احیا کند. تلفن همراه مرد مرده، یک سفر دیوانه وار تخیلی درباره‌ی حمله و تجاوز تلفن است که باعث ایجاد هم فضای خصوصی و هم عمومی میشود.»
پیتر مارکز در واشنگتن پست نوشته است: «کند و کاو عجیب و غریب رول روی خط بی نهایت باریک بین زندگی و مرگ، بینشی لذتبخش را در مورد کنایه‌ها و طنز‌های زندگی مدرن امروزی ارائه میکند. تلفن همراه مرد مرده، نگاهی طنزآمیز و جسورانه به دورانی که در آن زندگی میکنیم را به نمایش میگذارد.»

و در نهایت، مِلیسا رُز بِرناردو در هفته نامه‌ی اِنتِرتِینمِنت، این نمایشنامه را این گونه توصیف میکند: یک کمدی-رمانتیک سیاهِ فریبنده، با شروعی فوق العاده خلاقانه داشت. این نمایشنامه توسط سمیه صادقی ترجمه و توسط انتشارات پیام چارسو به چاپ رسیده است.

سمیه صادقی متولد ۲۱ تیر ۱۳۶۰، کار ترجمه را به شکل رسمی با شماره‌ی دو فصلنامه‌ی تئاتر چارسو (تابستان ۹۲) به سردبیری پژند سلیمانی آغاز کرد. تمرکز این مترجم بر روی ترجمه‌ی ادبیات داستانی و نمایشی ست و از جمله کار‌های او میتوان از شبح ویرانی‌ها (نشر ورا)، کرم شبتاب (نشر ورا) و نمایشنامه‌ی خاندان لیندن (نشر حکمت کلمه) نام برد. تلفن همراه مرد مرده نوشته‌ی سارا رول، اولین کار این مترجم با نشر چارسو ست. او در حال حاضر در حال همکاری به عنوان مترجم با فصلنامه‌ی تیاتر چارسو، نشر ورا، نشر حکمت کلمه بوده و همچنین به عنوان مشاور ترجمه‌ی آثار ادبی، نمایشی و سنمایی در انتشارات حکمت کلمه مشغول به کار است.

برای تهیه کتاب می‌توانید از صفحه‌ی پیام چارسو و یا از کتابفروشی‌های سراسر کشور اقدام کنید.

نمایشنامه شکسپیر

نسخه‌ای نادر از آخرین نمایشنامه شکسپیر را ببینید

نسخه نادری از آخرین نمایشنامه شکسپیر در یکی از کالج‌های کاتولیک اسکاتلند در اسپانیا پیدا شده است.

«دو خویشاوند نجیب‌زاده» (The Two Noble Kinsmen) توسط شکسپیر و جان فلپر نوشته شده و در حین پژوهشی روی کار آدام اسمیت، اقتصاددان اسکاتلندی توسط یکی از محققان بدست آمده است.

این جلد از کتاب که تاریخش به سال ۱۶۳۴ برمی‌گردد، می‌تواند قدیمی‌ترین اثر شکسپیر در این کشور باشد. این کتاب هنوز در صحافی اصلی چرم قرن هفدهم قرار دارد.

«دو خویشاوند نجیب» در مجلدی گنجانده شده که از چندین نمایشنامه انگلیسی چاپ شده در سال‌های ۱۶۳۰ تا ۱۶۳۵ تشکیل شده بود.

دکتر جان استون، از دانشگاه بارسلونا گفته است که این نسخه را در میان کتاب‌های قدیمی کتابخانه‌ای در کالج سلطنتی اسکاتلند (RSC) که اکنون در سالامانکا قرار دارد، پیدا کرده است.

همچنین تام کیلبراید، رئیس دانشگاه کالج اسکاتلند گفت؛ کالج افتخار می‌کند که چنین اثر مهمی در کتابخانه آن کشف شده است. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *