قطب‌الدین صادقی: امیدوارم کرونا دست سودجویان را از عرصه تئاتر کوتاه کند

8:44 - 31 تير 1399
کد خبر: ۶۳۹۴۰۶
یک بازیگر تئاتر گفت: پیش از دوران کرونا سلبریتی‌ها و سودجویان تئاتر را به وضعیت بدی کشیده بودند، سودجویان با آوردن رقص و آواز و نمایش‌های موزیکال از هر راهی پول در می‌آورند، امیدوارم کرونا دست سودجویان را از این هنر جدا کند.

کرونا کمر تئاتر خصوصی را شکست/سودجویان تئاتر را به گند کشیدند//////////////////سه شنبهقطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با ، پیرامون وضعیت فعلی تماشاخانه‌های خصوصی گفت: ما این روز‌ها محکوم به خوش بینی هستیم، مگر می‌شود برای تئاتر جز خوش بینی کار دیگری کرد؟، مشکلات به نوعی با هنر نمایش اجین شده و حال با وضعیت فعلی کرونا مشکلات چندین برابر شده است.  

وی در همین راستا ادامه داد: از نظر من حل مشکلات تئاتر نیاز به یک خرد جمعی دارد، کرونا دست و پای تئاتر را به طور کامل بسته است، ما هم اکنون نیاز به یک همفکری جمعی داریم تا بتوانیم از شرایط فعلی عبور کنیم.  

مدیر تماشاخانه شانو کرونا را معضلی بزرگ در عرصه نمایش دانست و اذعان کرد: کرونا نه تنها برای تئاتر بلکه برای تمام مشاغل و عرصه‌ها ایجاد مشکل کرده است، در حال حاضر می‌بینیم که تمامی مشاغل نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان با اختلال روبرو شده است، کرونا جهان را فلج کرده و طبیعتا هنر ضعیفی همچون تئاتر در چنین بحبوحه‌ای ضرر بیشتری می‌بیند.  

وی عبور از بحران کرونا را اینگونه ترسیم کرد: از نظر من در شرایط کنونی باید به سمت پیش‌بینی و پیشگیری برویم، حال کرونا تمام جهان را درگیر کرده است، ما باید برای آینده خود برنامه ریزی کنیم و ببینم به فرض مثال در چهار ماه آینده چه کاری پیش رو داریم.  

صادقی در همین رابطه اضافه کرد: اگر می‌گویم به وضعیت تئاتر خوش بین هستم به این دلیل است که تئاتر نیاز به امید و انگیزه دارد و اگر نه شرایط بد را همه می‌دانیم، شخص من برای تامین اجاره بهای ملک تماشاخانه شانو مجبور به قرض پول از برادرم شدم، وقتی این تماشاخانه طی شش ماه هیچ درآمدی نداشته هزینه اجاره بها و حقوق کارمندان باید به نحوی تامین شود.  

این تماشاخانه دار تئاتر با اشاره به مشکلات فراوان در اداره این مکان فرهنگی افزود: کرونا کمر تئاتر خصوصی را شکست، هیچ چیز برای ما باقی نمانده، اما با این وجود شخصا تا آخرین لحظه و آخرین نفس می‌ایستم و تماشاخانه شانو را حفظ می‌کنم، اما باید باور کنیم که شاید یک روز دیگر توانی برای مبارزه نمانده باشد.  

وی پیرامون برنامه‌های تماشاخانه شانو در دوران کرونا اضافه کرد: واقعیت امر گروه‌های نمایشی تمایلی به اجرای اثر ندارند، البته یک اجرا در تماشاخانه روی صحنه رفت و با اقبال نسبتا خوبی هم روبرو شد، اما تئاتر فعلا با وضعیت آرمانی خود به شدت فاصله دارد.  

صادقی در مورد عدم استقبال مردم از هنر تئاتر تاکید کرد: باید به مردم حق داد، باید به مخاطبان فرصت دهیم تا به سالن‌های نمایش اعتماد کنند و بار دیگر به تماشاخانه‌های تئاتر برگردند. اینکه امروز مخاطب با ترس به سالن تئاتر می‌آیند طبیعی است، زیرا هیچ چیز والاتر و مهمتر از حفظ جان انسان نیست.  

وی درباره فرصت پیش آمده در دوران کرونا برای تغییر در زیرساخت‌های تئاتر اظهار کرد: پیش از دوران کرونا سلبریتی‌ها و سودجویان تئاتر را به وضعیت بدی کشیده بودند، سودجویان با آوردن رقص و آواز و نمایش‌های موزیکال از هر راهی پول در می‌آورند، امیدوارم کرونا دست سودجویان را از این هنر جدا کند.

صادقی در همین راستا خاطرنشان کرد: امیدوارم در وضعیت فعلی به فکر وادار شویم، کمی به عقب برگردیم و ببینیم که کجای کار را اشتباه کرده‌ایم که راه و کار به اینجا کشیده شده است، به نظر من بهترین راه برای نجات تئاتر این است که کمی از گیشه و کلیشه‌ها دور شویم و به جایگاه واقعی تئاتر برگردیم.  

گفت‌وگو از: علی صفری



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *