فرودگاه امام نه ناوگان اتوبوسرانی دارد نه مترو/ مصائب وحشتناک بندر رجایی

8:39 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۶۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت های فرودگاه های مهرآباد و امام، گفت: حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی نیز نکته مهم دیگری است که باید در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود.
به گزارش ، عباس آخوندی در نشست شورای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و نخستین ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه حمل و نقل گفت: برای تدوین برنامه ششم باید به دو نکته مهم یکپارچگی در نظام حمل و نقل درون‌شهری و برون‌ِشهری و همچنین حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید خط کشی و دیوارکشی در سیاست‌های برنامه‌ریزی حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری وجود داشته باشد گفت: چنین نگاهی آثار نامطلوبی را در ابعاد مختلف از جمله ایمنی و ساماندهی اداری دارد و همچنین مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از یکدیگر منفک هستند ادامه داد: این مسئله برای مردم گرفتاری‌های زیادی را ایجاد کرده و در بخش حمل کالا و پایانه‌های بار و مسافر مشکلاتی را فراهم کرده است. در شهرهای بزرگ پایانه‌های مسافر که باید در دل شهر باشد در کرانه شهر ساخته شده و همین نبود نگاه یکپارچه، ترافیک و عدم آسایش را برای شهروندان به دنبال داشته است.

آخوندی با تأکید بر اینکه نگاه یکپارچه باید در زمینه‌های حمل و نقل جاده ای٬ ریلی، بندری و حتی هوایی لحاظ شود گفت: متأسفانه ساخت بندر شهید رجایی در کنار بندرعباس آثار و مصائب وحشتناکی را به دنبال داشته است به طوری که 40 درصد مردم ساکن در بندر شهید رجایی حاشیه نشین شدند و دلیل آن هم در نظر نگرفتن سیستم یکپارچگی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: سیاست‌های یکپارچگی حمل و نقل باید در احکام و سیاست‌های برنامه ششم لحاظ شود چراکه تدوین این سیاست‌ها در بحث ایمنی و حتی محیط زیست نیز تأثیرگذار است.

فرودگاه امام و مهرآباد نه ناوگان اتوبوسرانی دارد نه مترو
آخوندی بحث حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی را نکته مهم دیگری خواند که باید در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود و گفت: ساماندهی شهری مسئله بسیار با اهمیتی است متأسفانه با وجود گذشت 10 تا 12 سال از ساخت فرودگاه امام خمینی هنوز نحوه اتصال به این فرودگاه مشخص نیست نه خط ریلی به آنجا متصل شده و نه ناوگان اتوبوسرانی به مسافران این فرودگاه سرویس ارائه می‌دهد.

وی افزود: از فرودگاه امام خمینی مهمتر فرودگاه مهرآباد است که این فرودگاه هم هنوز تعیین تکلیف نشده و در سیستم حمل و نقل چندوجهی جایی ندارد.

آخوندی به نبود حمل و نقل چندوجهی در دیگر شهرهای بزرگ کشور مثل شیراز اشاره کرد و گفت:‌ ایستگاه راه‌آهن شیراز بسیار مدرن است ولی فاصله زیاد آن از شهر مسافران را دچار مشکل می‌‌کند.

وی تخصیص منابع برای پیاده کردن سیستم حمل و نقل چندوجهی را ضروری برشمرد و ادامه داد: نمونه‌های زیادی در کشور وجود دارد که عدم توجه به حمل و نقل چندوجهی مردم را دچار مشکل کرده است و این مسئله باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هدف ما این است که برنامه‌ای تفضیلی تدوین کنیم و این برنامه را رویکرد حرکت خود در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط قرار دهیم.

وی درون‌زا و برون‌نگر بودن برنامه ششم را یکی از مهمترین فاکتورها عنوان و اظهار کرد: برنامه ششم باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی٬ رقابت داخلی منصفانه و رقابت جهانی تدوین شود.

در پایان این نشست مقرر شد برای هماهنگی بیشتر سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری تا پیش از نشست دوم ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه حمل و نقل٬ جلساتی با حضور امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی٬ خندان‌دل رئیس سازمان شهرداري ها و دهياري ها و معاون وزیر کشور و اکبر رحمانی معاون حوزه عمران شهری معاونت امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *