برگزاری نخستین همایش مدیران برتر شهری ارتباطی ایران

20:26 - 24 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۸۷۶۶
اولین همایش مدیران برتر شهری ارتباطی ایران با حضور جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

- اولین همایش مدیران برتر شهری ارتباطی ایران با حضور جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این همایش از دو سامانه نامگذاری و سرویس بوک توسط شهردار تهران رونمایی شد.

پیروز حناچی شهردار تهران، غلامحسین محمدی مشاور شهردار تهران، جوادی یگانه معاون شهردار تهران، محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر و ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران از جمله افرادی بودند که در این مراسم به سخنرانی پرداختند.

ضرورت استفاده بیشتر از فضای مجازی در شرایط کرونایی

پیروز حناچی، شهردار تهران در این همایش ضمن گرامیداشت روز جهانی ارتباطات گفت: اهمیت روابط عمومی و تاثیر آن بر افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتا این مساله کارویژه همه روابط عمومی هاست.

وی با اشاره به تبعات عدم توجه به افکار عمومی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما در شهرداری تهران تبیین سیاست‌هایی است که در خانواده شهرداری اجرایی میشود.

حناچی با تشبیه عملکرد شهرداری در ابعاد مختلف به چند وزارتخانه دولتی تصریح کرد: اگر این سازمان در مسیر خود حرکت نکند می‌تواند تبعات بسیاری با خود به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر همراهی مردم در اداره شهر تهران خاطرنشان کرد: در این شرایط شهر ارزانتر اداره می‌شود و ما چنین تجربه‌ای را در زمان جنگ داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به همراهی و پشتیبانی مردم از نیرو‌ها در زمان جنگ تصریح کرد: همانطور که امام راحل فرمودند باید قدر مردم را بدانیم و وظیفه همه ماست که بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم و وای بر ما اگر از این فرصت استفاده نکرده و مردم را از خود ناامید کنیم.

وی با اشاره به تجربیات شهرداری در ایام کرونا خاطرنشان کرد: بسیاری از کشور با بیشترین امکانات نتوانستند مدیریت مناسبی در مواجهه با کرونا داشته باشند که ما از این مساله شادمان نیستیم، اما در مقایسه با دیگر کشور‌ها عملکرد بهتری داشتیم و مردم به خوبی این تفاوت‌ها را احساس کردند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت فضای مجازی در شرایط کرونایی خاطرنشان کرد: ما به زودی از برنامه تهران هوشمند پرده برداری خواهیم کرد و جزییات بیشتری از آن را به مردم می‌رسانیم.

ارتباط دوسویه مردم و مسئولان در شهر ارتباطی

غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در این همایش با اشاره به اهداف این همایش گفت: قرار بود این همایش در هفته ارتباطات برگزار شود، اما کرونا زمان این همایش را به تاخیر انداخت.

وی ادامه داد: از سال گذشته که سومین برنامه توسعه شهرداری تهران اجرا شد، شاخصی را با عنوان توسعه ارتباطی تعریف کردیم و تلاش کردیم که این شاخصه را بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه در شهر ارتباطی مردم و مسئولان باهم ارتباط بیشتری باهم دارند، خاطرنشان کرد: ما با توجه به تغییر ریل شهری و تحول گفتمان شهری به تولید ادبیات جدید پرداختیم و عناصر شهر ارتباطی را در سال گذشته تدوین کردیم.

محمدی در ادامه از پایش عملکرد مدیران ارتباطی شهر تهران و رتبه بندی آنان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با رویکرد‌های جدید به ارتباطی پاسخگو، همراه با مردم و گفتمان ساز برسیم.

نظر مردم متمایزکننده عملکرد مدیریت شهری است

جوادی یگانه معاون امور اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه آنچه مدیریت شهری را متمایزمی کند مردم و نظر آنان است، گفت: شهرداری تهران پیشانی ارتباط با مردم است و این موضوع را می‌توان از میزان ارتباط مردم با شهرداری در روز سنجید.

وی ادامه داد: ارتباط با مردم و گفتگو با مردم همه هدف این همایش و مراسم بوده و بخشی از این با شفافیت عملکرد‌ها محقق می‌شود.

جوادی یگانه خاطرنشان کرد: بخش دیگر این مهم با حرف زدن با مردم محقق می‌شود. امروز با مردم صحبت کردن نکته مهمی است که کمتر در این سال‌ها به سراغ آن رفته ایم.

معاون اجتماعی شهردار تهران افزود: ما از مردم ایده می‌گیریم از آن‌ها نظرسنجی می‌کنیم، اما هنوز با مردم حرف نزده ایم. در زمان شیوع کرونا دیدیم که می‌شود ارتباطات را مجازی کرد و می‌توان بخشی از همین صحبت کردن با مردم را از همین طریق پیش برد و تاکید این همایش می‌تواند این باشد که مردم برای ما نقطه هدف باشد.

به گفته جوادی یگانه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های کوچک مقیاس محلی در سال پیش رو اشاره کرد و گفت انتخاب این رویکرد از همین جنس بوده است.

وی ادامه داد: وجه تمایز این دوره از مدیریت شهری با دوره‌های گذشته این است که همگان یعنی همه ذی نفعان شهر در اجرای هر فرآیندی نقش داشته باشند.

انتقاد نایب رییس شورا از آنلاین برگزار نشدن این همایش

ابراهیم امینی با اشاره به اهمیت فعالیت مدیران روابط عمومی خاطرنشان کرد: جا داشت این نشست هم به صورت مجازی برگزار میشد تا هم پایبندی خود را در رعایت توصیه‌ها به مردم نشان دهیم و از تجمعات خودداری شود.

وی ادامه داد: این ضرورت احساس نیاز میشود که به فضای مجازی در پساکرونا هم توجه شود و با محقق شدن دوبت الکترونیک میتوانیم به حل مشکلات بپردازیم.

امینی با اشاره به کارکرد دوطرفه روابط عمومی خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید به اطلاع رسانی مردم کمک کند و روابط عمومی نباید به بلندگوی مدیران مبدل شود.

وی ادامه داد: این مساله یکی از مشکلات اساسی کشور است و در این شرایط شهروندان از واقعیت‌ها مطلع نمیشوند.

امینی خاطرنشان کرد: امیدوارم که روابط عمومی‌ها بتوانند به جایگاه کاقعی خود در کشور برسند.

سرمایه اجتماعی مولفه اصلی شهر ارتباطی است

محمدجواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مولفه‌های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است.

وی در این همایش با تاکید بر اینکه در برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد پایداری ده شاخص کلیدی به تصویب شورای شهر رسیده است گفت:یکی از شاخص‌های کلیدی، ارتقای سرمایه اجتماعی مدیریت شهری است. در طول سال‌ها به دلیل تسلط نگاه کالبدی به شهر، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری بروز کرده وبه زیبایی و زیست پذیری شهر آسیب زده است. نگاه انسان محور و مبتنی بر پایداری فرهنگی و اجتماعی یک نیاز و راه حلی برای التیام بحران‌های اجتماعی و فرهنگی شهر و شرط لازم برای توسعه متوازن و موفق شهر است.

عضو شورای شهر ادامه داد:سرمایه اجتماعی یکی از مولفه‌های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است؛ که تعریف مختلفی از آن می‌شود. اما می‌توان آن را شبکه‌ای از روابط اجتماعی هم افزا دانست که مبتنی بر آگاهی و شناخت و اعتماد به تعامل و مشارکت سازنده می‌انجامد. اگر قرار باشد در شهر مدیران بگونه‌ای عمل کنند که مردم آگاهی و شناخت لازم به اهداف و برنامه و سیاست‌های مدیریت شهری را نداشته باشند، اگر مدیریت شهری بگونه‌ای عمل کند که مردم اعتماد و همدلی لازم را نداشته باشند، مردمی که فاقد آگاهی و شناخت و اعتماد لازم هستند طبیعتا تعامل و مشارکت و همراهی لازم را با مدیران شهری نخواهند داشت.

حق شناس ادامه داد:مدیران شهری هم باید بتوانند اطلاع رسانی و ایجاد شناخت لازم نسبت به اهداف و برنامه‌ها و سیاست‌های خود را در بین مردم را ایجاد کنند و باید بتوانند شفافیت و پاسخگویی مطلوب مردم را از خود نشان دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه مدیران شهری برنامه‌های روشنی برای جذب تعامل و مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری در همه حوزه‌ها داشته باشند، افزود:نیاز به انتقال معنا، نیاز به ایجاد آرامش، نیاز به مفاهمه، ایجاد حس تعادل و توازن در محیط و زندگی، درک زیباشناختی و نیاز به زبان و بیان موثر و مستعد انتقال مفاهیم و ایده‌ها از جمله زمینه‌های تحقق این مطلب است.

حق شناس با ذکر این مطلب که سرمایه اجتماعی سرمایه‌ای است که در انباشت و حفظ آن تک تک کارکنان و و مدیران شهری مسئولیتی ویژه دارند بیان کرد:در این میان، اما روابط عمومی شهرداری نقش و مسئولیتی مستقیم و مضاعف دارد.

اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، ایجاد شناخت عمیق و پاسخگویی، حفظ ارتباط با مردم و سازمان‌ها و بخش‌های مدنی جامعه، ایفای نقش پل ارتباطی و انتقال نظرات و انتظارات و انتقادات مردم به مسئولان و مدیران فقط بخشی از وظایف روابط عمومی است که باید با جدیت دنبال شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مهم‌ترین وظایف روابط عمومی یک سازمان با کلید واژه سرمایه اجتماعی تعریف می‌شود. روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها و از جمله در مدیریت شهری زمانی موفق خواهند بود که بتوانند با ایجاد رابطه‌ای دو سویه بین مدیران و مردم سرمایه اجتماعی را حفظ و یا ارتقا بخشند. امید است روابط عمومی شهرداری در دوره جدید توجه بیشتری به شاخص‌های عملیاتی مصوب شورا داشته و برنامه‌های متناسبی را بر اساس آن تعریف و به اجرا بگذارد.

حق شناس یکی دیگر از شاخص‌هایی که در برنامه سوم تعریف شده و با نقش روابط عمومی پیوند میخورد، ارتقای دیپلماسی شهری دانست و گفت: در این حوزه نیز امیدوارم روابط عمومی شهرداری بتواند ابتکار عمل و خلاقیت متناسبی از خود نشان دهد. در دنیای امروز کلید واژه‌های همچون اطلاعات و ارتباطات و افکار عمومی نقشی بسیار جدی دارد؛ لذا اهمیت جایگاه روابط عمومی سازمان‌ها روز افزون است. به سهم خود از تلاش مدیران و کارکنان حوزه روابط عمومی‌ها بویژه در مدیریت شهری تشکر می‌کنم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه افزود:امیدوارم مدیران ارتباطات و روابط عمومی با برقراری رابطه مؤثر با شهروندان عزیز و کاهش تنش‌ها در محیط کاری بتوانند فرایندی ایجاد کنند که وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل توسط آن انجام گردد و با ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنش‌های موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین ببرند و یا لااقل کاهش می‌دهد و بتوانند با ارتباطی موثر جهت هماهنگ کردن و متناسب نمودن خواسته‌ها و نیازمند‌های اقشار مختلف جامعه قدم بردارند.

در این مراسم در پایان از مدیران روابط عمومی و مدیران برتر در سال ۹۸ تقدیر به عمل آمد و به آنان لوح تقدیر اعطا شد.


برچسب ها: شهردار تهران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *