رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خطر انقراض در کمین گونه‌های گیاهی پیازی

11:40 - 30 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۲۲۱۱۱
کارشناس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از خطر انقراض گیاهان پیازی و پیازچه‌ای با برداشت زودهنگام خبر داد.

خطر انقراض در کمین گونه‌های گیاهی پیازی - فارس نوشت: عزت الله سلیمانی با بیان اینکه مردم باید از برداشت بی‌رویه و پیش از موعد گیاهان پیازی و پیازچه‌ای خودداری کنند، گفت: سودجویان با هدف تخریب و ریشه‌کنی این نوع گیاهان بقای آن‌ها را برای سال‌های آتی از بین می‌برند.

کارشناس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علی‌رغم تأکیدات فراوان بر ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی مراتع استان پیش از زمان مقرر باز هم شاهد این موضوع هستیم، افزود: علاوه بر از بین رفتن گیاهان دارویی مانند موسیر و سیر خریداران نیز متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

وی با بیان اینکه، چون در برداشت پیش از موعد مرحله غده‌بندی این نوع گیاهان هنوز کامل نشده است و پیازچه‌ها به صورت کامل شکل نگرفته است خطر انقراض را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: پیازچه‌ها به صورت کامل آب خود را از دست نداده‌اند و قسمت عمده پیازچه‌ای که خارج فصل برداشت می‌شود را مایع تشکیل می‌دهد و فروش آن به مردم از لحاظ مالی به ضرر آن‌ها است.

امکان انتقال بیماری از طریق پیازچه‌ای که پیش از موعد چیده می‌شود

سلیمانی با بیان اینکه در حقیقت بخش عمده‌ای از پول مردم بابت خرید آب هزینه می‌شود و بافت گوشتی کمی دارند، توضیح داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از پیازچه‌ها آب است طی مراحل حمل‌ونقل تا رسیدن به دست مشتری فاسد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیازچه‌های نرم و آبکی در معرض لمس گروه برداشت‌کننده، انتقال‌دهنده و فروشنده است که خطر انتقال انواع بیماری‌ها از جمله کرونا را افزایش می‌دهد، گفت: بنابراین باید برای برداشت گیاهانی از جمله سیر و موسیر تا پایان دوره رشد و دوره زایشی یعنی گل و بذر دادن به گیاه فرصت داده شود.

کارشناس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: پس از پایان این مرحله پیازچه‌ها از لحاظ بافت گوشتی قوی‌تر و برای خریدار نیز به صرفه‌تر خواهد بود.


برچسب ها: محیط زیست گیاهان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *