اصرار وزارت جهادکشاورزی بر اجرای یک طرح رانت خیز

11:44 - 17 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۸۵۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در حالی که بارها از سوی کارشناسان بر این موضوع که سهمیه بندی موجب بروز فساد و ایجاد رانت می شود تاکید شده اما وزارت جهادکشاورزی در اقدامی عجیب اصرار بر سهمیه بندی صادرات شیرخشک دارد.

اصرار وزارت جهادکشاورزی بر اجرای یک طرح رانت خیز ـ علی رغم مخالفت جدی بخش خصوصی با سهمیه بندی صادرات شیر خشک با توجه به فسادزا بودن سهمیه بندی و همچنین ضربه به بازار صادراتی ایران، وزارت جهاد همچنان اصرار بر انجام سهمیه بندی دارد.

با وجود صدور مجوز اولیه صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک و گذشت حدود دو ماه از محدودیت زمانی آن، نه تنها میزان صادرات این محصول از ۵ هزار تن عبور نکرده، بلکه به دلیل وجود سهمیه بندی منجر به توزیع رانت و خرید و فروش سهمیه‌ها در بازار داخلی شده و علاوه بر آن موجب افزایش قیمت در بازار داخلی و همچنین افزایش قاچاق این محصول به کشور‌های پاکستان و عراق شده است.

این در شرایطی است که به خاطر هجوم صادرکنندگان غیر حرفه‌ای و دلالان به بازار صادراتی، ارزش شیرخشک ایران به شدت افت کرده و رقابت منفی در بازار صادرات ایران منجر به ضربه به منافع اقتصادی کشور شده است.

اصرار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی بر انجام سهمیه بندی نه تنها منجر به انجام صادرات این محصول نشده بلکه افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن قیمت محصولات لبنی را در پی داشته و همزمان منجر به ایجاد بازار فروش سهمیه‌ها و توزیع رانت شده است.

علی رغم مشهود بودن اثرات منفی سهمیه بندی، معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی امروز مجددا جلسه‌ای را برای سهمیه بندی صادرات ۱۰ هزار تن دوم شیرخشک بدون اینکه حتی نیمی از مجوز اولیه صادر شده باشد، تشکیل خواهد داد.

این اتفاقات در شرایطی است که امید می‌رفت با توجه به حضور وزیر جدید جهادکشاورزی و همچنین هشدار‌های مکرر بخش خصوصی در رابطه با نادرستی سهمیه بندی صادرات شیرخشک، این وزارتخانه در اتخاذ تصمیمات فساد‌زا و ضربه زننده به بازار صادراتی ایران در منطقه، تجدیدنظرکند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *