رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرایی «همیشه فارس» بودن خلیج فارس

20:30 - 10 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۶۷۶۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن اشاره به کاربرد «نظریات ساده‌انگارانه» درباره خلیج همیشه فارس، گفت: اعراب آنچه را در اذهان رسوب کرده و به این نام شناخته شده و در اسناد تاریخی مستدل مختلف ثبت شده است، نمی‌توانند از اذهان پاک کنند و به همین خاطر است که این خلیج را خلیج همیشگی فارس می‌نامیم.
روز ملی خلیج فارسنوذر شفیعی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اهمیت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس بیان داشت: در اصل کسانی‌که دنبال تغییر نام خلیج فارس هستند، از یکسری نظریات روانشناسانه و پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که در بلندمدت می‌تواند به شکل‌گیری یک هویت جدید منجر شود.

وی ادامه داد: این اقدام کشور‌ها را در رشته‌هایی مانند روابط بین الملل، نظریات ساده انگارانه می‌گوییم که با ذهن سروکار دارد و معتقد است با تغییر ذهنیت‌ها می‌توان رفتار کشور‌ها را تغییر داد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: کشور‌های آمریکایی و عربی فکر می‌کنند با تغییر نام، به‌طور ناخودآگاه خلیج فارس را از فارسی بودن می‌اندازند و وجه عربی به آن می‌بخشند، خب اگر این اتفاق بیفتد چه نکته‌ای حادث می‌شود؟

شفیعی تصریح کرد: برخی کشورهای عربی به دنبال تغییر نام خلیج همیشگی فارس هستند، زیرا معنی آن در اذهان این است که اولا اعراب تاریخچه طولانی دارد و دوم اینکه با این اقدام خود، ثابت می‌کنند در گذشته در این منطقه حکومت می‌کردند و این آبراه بخشی از هویت وجودی تاریخ اعراب بوده است. 

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه هرچه به اعماق تاریخ حرکت می‌کنیم، با واژه‌هایی که بیانگر هویت ایرانی در این منطقه دریایی است مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: اعراب آنچه را در اذهان رسوب کرده و به این نام شناخته شده و در اسناد تاریخی مستدل مختلف ثبت شده است، نمی‌توانند از اذهان پاک کنند و به همین خاطر است که این خلیج را خلیج همیشگی فارس می‌نامیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه گاهی اوقات یک مفهوم و یا حتی یک موضوع، بهانه‌ای برای انعکاس ابراز مخالفت‌ها می‌شود. به طور مثال، به‌خاطر اختلافاتی که در دو سوی خلیج فارس وجود دارد و نیز با فتنه‌گری قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا، رفتار کشور‌های عربی و آمریکا در خلیج فارس نوعی فشار سیاسی به ایران قلمداد می‌شود.

شفیعی در ادامه توضیح داد: بنابراین بحث درباره نام خلیج همیشگی فارس، نه تنها هویتی بلکه موضوعی کاملا سیاسی هم می‌تواند باشد و شاید با ترمیم روابط ایران با کشور‌های عربی، دیگر اصراری بر این جدایی و تغییر نام نباشد.
 

وی تصریح کرد: این تلاش‌ها که از طرف اعراب و آمریکا صورت می‌گیرد، نوعی جنگ روانی و نوعی فشار سیاسی به ایران نیز قلمداد می‌شود، اگر این را مبنا قرار دهیم در واقع چیزی به نام خلیج دیگری اصالت ندارد بلکه همان خلیج فارس است و تنها هدف اعمال فشار سیاسی و روانی بر ایران را دنبال می‌کنند.

شفیعی تصریح کرد: جعل نام  فقط در ارتباط با خلیج فارس نیست  در نقاط دیگر  دنیا مانند دریای چین جنوبی، چین شرقی و یا خلیج ویتنام و کوبا هستند که این‌ها یک عنوان‌های دریایی است که چسبیده به یک سرزمین است و از قدیم الایام نام این دریا‌ها به نام قدرت‌های حاک در آن زمان شناخته می‌شده است.

کارشناس مسایل غرب آسیا بیان داشت: تا حدی اسناد درباره خلیج فارس وجود دارد که تلاش برای تغییر نام آن یک تلاش‌های بیهوده و بی‌نتیجه‌ است.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم این رسوب ذهنی پاک شود، گفت: تلاش‌های گسترده‌ای وجود دارد که این رسوبات ذهنی که در اذهان ما به عنوان خلیج فارس نشسته است را پاک کند و اسم دیگری را جایگزین کند.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: نکته دیگر اینکه رفتار نهاد‌های بین المللی اینگونه است که اگر کسی موضعی را گرفت، ولی کشوری در برابر آن واکنش مؤثری نشان نداد به تدریج به معنی پذیرش آن موضع کشور مدعی تلقی می‌شود و اگر مثلا کشوری عرب از نام خلیج دیگری استفاده کردند و ما استفاده نکردیم و برعکسش را نگفتیم به تدریج ممکن است در صحن نهاد‌های بین المللی این نکته رواج یابد لذا لازم است ما حتما در مقابل هر موضعی در آن طرف گرفته می‌شود موضعی برای ثبت در تاریخ اتخاذ کنیم.

شفیعی تاکید کرد:  دستگاه سیاست خارجی و حاکمیتی ما می‌تواند زیرک باشد و از استراتژی‌های مختلف برای تامین منافع ملی استفاده کنند و فقط یک استراتژی را در خدمت نگیرند و با انواع و اقسام استراتژی‌ها منافع ملی را تامین کند.

وی تاکید کرد: بحث این است که در کلیت بحث سیاست خارجی روی یک استراتژی تهاجمی تاکید می‌شود و قطعا واکنش‌های مختلفی را در مقابل آن خواهید دید و هنر این نیست که یک استراتژی را در پیش بگیرید، هنر این است که استراتژی‌های مختلفی را داشته باشید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *