روزی برای ۴۰ میلیون مخاطب تامین اجتماعی

10:27 - 29 تير 1394
کد خبر: ۶۰۸۱۵
خبرگزاری میزان : این روزها، در کنار اخبار هسته‌ای و شادی‌های مربوط به آن، خبرهای اجتماعی دیگری منتشر می‌شود که از چشم‌ها دورنمی‌مانند. هفته‌ای که گذشت هفته‌ تامین اجتماعی بود و امروز روز تامین اجتماعی است.
گروه فضای مجازی به نقل از رویکرد: این روزها، در کنار اخبار هسته‌ای و شادی‌های مربوط به آن، خبرهای اجتماعی دیگری منتشر می‌شود که از چشم‌ها دورنمی‌مانند. هفته‌ای که گذشت هفته‌ تامین اجتماعی بود و امروز روز تامین اجتماعی است. روز بزرگداشت سازمانی که در بحث رفاه اجتماعی و درمان و البته تامین آینده حرف‌های مهمی برای گفتن دارد.

سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده و مدیران مختلفی را به خود دیده است که در نهایت تیم جدید با مدیریت دکتر سیدتقی نوربخش از سال ۱۳۹۲ این سازمان را تحویل گرفتند.

سازمانی که نوربخش در پیامی که به مناسبت ۲۵ تیرماه روز تامین اجتماعی منتشر شد آن را چنین توصیف می‌کند:« در مدتی که از فعالیت تیم مدیریتی جدید سازمان می‌گذرد، توفیق یافتیم با بازنگری‌‌های صورت‌گرفته، سازمانی را که در سال ۱۳۹۲ برای اجرای تعهداتش در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشت و ناچار از استقراض از بانک رفاه شده بود، به شرایطی برسانیم که در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ میزان افزایش مستمری پرداختی به بازنشستگان و سایر گروه‌‌های مستمری‌بگیران بیش از نرخ رسمی تورم اعلامی و با وجود تمامی محدودیت‌ها، آمار تعداد تجهیزات پیشرفته پزشکی جدید نصب شده در مراکز درمانی اختصاصی سازمان و تعداد آمبولانس‌‌های افزوده شده به ناوگان امدادی مراکز درمانی سازمان، به اندازه مجموع ۱۰ سال گذشته بوده است.»

حالا سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر بالغ بر ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جامعه مولد کشور را به همراه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان دیروز و مستمری‌بگیران امروز تحت پوشش قرار داده است که با احتساب تعداد افراد تحت تکفل آنان، تعداد کل افراد برخوردار از خدمات این سازمان بر اساس تازه‌‌ترین آمارها، از مرز ۴۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است. بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان هم‌اکنون خدمات درمانی مورد نیاز را از طریق ۸۰ بیمارستان و ۳۵۰ مرکز درمانی فعال در بخش درمان مستقیم به‌صورت رایگان و در ۴۵ هزار مطب و مرکز درمانی و تشخیصی طرف قرارداد با پرداخت بخشی از هزینه‌‌ها دریافت می‌کنند. منابع مالی مورد نیاز تولید و ارائه این خدمات و نیز خدمات بیمه ای متنوع این سازمان، از محل مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان و بدون هیچ کمکی از منابع عمومی، تأمین می‌شود. این سازمان، تنها در سه ماهه اول سال جاری برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و پرداخت مستمری بازنشستگان ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدون تحمیل هیچ‌گونه فشاری به منابع عمومی کشور و بدون ایجاد دغدغه ای برای دولت، هزینه کرده است.

سال جدید آغاز شد
سال جدید سازمان تامین اجتماعی از امروز آغاز می‌شود در حالی که به گفته دکترعلی محمد همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ۳۲ پروژه درمانی سازمان تأمین اجتماعی در حال ساخت است که از این پروژه‌ها، بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی بیرجند، بیمارستان ایلام، درمانگاه عمومی درگز در خراسان رضوی، درمانگاه لامرد و درمانگاه استهبان در فارس و بخش بستری بیمارستان امیرکبیر اهواز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند و درمانگاه تخصصی مرودشت به پلی کلینیک ارتقاء می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی، دکترمحمد علی همتی در تشریح عملکرد سال ۹۳ و ۹۴ این سازمان با بیان اینکه خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی از طریق ۳۶۰ مرکز درمانی ملکی و بیش از ۴۵ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه می‌شود، گفت: در پایان سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۵۷ مرکز درمانی ملکی در خدمت بیمه شدگان بوده است که مشتمل بر ۷۴ بیمارستان ملکی، ۷ دی کلینیک، ۵ مرکز دندانپزشکی مستقل و ۲۷۱ مرکز درمانی سرپایی است.
همتی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه درمان تأمین اجتماعی طی سال ۹۳ پرداخت و گفت: بیمارستان نبی اکرم عسلویه بوشهر، پلی کلینیک گرگان، پلی کلینیک فاتق مشهد، درمانگاه پل دختر لرستان و درمانگاه تخصصی آزادشهر گلستان در سال ۹۳ افتتاح شده است. در مهر ماه ۱۳۹۳بیمارستان پیامبراعظم(ص) در کرمان جایگزین بیمارستان آیت اله کاشانی شده است.

به گفته او طی سه ماه ابتدای سال جاری نیز درمانگاه عمومی گرمی در اردبیل، درمانگاه تخصصی جهرم در فارس و درمانگاه عمومی پایانه بندر امام خمینی در خوزستان به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تاریخچه تامین اجتماعی
در جهان اولین نظام تامین اجتماعی در آلمان پایه‌گذاری شد و به سرعت به دیگر کشورهای صنعتی اروپا تسری یافت. از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به بعد بود که به تدریج قوانین و مقرراتی به منظور بهبود رفاه کارگران وضع شد. در سال ۱۸۸۱ و همزمان با امپراتوری ویلهلم اول و صدارت بیسمارک در آلمان، برای نخستین بار، قانون بیمه‌های اجتماعی به تصویب رسید. دولت آلمان در سال‌های بعد، انواع بیمه‌های بیماری، حوادث ناشی از کار، ازکارافتادگی و پیری را به تصویب رساند.

سابقه تأمین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال۱۳۰۱ (۱۹۲۲میلادی) باز می‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تأمین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم نمودن حقوق و تأمین خاص برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند، «مقرری خاص» برای کسانی که به علت حادثه‌ای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان»از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم می‌خورد. در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه‌آهن پیش‌بینی کرد. در سال ۱۳۱۵ نظام‌نامه کارخانجات و مؤسسات صنعتی برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیأت دولت رسید.

با وقوع انقلاب اسلامی و تغییر قانون اساسی، مبحث تأمین اجتماعی به طور صریح به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راه یافت در اصل ۲۹ این قانون آمده است: « برخورداری از تأمین اجتماعی برای بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، حوادث و سوانح و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به صورت بیمه‌ای و غیربیمه‌ای، حقی است همگانی و دولت موظف است خدمات و حمایت‌های فوق را برای یکایک افراد فراهم نماید.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *