ماراتن نفس‌گیر مدعیان برای کسب بلیت المپیک/ بررسی شانس‌های وزنه‌برداری برای سفر به توکیو

7:40 - 23 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۵۳۲۴
در شرایطی که در المپیک پیش‌رو وزنه‌برداری ایران تنها ۲ سهمیه دارد، ماراتن نفس‌گیری بین مدعیان در جریان است و باید دید در نهایت کدام وزنه‌برداران بلیت سفر به توکیو را از آن خود خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، کمتر از ۱۳۳ روز دیگر تا آغاز المپیک باقی‌مانده است. پس از تغییرات صورت گرفته در سهمیه‌های اختصاص یافته به کشور‌های حاضر در مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک توکیو و با توجه به پرونده تخلفات دوپینگ وزنه‌برداری ایران در ۱۰ سال گذشته، با تصمیم IWF، سهم وزنه‌برداری ایران از ۶ سهمیه به ۲ سهمیه کاهش یافت تا فدراسیون و کادرفنی تیم ملی با چالشی سخت برای انتخاب نفرات اعزامی به این رقابت‌ها روبه‌رو شود.

اما اینکه چه ورزشکارانی از ایران در المپیک روی تخته بروند، هنوز مشخص نیست و تبدیل به یک معادله چند مجهولی شده است، به نحوی که این مسئله ذهن خیلی‌ها را به خود دیگر کرده است. با توجه به چند رقابت پایانی انتخابی المپیک که پیش‌روی وزنه‌برداران است، ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان در اوزان ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ سعی می‌کنند هر طور شده در بین دو وزنه‌بردار اعزامی به المپیک قرار گیرند.

در حال حاضر با توجه به رقابت‌های گزینشی که برگزار شده است، چند وزنه‌بردار به نام‌های ایوب موسوی، رضا بیرالوند، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی و علی داودی از شانس‌ بیشتری برای کسب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو برخوردار هستند.

در دسته فوق سنگین و با توجه به حضور لاشا تالاخادزه گرجستانی شاید هیچ وزنه‌برداری در دنیا توان رقابت با قویترین مرد فعلی جهان را نداشته باشد و به نوعی از حالا مدال طلای فوق سنگین در توکیو برای او رزرو شده است و سایر مدعیان باید برای کسب جایگاه‌های بعدی تلاش کنند. از طرف دیگر با توجه به سهمیه محدودی که در اختیار کشورها برای المپیک قرار گرفته علی داوودی این شانس را دارد تا در این چند ماه باقیمانده تا شروع المپیک، رکوردهای خود را افزایش دهد تا بار دیگر ایران را در این وزن صاحب مدال کند.

*فرصت طلایی داوودی

پس از خداحافظی بهداد سلیمی در بازی‌های آسیایی جاکارتا با درخشش علی داوودی در مسابقات جوانان جهان خیلی‌ها به این موضوع اعتقاد داشتتند که با حفظ همین روند هم می‌تواند جا پای بزرگان ایران در این وزن بگذارد و هم در المپیک ایران را صاحب مدال کند، اما داوودی در مسابقات قهرمانی جهان عملکرد چندان خوبی را از خود به نمایش نگذاشت. بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ بود که لاشا تالاخادزه دوران حکمرانی خود را در فوق سنگین آغاز کرد تا از آن به بعد رقابت در این دسته برای کسب مدالی غیر از طلا باشد.

داوودی که با توجه به درخشش در رقابت‌های جوانان قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا، امید زیادی به عملکردش در مسابقات جهانی بود، نتوانست انتظارات را برآورده کند و در تایلند رکورد‌های شخصی خود را تکرار کند، هر چند که برخواه اعتقاد ویژه‌ای به او دارد. اکنون هم در رنکینگ المپیکی با در اختیار داشتن جایگاه پنجمی از شانس بالایی برای حضور در المپیک برخوردار است.

رقابت‌های جهانی، با عنوان دهمی علی داودی در دسته فوق سنگین همراه شد، اما با نگاهی به نفرات این دسته در رقابت‌های جهانی و با وجود دهمی داودی در تایلند، وی ممکن است در توکیو شگفتی‌آفرین شود و در نخستین حضور خود در المپیک یک مدال نصیب ایران کند. با توجه به این که بلاروس و ارمنستان در وزنه‌برداری المپیک تنها یک سهمیه دارند، قطعا ترجیح می‌دهند این فرصت را در اختیار بهترین وزنه‌بردار خود که شانس بالایی برای رسیدن به مدال طلا دارد، قرار دهند. ارمنی‌ها در دسته ۱۰۹ کیلوگرم اعجوبه‌ای به‌نام مارتیروسیان را دارند که با اختلاف فاحشی نسبت به رقبایش ضمن شکستن رکورد دنیا در مسابقات جهانی تایلند به راحتی مدال طلا را از آن خود کرد.

با این حساب یک فرصت طلایی نصیب داوودی شده، تا در غیاب میناسیان و الکسانیان از ارمنستان (با توجه به شانس بالای مارتیروسیان) و زیازیولین از بلاروس، وزنه‌بردارانی که به ترتیب عنوان‌های دوم تا چهارم رقابت‌های جهانی تایلند را در دسته فوق سنگین به دست آوردند، عرض اندام کند و خودی نشان دهد.

*رقابت رستم و سهراب برای بلیت توکیو

با توجه به روند طی شده در این مدت حتی حضور وزنه‌برداران سرشناسی مانند سهراب مرادی و کیانوش رستمی که در المپیک ریو کاروان ایران را در اوزان ۸۵ و ۹۴ طلایی کردند، نمی‌تواند برای اعزام به توکیو تضمین شده باشد. با توجه به در اختیار داشتن رکوردهای جهانی قابل قبول دسته ۹۶ کیلوگرم توسط سهراب، پیش‌بینی می‌شد او جزو دو وزنه‌بردار اعزامی به توکیو و شانس مسلم مدال طلای این دسته باشد. اما با توجه به مصدومیت بدموقع و دوری طولانی مدت از میادین اصلی، فاصله امتیازی زیادی که با بیرانوند و موسوی دارد اوضاع برای او کمی پیچیده شده است.
 
نفر بعدی ایران در این وزن کیانوش رستمی، قهرمان المپیک ریو است. رستمی که در ریو در دسته ۸۵ وزنه به روی تخته رفته بود، پس از این رقابت‌ها به ۹۶ کیلوگرم تغییر وزن داد. البته او در این مدت عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشته و در واقع بعد از المپیک ریو رنگ مدال به خود ندیده است تا عملا نتوان حسابی روی او برای کسب مدال المپیک باز کرد. البته چنانچه فرصت حضور کیانوش رستمی در تورنمنت کلمبیا فراهم شود و وی نیز بتواند در آنجا عملکرد قابل قبولی ارائه دهد از شانس مضاعفی برای رزرو بلیت توکیو برخوردار خواهد شد تا رقابت شانه به شانه‌تری با سهراب مرادی داشته باشد.
 
به هر حال نباید فراموش کرد در دسته ۹۶ کیلوگرم، تیان تائوی چینی و البته فارس الباخ قطری مدعیان سرسخت برای کسب مدال طلای المپیک به شمار می‌روند. 
 
*ماموریت غیرممکن هاشمی برای سکوی المپیک
علی هاشمی دیگر ورزشکاری است که با توجه به امتیازات و جایگاه مناسبی که در دسته ۱۰۹ کیلوگرم دارد تا حد زیادی حضورش در المپیک قطعی به نظر می‌رسد (هاشمی در رده هفتم رنکینگ وزن خود قرار دارد). این وزنه‌بردار در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آمریکا در دسته ۱۰۵ کیلوگرم وزنه زد که با رکورد مجموع ۴۰۴ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد. در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ در دسته ۱۰۲ کیلوگرم با رکورد ۳۹۶ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت و پس از آن برای حضور در المپیک به یک وزن بالاتر یعنی دسته (۱۰۹ کیلوگرم) آمد. با توجه به نفرات شاخصی که در این وزن حضور دارند هاشمی برای کسب مدال نیاز به معجزه دارد و گرنه کسب مدال توسط او در توکیو مأموریتی غیرممکن است.

به هر حال با توجه به عملکرد درخشانی که وزنه‌برداری ایران در چند المپیک قبلی از خود به نمایش گذاشته، باید دید در توکیو چه نتیجه‌ای نصیب این رشته در المپیک خواهد شد.

آخرین رنکینگ وزنه‌برداران ایران در سایت فدراسیون جهانی به شرح زیر است:

دسته ۹۶ کیلوگرم:

۱۲- رضا بیرالوند ۳۴۰۱ امتیاز

۱۵- ایوب موسوی ۳۳۳۵ امتیاز

۳۲- کیانوش رستمی ۲۸۵۲ امتیاز

۵۴- سهراب مرادی ۲۱۳۷ امتیاز

۷۴- محمد زارعی ۱۵۹۳ امتیاز

دسته ۱۰۹ کیلوگرم:

۷- علی هاشمی ۳۵۶۰ امتیاز

۱۱- سید ایوب موسوی ۳۳۳۵ امتیاز

۳۵- سهراب مرادی ۲۱۳۷ امتیاز

دسته ۱۰۹+ کیلوگرم:

۵- علی داودی ۳۶۳۸ امتیاز


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *