«رولت روسی» در بازار نفت؛ جنگ نفتی روسیه و عربستان به کدام سو می رود؟

6:00 - 22 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۵۰۸۶
جنگ نفتی اخیر عربستان و روسیه در مورد میزان تولید طلای سیاه سبب شده تا اختلاف نظرها و شکاف ها در اوپک بیش از هر زمان دیگری آشکار شود.
«رولت روسی» در بازار نفت؛ جنگ نفتی روسیه و عربستان به کدام سو می رود؟به گزارش گروه بین الملل ؛ اگرچه تنش‌های ژئوپلتیکی بین عربستان و روسیه در سال‌های اخیر چندین بار منجر به افت چشمگیر قیمت نفت شده بودند، اما اختلاف نظر اخیر مسکو و ریاض در بازار‌های نفتی در میانه بحران جهانی کرونا متفاوت از موارد گذشته است.

تفاوت استراتژی نفتی میان کشور‌های تولیدکننده طلای سیاه در سال‌ های گذشته امری طبیعی بوده که همواره بنا به دلایل مختلفی مانند وقوع جنگ، حملات تروریستی، بحران‌های مالی و ... به بروز اختلاف نظر‌های عمده‌ ای منجر شده است اما آن چه اختلاف نظر اخیر مسکو و ریاض در زمینه میزان تولید نفت را مهم‌تر از هر زمان دیگری می‌کند، دو علت قابل توجه نخست، شیوع کرونا است که در حال حاضر میزان تقاضای جهانی این کالای استراتژیک را کاهش داده و دو، عدم امکان بهره برداری از برخی از ذخایر نفتی به دلایل فنی است.

اختلاف نظر نفتی اخیر عربستان و روسیه در پی آن بالا گرفت که ائتلاف اعضای اوپک در در اتخاذ موضع مشترک در پاسخ به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی ناشی از شیوع کرونا، به شکست برخورده و روسیه اعلام کرد از توافق کاهش عرضه نفت به بازار‌های جهانی عقب نشینی می‌کند.

این امر با واکنش عربستان که در اقدامی تلافی جویانه ضمن کاهش قیمت رسمی نفت خود، سیاست افزایش تولید نفت را در پیش گرفت، مواجه و به آغاز جنگی نفتی منجر شد.
 
باید توجه داشت که کاهش قیمت نفت که عربستان به عنوان رویکردی تلافی جویانه در دستور کار خود قرار داده برای متحدانش در اوپک مانند امارات و کویت اصلا خوشایند نیست؛ آن هم در شرایطی که اعضای اوپک در یک سال گذشته شاهد واگذار کردن بازارهایشان به دلیل تبعیت از تصمیم کاهش تولید به نفت شیل آمریکا بوده اند.
 

دعوای اخیر نفتی میان عربستان و روسیه در مورد میزان تولید نفت براساس میزان و جغرافیای سهم آنان از بازار نفتی قابل بررسی است.
 
ریشه این جنگ را همچنین باید در موضوع انتقاد عربستان از معافیت صادرات میعانات نفتی روسیه از توافق کاهش تولید و نیز ناراحتی روسیه از عدم نتیجه دادن همکاری نفتی با عربستان در صادرات تسلیحات و سرمایه گذاری متقابل در صنعت انرژی دو کشور دانست. در عین حال نباید از موضع مخالف روسیه با همراهی عربستان با آمریکا در زمینه تحریم نفتی ونزوئلا از یک سو و تولید شیل آمریکا از سوی دیگر غافل بود.

پیش بینی می‌شود شعله‌ های آتش جنگ نفتی میان عربستان و روسیه دامن آمریکا را نیز که در صورت پایین بودن قیمت نفت، تولید نفتش را به دلیل زیان ده بودن متوقف می‌کند، بگیرد. ضمن این که بازار سهام آمریکا، جایی که شرکت‌های نفتی سهم بالایی در چرخیدن چرخ هایش دارند، در پی این تحول با کاهش شدیدی مواجه شد.

بازار نفت در سه سال گذشته شاهد دو عامل تاثیرگذار در روند تحولات خود بود. نخست، افزایش میزان تولید نفت شیل آمریکا که این کشور را از یک واردکننده بزرگ نفت وارد جمع صادرکنندگان کرده بود و دو، ائتلاف عربستان و روسیه که اخیرا تلاش‌هایی را برای خنثی کردن اثر نفت شیل در بازار‌های نفتی دست به اقدامات هماهنگی زده بودند.

«رولت روسی»، در بازار‌های نفت قطعا با پیامد‌های ناخوشایندی همراه خواهد شد که تنها برنده آن روسیه خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *