ارز طی 5 ماه آینده تک نرخی می‌شود/ دارایی بلوکه شده بانک مرکزی 23 میلیارد دلار است

16:04 - 24 تير 1394
کد خبر: ۶۰۳۶۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز تک نرخی می شود، گفت: طبیعتاً‌ تحت تاثیر هیجانات اولیه با کاهش قیمت ارز روبه رو بوده ایم اما در مجموع با توجه به تعادلی که در عرضه و تقاضای ارز وجود دارد این اثر قابل ملاحظه نخواهد بود.
به گزارش ، ولی الله سیف پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود:‌ با توجه به این شرایط متعادل با نک مرکزی نیز در این امر دخالت نمی کند.

وی با تبریک دستاورد هسته ای به تیم مذاکره کننده ایران گفت: واقعیت این است که اتفاق رخ داده، اتفاق بزرگی است و اقتصاد کشور را حتماً تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث ایجاد جهت گیری های مثبتی خواهد شد.

سیف اضافه کرد: بعد از اجرای توافق،‌ بانک مرکزی 5 یا 6 ماه زمان لازم دارد تا بتواند شرایط یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کند اما مقدمات این کار فراهم شده و امیدواریم بتوانیم این امر را محقق سازیم.

وی در ادامه در خصوص میزان اموال بلوکه شده ایران نیز گفت: حدود 22 یا 23 میلیارد دلار اموال بلوکه شده متعلق به بانک مرکزی وجود دارد که در مقابل حدود  5 میلیارد دلار بدهی هم هست که این بدهی به دلیل بسته بودن مسیرهای پرداخت ایجاد شده است اما در مجموع اقتصاد ما ظرفیت کامل را دارد و امیدواریم بتوانیم زمینه های لازم را برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

سیف افزود: نرخ ارز تابع شرایط عرضه و تقاضاست و بانک مرکزی این نرخ را اعلام نمی کند اما نظامی که بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز دنبال می کند نرخ شناور و مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: شناور یعنی تابع عرضه و تقاضا و مدیریت شده یعنی جلوگیری از نوسانات هیجانی زود گذر که این برای ایجاد ثبات نسبی قیمت ها امری لازم است.

سیف در ادامه با اشاره به ایجاد این ثبات نسبی در قیمت ها گفت: ثبات لازمه هر تصمیم گیری اقتصادی است،‌ تصمیم گیر اقتصادی  و سرمایه گذار باید بتوانند آینده اقتصاد را در  شرایط آرام و با ثبات پیش بینی کنند تا جرات سرمایه گذاری را پیدا کنند و هر قدر این آرامش اطمینان بخش تر باشد تصمیم گیری های بلند مدت تر می تواند عملیاتی شود.

رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به قطع بودن ارتباطات کارگزاری بانک ها گفت: مشکل اساسی نظام بانکی ما این بود که ارتباطات کارگزاری آن در سطح بین الملل قطع بود اما خوشبختانه بر اساس تفاهمات انجام شده می توانیم این ارتباطات را برقرار کنیم و به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به سوئیفت به عنوان یکی از ابزارهای برقراری ارتباط اضافه کرد:‌ سوئیفت هم به زودی می تواند عملیاتش را شروع کند و ما می توانیم از این ابزار برای ارتقای نظام بانکی استفاده کنیم.

سیف در ادامه با اشاره به اینکه بخش زیادی از اموال بلوکه شده ایران در ژاپن، کره و امارات است افزود: بخش دیگری از این اموال در هند است اما این بخش از مطالبات مختص به دولت است و تحت مالکیت بانک مرکزی در نیامده است.

وی اضافه کرد: این اموال حدود 6 میلیارد دلار است و ما ریالی از آن را هم به خزانه واریز نکرده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص طلاهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز گفت: آخرین محموله ای که وارد شده همان 13 تنی است که در رسانه ها مطرح شد و دیگر طلای خریداری شده ای که در خارج از کشور بلوکه شده باشد نداریم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *