ترفند‌های حیاتی برای مقابله با استرس کرونایی

10:12 - 17 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۳۴۷۴
یک کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در خصوص ترفند‌های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا توضیحاتی ارائه داد.

ترفند‌های حیاتی برای مقابله با استرس کروناییبه گزارش گروه فضای مجازی ، کرونا موضوعی است که توجه تمام رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده و باعث شده مردم منابع متعددی را برای پیگیری اخبار، اتفاقات و آمار مبتلایان دنبال کنند. در اخبار، فضای مجازی، محافل و گفت و گو‌ها صحبت از کرونا ویروس است و سرچشمه همه خبر‌های دریافتی، صحت نداشته و همین امر سبب ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.

مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در خصوص ترفند‌های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

یکی از راه‌هایی که در شرایط فعلی اضطراب افراد جامعه را زیاد می‌کند دامن زدن به شایعاتی است که پایه و اساس نداشته و سبب ایجاد خلل در کنترل شرایط می‌شود.

علت‌های ترس مردم از ویروس کرونا همه گیر شدن و اپیدمی آن در سطح کشور و گستردگی وسیع آن در سطح جهان است. یکی دیگر از دلایل ترس نیز کمبود ماسک، مواد بهداشتی و موادضد عفونی کننده و مرگ میر ناشی از این بیماری است که البته شایعات بی تاثیر نبوده و کسانی از غرض این شایعات را رواج داده و اشاعه می‌کنند.

مراقب افراد مبتلا به دیابت، بیماران ریوی و زمینه‌ای بوده و آن‌ها را از استرس دور نگه داریم. چرا که علاوه بر بیماری جسمی، روان آن‌ها نیز آسیب دیده و اضطراب این روز‌ها سیستم ایمنی بدنشان را بیشتر مختل می‌کند.

نکات بهداشتی را به کودکان آموزش داده و در صورت انجام صحیح آن‌ها به کودک پاداش دهیم و با مشاهده علائم وسواسی در او با انجام بازی ها، سرگرمی‌ها و دادن مسئولیت، حواس کودک را پرت کنیم. استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار مضر بوده و باعث اختلال در ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین شده وسبب بروز ترس محیطی می‌شود و استرسی را که کودک در این برهه تجربه می‌کند ریشه‌های آن تا بزرگسالی ادامه دارد.

ساده‌ترین و موثرترین روش‌های مقابله با فشار روانی و اضطراب در این روز‌ها، ورزش کردن در منزل و فعالیت‌های آرامش دهنده همچون یوگا و مدیتیشن است.

همچنین ارتباط مجازی با دوستانی که سبب افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شوند در مهار استرس و اضطراب حاکم بر جامعه مفید است.

تحقیقات ثابت کرده که مطالعه کتاب بیش از ۶۸ درصد استرس را کاهش می‌دهد پس موقعیت خوبی برای مطالعه کتاب‌هایی است که مدت‌ها تهیه کرده ایم و در قفسه خاک می‌خورند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *