چند نکته مهم برای کاهش استرس

11:50 - 14 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۲۷۸۸
یک روانشناس سلامت با تاکید بر اینکه استرس و نگرانی باید به حدی باشد که موارد و توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود، به افرادی که دچار استرس و اضطراب شدید شده‌اند، توصیه‌هایی برای کاهش استرس ارائه کرد.

چند نکته مهم برای کاهش استرسبه گزارش گروه فضای مجازی ، داشتن مقداری استرس و نگرانی برای اینکه بتوان در مواجهه با اتفاقات اقدامات و رفتار‌های مناسبی از خود بروز داد طبیعی است؛ البته این استرس نباید آنقدر زیاد باشد که منجر به اضطراب و اختلال در عملکرد درست فرد شود و نه آنقدر کم باشد که باعث شود فرد آن اتفاق را مسئله ناچیزی تلقی و با نوعی بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به مسئله نگاه کند.

داشتن مقداری استرس و نگرانی برای اینکه بتوان در مواجهه با اتفاقات اقدامات و رفتار‌های مناسبی از خود بروز داد طبیعی است.

لیلا عزیزی، روانشناس سلامت درخصوص استرس و اضطراب در این روزها به خبرگزاری ایسنا گفت:

استرس نباید آنقدر زیاد باشد که منجر به اضطراب و اختلال در عملکرد درست فرد شود و نه آنقدر کم باشد که باعث شود فرد آن اتفاق را مسئله ناچیزی تلقی و با نوعی بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به مسئله نگاه کند.

در شرایطی که امروز با مسئله کرونا ویروس مواجه هستیم این دسته افراد نه تنها بهداشت خود را رعایت نمی‌کنند بلکه حتی مسائل بهداشتی را برای دیگران نیز فراهم نمی‌کنند. از طرفی دیگر، اما افرادی هستند که نیاز به بقا در آن‌ها بسیار زیاد است؛ به طوری که در این شرایط بسیار محتاط و محافظه‌کار عمل می‌کنند و در عین حال بسیار مضطرب و دارای استرس‌اند که این استرس باعث می‌شود عملکرد آن‌ها مختل شود؛ بنابراین استرس و نگرانی باید به اندازه‌ای باشد که موارد و توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

در حال حاضر هجمه‌ای از اطلاعات توسط سودجویان در فضای مجازی منتشر می‌شود. مردم در این شرایط در ابتدا باید بتوانند به منابع موثق اطلاعاتی که مهم‌ترین آن وزارت بهداشت است اعتماد و اخبار را از این طریق پیگیری کنند.

به افرادی که به دلیل کروناویروس دچار اضطراب و استرس شده‌اند نیز توصیه کرد که برای کاهش استرس از تکنیک‌های آرامش‌دهنده روان مانند ریلکسیشن و تنفس‌های شکمی (دم و بازدم عمیق با فاصله زمانی چهار ثانیه) استفاده کنند.

به دلیل استرس بیش از اندازه دچار «خودبیمارانگاری» شده‌اند تا جایی که نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند؛ به این افراد نیز توصیه می‌شود که علاوه بر انجام تکنیک‌های آرام‌سازی درصورت بالا بودن استرس برای حفظ سیستم ایمنی متاثر از استرس به روانپزشک مراجعه و از کمک دارویی استفاده کنند. زیرا اگر این استرس و اضطراب در آن‌ها کنترل نشود، سیستم ایمنی دچار مشکل شده و هورمون کورتیزول بیش از حد لزوم در بدن ترشح می‌شود و این روند درنهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن آن‌ها خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *