حقیقت استکبار

10:34 - 23 تير 1394
کد خبر: ۵۹۹۲۸
خبرگزاری میزان: تعطیل ناپذیر بودن مبارزه با استکبار از آن جهت است که رویکرد زورگویانه آمریکا نه فقط در برابر ملت ایران، بلکه در برابر سایر ملت‌های آزاده، روشی مبتنی بر نادیده گرفتن هنجارها، منافع و مصالح، مناسبات فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها و نیز خودبینی و خودخواهی در راستای منافع استثتماری است.
حقیقت استکباربه گزارش گروه فضای مجازی ؛ ماهیت انقلاب اسلامی و به تبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حقیقت، برگرفته از آموزه‌های دینی و وحیانی و استمرار راه انبیاء و اولیاء الهی است که در بعُد سیاست خارجی کشور، در قالب حمایت از مظلومان، پابرهنگان و مبارزه با مستکبران دیده شده است و در واقع، سیاست خارجی نظام، در آیه شریفه «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» ریشه دارد. تجربه تاریخ بشری از صدر خلقت تاکنون و نیز در آینده‌ پیش رو همواره مشحون از نزاع جدّی بین حق و باطل، ستم‌گر و ستمدیده، حزب‌الله و جبهه طاغوت بوده و خواهد بود.

آموزه‌های بشری اعم از وحیانی و استکباری همیشه در تضاد و تعارض با یکدیگر قرار دارند و این، سرنوشت محتوم تاریخ بوده است. در شرایط امروز، نماد این جبهه استکباری در دولت آمریکا دیده می‌شود که حضرت آقا در دیدار اخیر خود با دانشجویان متذکر این حقیقت شدند؛ : «امروز آمریکا کامل ترین مصداق استکبار است.» وقتی گفته می‌شود روح استکبار در کالبد آمریکا دیده می‌شود بدین معناست که کارکرد و عملکرد این نظام، منطبق با خوی استکباری و سلطه‌گری است. طبیعی است اگر بنا باشد هر ملتی از حقوق خود در برابر زیاده‌خواهی و روحیه تجاوزگری دفاع کند، راهی جز مبارزه و مقاومت در برابر ماهیت استکباری آمریکا ندارد. امروز، پیشقراول این مبارزه ملت شریف و مؤمن ایران است و چارچوب مبانی نظری حضرت امام(ره) در قالب اسلام ناب محمدی، خطوط اساسی اسلام سیاسی را ترسیم نموده است که جا دارد ویژگی‌های اسلام ناب محمدی(ص) و رژیم سلطه‌گر آمریکا در مقالات و گفتگوهای گوناگون با صاحب‌نظران و کارشناسان تشریح گردد.

بنابراین تعطیل ناپذیر بودن مبارزه با استکبار از آن جهت است که رویکرد زورگویانه آمریکا نه فقط در برابر ملت ایران، بلکه در برابر سایر ملت‌های آزاده، روشی مبتنی بر نادیده گرفتن هنجارها، منافع و مصالح، مناسبات فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها و نیز خودبینی و خودخواهی در راستای منافع استثتماری است.

امروز بین نظام سلطه با محوریت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای مذاکرات در جریان است. بهره‌مندی از مواهب انرژی پاک صلح‌آمیز هسته‌ای، حق مسلم همه کشورها و ملت‌ها از جمله جمهوری اسلامی است و مسئولین ما بنا به دلایل روشن  و بر اساس مصالح عالیه نظام، حاضر به مذاکره درباره آن شده‌اند. حتی اگر این مذاکرات به نتیجه مقبول ایران برسد و خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ما مورد پذیرش قرار گیرد - با فرض تحقق این امکان – نباید اینگونه انگاشت که خواسته‌های مردم مظلوم ما مورد پذیرش غرب به سرکردگی آمریکا قرار گرفته است.

اگر ایران عزیز بتواند امتیاز و حق غیرقابل خدشه خود را از طریق مذاکرات احقاق کند، این امر نه به دلیل ماهیت استکباری آمریکا، بلکه برآیند مقاومتی است که ملت ما در صحنه عمل از خود نشان داده است. در نتیجه، موفقیت و به ثمر نشستن احتمالی مذاکرات هسته‌ای با تغییر ماهیت تجاوزگری آمریکا مترادف نیست به طوری که آنان به صراحت از طرح دغدغه‌های دیگرشان مانند حقوق بشر و حمایت از گروه‌های مقاومت سخن به میان می‌آورند تا آنها را مستمسک تحریم‌ها و فشارهای جدید قرار دهند. بر کسی که کمترین اطلاعی از مناسبات بین‌الملل دارد پوشیده نیست که مشکل آمریکا با ایران بر سر موضوع هسته‌ای، حقوق انسان‌ها و حمایت از گروه‌های مقاومت نیست. نگاهی به تعاملات خارجی و داخلی آمریکا از عدم رعایت کمترین استانداردهای حقوق بشری حکایت دارد که از آن جمله نقض سیستماتیک حقوق سیاه پوستان و کشتار آنان به دست پلیس فدرال است. در ارتباط با کشورهای دیگر، برپایی زندان‌ها در اکناف دنیا مانند زندان گوانتانامو و زندان‌های مخفی در اروپاست. متحدین این کشور در منطقه بارها دست به جنایات جنگی زده‌اند و هزاران انسان را قتل عام کرده‌اند و کاخ سفید نیز علناً از این فجایع حمایت‌های مالی و معنوی نموده است. بر پایه این شواهد، مسئله حقوق بشر کمترین جایگاه را هم در دکترین سیاسی آمریکا ندارد و وارد کردن اتهامات حقوق بشری، بهانه‌ای بیش نیست و خصومت این کشور در قبال کشور ما و برخی کشورهای اسلامی، مطابق آنچه که رهبر معظم انقلاب تصریح نمودند به امتناع از پذیرش نظام سلطه‌ باز می‌گردد. چالش اصلی آمریکا به اذعان کارشناسان و اتاق‌های فکر این کشور، ایرانی است که زیر بار زور و سلطه نمی‌رود.

پیام انقلاب اسلامی برای جهان، پیوند مادّیت و معنویت در اداره جامعه و به عبارت دیگر «اسلام سیاسی» است. بر خلاف جامعه غربی که در طول چند قرن تلاش گسترده‌ای نمود تا هر آنچه که رنگ و بوی خدایی و الهی داشت، از روند اداره جامعه بزداید و «اومانیسم» را جایگزین آن نماید این انقلاب اسلامی بود که بین دنیا و آخرت، عقلانیت و وحیانیت ارتباط برقرار نمود و در اداره جامعه، خون تازه قوانین الهی را برای تامین خوشبختی دنیوی و اخروی تزریق کرد. بجاست که احیای این امور را شاه‌بیت غضب‌آلود غرب خطاب به ایران دانست. تلاش چند قرن گذشته نظام لیبرال دموکراسی با دم مسیحایی حضرت امام(ره) عقیم ماند و «خدا» جایگزین «خود» شد. این بزرگترین چالشی است که امروز جبهه استکباری که پرچمدار آن آمریکاست در برابر خود می‌بیند و به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود تا آن را در وهله اول از بین ببرد و اگر نتوانست – که نمی‌تواند – آن را محدود نماید. مصداق اتمّ و اکمل اولین و اصلی‌ترین نظریه امام که همان اسلام ناب محمدی(ص) است، «استکبار ستیزی» است. ظلم ستیزی، عدالت‌خواهی، اسلام جهادی، حمایت از محرومین و پابرهنگان از دیگر اجزای این منظومه نورانی و نشان دهنده این حقیقت است که این نوع تفکر اصیل اسلامی به هیچ روی، سر سازش با نظام استکباری ندارد. در طول سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استکبار جهانی هرگونه تجاوز‌گری و ستمی را علیه مردم کشورمان روا داشت که نمونه اخیر آن تحریم‌های ظالمانه است. در سطح منطقه نیز آنچه که از خونریزی، جنگ‌های نیابتی و جولان جریان تکفیری و تروریستی، سرکوب قیام‌های مردمی و به انحراف کشاندن بیداری اسلامی در حال رخ دادن است، ردّ پای دولت جنایتکار آمریکا دیده می‌شود و از این منظر، نزاع دو جبهه حق و باطل پایان ناپذیر است.

حتی اگر ده‌ها موضوع دیگر در دستور کار مذاکره بین ایران و استکبار قرار گیرد و به نفع ایران، حل و فصل شوند ماهیت استثماری و استکباری آمریکا از بین رفتنی نیست چرا که نشانه‌های آن در ایران، منطقه و جهان اظهر من الشمس است و تنها کسانی این حقایق و واقعیات را انکار می‌کنند که یا حقیقتاً چشمی برای دیدن آنها ندارند و از درک آن عاجزند و یا خود را به کوری زده‌اند!

* سفیر سابق ایران در عراق

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *