رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لجبازی با والدین دلیل بی نمازی خیلی از نوجوان ها

16:14 - 22 تير 1394
کد خبر: ۵۹۸۴۰
خبرگزاری میزان: آن نوجوان پسر يا دختر كه مذهبي است اما نماز نمي خواند يا بي حجابي را پيشه كرده مي داند كه پدر و مادرش روي اين موضوعات حساسيت دارد.
لجبازی با والدین دلیل بی نمازی خیلی از نوجوان ها

به گزارش گروه فضای مجازی ؛ آن نوجوان پسر يا دختر كه مذهبي است اما نماز نمي خواند يا بي حجابي را پيشه كرده مي داند كه پدر و مادرش روي اين موضوعات حساسيت دارد. در واقع رگ خواب پدر و  مادر را پيدا كرده است و براي اين كه لج پدر و مادر را دربياورد و توجه او را به موضوعي كه مي خواهد جلب كند و از پدر و مادر امتياز بگيرد شروع مي كند به نماز نخواندن يا كاهلي نسبت به حجاب. اين جا ما در واقع جنگ با پدر و مادر را داريم نه جنگ با نماز. البته اغلب موارد هم مي بينيم كه پدر و مادر رفتار درستي با نوجوان خود نداشته اند. يعني دنياي او و تحولي كه در آن نوجوان اتفاق افتاده را نمي خواهند ببينند و مثل يك كودك با او رفتار مي كنند و عوارض اين رفتار به صورت لجبازي نوجوان ديده مي شود در صورتي كه اگر رفتار عالمانه و حسنه وجود داشته باشد اين موارد را نمي بينيم.

گفتگوي با حجت الاسلام و المسلمين حسن قائمي را مي خوانيد.

 در مدت حضورتان در نمایشگاه قرآن، چه بازخوردهايي از مخاطبان دريافت كرده ايد و پرتكرارترين مسايلي كه محل مراجعه به شماست، چه مواردي است؟

ما اين جا غرفه "مشاوره خانواده" ستاد اقامه نماز هستيم. يك قسمت عمده از طرف اكثر مراجعان ما دغدغه نماز خواندن اطرافيان شان است. افراد و خانواده هايي كه فرزندان يا همسران آن ها نماز نمي خوانند و به ما مراجعه مي كنند تا مشورت و راهنمايي بگيرند.

مي توانيد مثال بزنيد؟

 مثلا فرد مي گويد فرزند من قبلا خيلي بهتر نماز مي خواند اما الان كه وارد دوره نوجواني شده نسبت به نماز خواندن كاهل شده است. قبلا نماز مي خواند اما الان نمي خواند. يا مثلا فرد مراجعه مي كند و مي گويد خانواده شوهر من نمازخوان نيستند و الان نماز خواندن بچه من هم  شل شده است. حالا من چه كار بايد بكنم؟ بيشتر  سوالات و چالش هاي مراجعه كنندگان در شيوه هاي دعوت به نماز است و حتي بعضي ها هم مراجعه مي كنند و به ما مي گويند ما در اصل نماز مردّد شده ايم و چند سالي است كه يك در ميان مي خوانيمم چه كار بايد بكنيم.

يك بخش از مراجعاتي كه به ما مي شود درباره فلسفه نماز است. اين كه مخاطب مي خواهد از حيث عقلي به يك اقناع برسد كه چرا ملزم به نماز خواندن شده است. بخش ديگري  از مراجعات به ما درباره بحث اختلافات زن و شوهري است.  مثلا در اين مدت لجبازي كودكان را داشتيم، آثار تربيتي در سنين پيش از هفت سال را داشتيم كه چطور بايد با يك بچه برخورد كرد. از اين دست مراجعات هم كه عرض مي كنم زياد داشتيم. اين كه مثلا والدين نگران اند و به دنبال آن هستند كه با فرزندان خود متناسب با آن گروه سني كه در آن قرار گرفته اند چه برخوردي بايد داشته باشند و مي خواهند با نيازها و دغدغه هاي فرزندانشان در آن سن آشنا شوند.

در بحث نماز كه مطرح مي كنيد شما علت چالش هايي كه در رابطه با نماز در فرهنگ عمومي وجود دارد  و بخشي از آن در همين مراجعات به چشم مي آيد در چه مي دانيد؟

علت ها مختلف است. يعني علت ها با توجه به فضاي آن خانواده و گروه سني فرد متفاوت مي شود. مثلا در نوجوان هايي كه نسبت به نماز خواندن كاهلي دارند - در صورتي كه قبلا مرتب نمازشان را مي خوانده اند - مي بينيم كه آن ها در اين دوره با همسالان خود آشنا مي شوند و تحت تأثير رفتارهاي همسالان خود هستند بنابراين وقتي مي بينند همسال آن ها نماز مي خواند، در نماز خواندن آن ها هم تأثير مي گذارد. يا مثلا مي بينيد اين نوجوان ها حضور فعالي در شبكه هاي مجازي دارند و در شبكه هايي از دوستاني قرار گرفته اند كه باورها و اعتقادات محكم مذهبي ندارند بنابراين از آن ها تأثير و الگوي رفتاري پذيرفته اند.

بعد يك سري موارد هم داشتيم كه مثلا نوجوان به شدت مذهبي بوده و اتفاقا باورهاي محكمي هم داشته اما از سر لجبازي با پدر و مادر نسبت به نماز خواندن سست شده بود.

  مي توانيد بيشتر توضيح بدهيد؟

ببينيد آن نوجوان پسر يا دختر كه مذهبي است اما نماز نمي خواند يا بي حجابي را پيشه كرده مي داند كه پدر و مادرش روي اين موضوعات حساسيت دارد. در واقع رگ خواب پدر و  مادر را پيدا كرده است و براي اين كه لج پدر و مادر را دربياورد و توجه او را به موضوعي كه مي خواهد جلب كند و از پدر و مادر امتياز بگيرد شروع مي كند به نماز نخواندن يا كاهلي نسبت به حجاب. اين جا ما در واقع جنگ با پدر و مادر را داريم نه جنگ با نماز. البته اغلب موارد هم مي بينيم كه پدر و مادر رفتار درستي با نوجوان خود نداشته اند. يعني دنياي او و تحولي كه در آن نوجوان اتفاق افتاده را نمي خواهند ببينند و مثل يك كودك با او رفتار مي كنند و عوارض اين رفتار به صورت لجبازي نوجوان ديده مي شود در صورتي كه اگر رفتار عالمانه و حسنه وجود داشته باشد اين موارد را نمي بينيم.

  در دنياي بزرگترها چطور؟ بزرگترهايي كه ديگر نماز نمي خوانند.

 در بزرگترها هم موارد متعددي داريم كه طرف به تدريج آن قدر غرق مشكلات و گرفتاري ها مي شود كه يواش يواش آن معناي زندگي و چرايي عميق حضور در اين دنيا فراموش مي شود و بعد هم حرص ها و طمع ها پيش مي آيد و طرف ديگر خيلي به حلال و حرام هم توجه نمي كند.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *