سالانه ۱۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی رخ می‌دهد/احداث ۲۰ هزار کیلومتر کمربند حفاظتی در مناطق حساس

12:02 - 08 دی 1398
کد خبر: ۵۸۱۱۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
افراسیابی گفت: در راستای حفاظت از اراضی ۲۰ هزار کیلومتر در مناطق حساس کمربند حفاظتی احداث شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بهمن افراسیابی معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری اظهار کرد: تخریب و تهدید منابع طبیعی از ۲ منظر قابل بررسی است، اما آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تخریب‌هایی است که دیده می‌شود.

وی افزود: یک بخش از تخریب‌ها که اثرات عمیق تری دارد بحث بهره برداری‌های نامتعارف از توان سرزمین است و اثرات عمیق تری همچون فرونشست زمین و اُفت آب های زیرزمینی، ریزگردها و انقراض برخی از گونه های طبیعی را به دنبال دارد.

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به حفاظت فیزیکی و عوامل تخریب گفت: در ١٣٥ میلیون هکتار عرصه طبیعی، ۳ هزار و ۱۵۰ نفر نیروی حفاظتی داریم که به ازای هر ۴۰ هزار هکتار یک نفر کار حفاظت را انجام می‌دهد که باید به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر این حفاظت را انجام دهد و برای جبران آن از جوامع محلی استفاده می شود.

افراسیابی با اشاره به ضرورت اجرای کاداستر برای تثبیت مالکیت دولت و حفظ عرصه های جنگلی تاکید کرد: در زمینه حفاظت  این عرصه ۲۰ هزار کیلومتر در مناطق حساس کمربند حفاظتی احداث شده است.
 
وی در مورد مجوز‌های ساخت معدن گفت: اجازه ساخت معدن در جنگل‌ها و بیشه‌زار‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده نمی‌شود و این موضوع به این وزارتخانه اعلام شده و درخواست‌هایی که مبنی بر ایجاد معدن در جنگل‌ها مطرح شود حتی برای بازدید به محل کارشناس نیز اعزام نخواهد شد.

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با بیان تعداد پرونده‌های تعرض به منابع طبیعی اظهار کرد: ۵۰ هزار پرونده وجود دارد که به عرصه‌های منابع طبیعی تعرض شده است.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان تاکید کرد: هنوز نقشه مسیر به سازمان جنگل‌ها داده نشده است و زمانی که این نقشه به طور رسمی به این سازمان ارائه شود و می‌توان درباره آن مخالفت یا با اعمال تغییراتی با آن موافقت کرد، اما با توجه به اینکه هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده اظهارنظری در این ارتباط نمی‌کنیم.

افراسیابی اظهار کرد: اگر مسیر آب از داخل تونل یا لوله باشد خسارت حداقلی به منابع طبیعی کشور دارد بنابراین تا زمانی که طرح به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها ارائه نشود ما در این زمینه اطلاعات درستی نداریم.

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها گفت: سالانه ۸.۵ میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌ها و ۶۰۰ هزارتن بوته کنی در مناطق بیابانی از سوی بهره برداران برای تامین انرژی مورد نیاز برداشت می شود به طوریکه از سال ۷۴ تاکنون برای ۴۵۵ هزار خانوار سوخت جایگزین تعریف شده که در سال‌های اخیر تاکید ما بر استفاده از انرژی‌های نو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی را از عوامل تشدید آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های طبیعی است اظهار کرد: یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور به عنوان مناطق بحرانی از نظر آفات و بیماری‌ها شناخته شده که اقداماتی برای مبارزه با این آفات و بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است.

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به شیوع بیماری «بلایت» شمشاد‌ها اظهار کرد: از سال ۹۷ برنامه کاربردی تحت عنوان نجات شمشاد را آغاز کردیم و پروژه‌های مختلفی را برای حفظ ذخایر ژنتیکی این گیاه تعریف کردیم و تا حدودی نیز در این حوزه موفق بوده‌ایم.

وی افزود: در جنگل‌های زاگرس بحث سوسک چوبخوار و قارچ زغالی وجود داشت که حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی را آلوده کرد و حدود ۱۰ درصد از درختان این جنگل‌ها خشک شد.

افراسیابی ادامه داد: در حال حاضر این مسئله کنترل شده اما هم‌اکنون با آفت جوانه‌خوار بلوط مواجه هستیم که در سال ۹۷ موفق شدیم خسارت این آفت را به حداقل برسانیم.

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به آفت پروانه دُم‌قهوه‌ای در منطقه ارسباران گفت: چند سالی است که درگیر این آفت هستیم و اعتبارات کنترلی برای آن تعریف شده و با بهره‌برداران بومی قراردادی بسته شده که در فصل کنونی که درختان شاخ و برگ ندارند مبارزه با این آفت را آغاز کنیم.

وی در ادامه به آمار حریق در عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط سالانه ۱۶هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دچار حریق می‌شوند که به طور متوسط در سال شامل ۱۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی می شود و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه آموزش بهره‌برداران و مشارکت آنها در این حوزه بوده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *