بانک مرکزی برای ایجاد قواعد نظارتی و شرعی بر بانک‌ها ۱۴سال تعلل داشت

11:23 - 26 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۷۷۴۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس و بانک مرکزی ۱۴ سال در ایجاد قواعد نظارتی و شرعی بر بانک ها تعلل کرده اند، گفت: تاکید رهبری بر تعیین تکلیف طرح بانکداری اسلامی است.
اظهارات متفاوت رئیس کل بانک مرکزی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، گفت:از اوایل دهه ۸۰ با یک پدیده جدید در اقتصاد ایران مواجه شده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و بعد از پیروزی انقلاب، همه بانک‌ها را ملی کردیم و در دهه ۸۰ بازتفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی اجازه تاسیس بانک خصوصی را داد. برخی از بانک‌های دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار شدند.
 
بیشتر بخوانید:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ۱۴ سال پیش که رهبر معظم انقلاب اجازه تاسیس بانک خصوصی را دادند، براساس بند (ه) سیاست‌های اصل ۴۴ فرمودند:« حالا که بانک خصوصی داریم، باید قواعد نظارتی قانونی و شرعی هم داشته باشیم». ۱۴ سال است مجلس و بانک مرکزی در این خصوص تعلل کرده‌اند.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: امروز کار به اینجا رسیده که حدود ۲ هزارو ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم و رشد نقدینگی در این اقتصاد حدود ۷۰۰ برابر بوده است؛ اما همین آقای همتی شب گذشته توضیح دادند، رشد تولید نیم درصد بوده است، این چه معنایی دارد؟

وی با بیان اینکه همین امسال رشد نقدینگی ۲۵ درصد بوده است، یادآور شد: این نقدینگی را چه کسی ایجاد کرده است؟ آقای همتی این نقدینگی را ایجاد نکرده است، بانک‌ها ایجاد کننده آن هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: من در ابتدا که این را کار آغاز کردم، شخص مقام معظم رهبری به بنده فرمودند شما که در کمیسیون اقتصادی هستید و آقای مصباحی مقدم نیز حضور دارند، با ایشان هر کاری که لازم است را انجام دهید و همچنین فرمودند، هرکاری لازم است را بگویید تا من نیز از سهم خودم، انجام دهم.

حسین‌زاده بحرینی افزود: همین فرمایش رهبرمعظم انقلاب باعث شد تا دولت و بانک مرکزی در چند نوبت به صورت مکتوب از ایشان درخواست کنند تا این طرح از دستور کار خارج شود که ایشان هم موافقت نکردند. حتی آقای جهانگیری نامه نوشت و رهبر معظم انقلاب موافقت نکردند.

وی ادامه داد: همین دو سه ماه قبل برادر خوبم آقای همتی خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشته و درخواست کرد تا این طرح سه ماه مسکوت بماند و لایحه‌ای برای آن بیاورند. مقام معظم رهبری در جواب چه فرمودند؟ ایشان پاسخ دادند: نمایندگان موثر در این طرح و نیز بانک مرکزی با هم درباره این طرح توافق کنند. تا اینکه آقای لاریجانی بنده و آقای همتی را خواسته و گفتند: توقف در کار نیست و مقام معظم رهبری فرمودند که با هم در این باره توافق کنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: فرمایشات آقای همتی باعث شد تا مسیر صحبت‌هایم تغییر کند. ما در کمیسیون اقتصادی بیش از ۳۰ ساعت با آقای همتی و همکارانشان درباره این طرح جلسه گذاشتیم. بنده دستخط‌های شخص آقای همتی را نیزدارم که به طور مثال نوشته‌اند، هیئت عالی را اینطور بنویسید من قبول دارم. یا اینکه ایشان نظر دادند اگر برای ارز اینگونه بنویسید، من قبول دارم لذا یک بند همانطور که مدنظر ایشان بود، اضافه کردیم.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: آقای همتی معذرت می‌خواهم که این را می‌گویم، در این زمینه کار به جایی رسید که آقای همتی گفت؛ من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی نمی‌توانم با این طرح مخالفت کنم . من به آقای رئیس‌جمهور می‌گویم اگر در مجلس بناست با این طرح مخالفت شود، یک نفر دیگر را بفرستید که مخالفت کند.

وی اضافه کرد: تعجب می‌کنم که امروز چه اتفاقی افتاده است؟ آقای همتی این طرح بعد از تصویب در اختیار شما قرار گرفته است، این نگرانی که امروز به همکاران من القا کردید، نگرانی درستی نیست.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: عزیزان اگر ما امروز کلیات این طرح را تصویب نکنیم مطمئن باشید که دولت لایحه‌ای در این باره نخواهد آورد. خاطرتان هست همین امسال رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی ایام عید خود فرمودند: یک آقایی به من قول داد که از دولت لایحه می‎آوریم، اما ۴ سال گذشت و لایجه نیاوردند؛ ایشان آقای جهانگیری بودند در همان نامه به رهبر معظم انقلاب گفتند، این طرح را متوقف کنیم تا ما لایحه بیاوریم.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: آقای سیف نیز چند بار به کمیسیون اقتصادی آمدند و گفتند این طرح را متوقف کنید تا لایحه بیاوریم. آخرین چشمه از این سریال اینکه آقای همتی به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و از ایشان سه ماه وقت درخواست کردند تا لایحه‌ای برای این طرح ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بار دیگر خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه عنوان کرد: دولت به‌علت اختلافات درونی خود، اختلافات بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛ نمی‌تواند لایحه‌ای در این باره ارائه کند. تقاضایمان این است که به این طرح رای قاطع دهید. نگرانی‌های آقای همتی در این طرح برطرف شده است.

وی افزود: اینکه آقای همتی فرمودند ما این طرح را ندیدیم، درست نیست. آقای پورابراهیمی و حضرتی، دو رئیس کمیسیون و همکاران من در کمیسیون اقتصای شاهد هستند. برای بررسی این طرح، حتی یک جلسه هم بدون حضور نماینده‌ای از بانک مرکزی نداشتیم چرا آقای همتی می‎فرمایید در این جلسات همکاران ما حضور نداشتند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *