مهار 95 درصد ریزگرد داخلی باکاشت 2.5 میلیون هکتار جنگل بیابانی

10:09 - 06 تير 1394
کد خبر: ۵۶۷۰۵
خبرگزاری میزان: مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که تاکنون 95 درصد از ریزگردها همچنین گرد و غبار داخلی را با 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت مهار کرده ایم، گفت: در حال حاضر 20 میلیون هکتار از اراضی در ایران تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که هفت میلیون هکتار از این زمین ها کانون بحران در مناطق جمعیتی محسوب می شود.
مهار 95 درصد ریزگرد داخلی باکاشت 2.5 میلیون هکتار جنگل بیابانی/ وجود 7میلیون هکتار کانون بحران فرسایش بادی در کشورعباس کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با تاکید بر این که قرن حاضر، قرن مقابله با بیابان زایی است، اظهار کرد: بیش از 110 کشور با جمعیتی معادل 1.5 میلیارد نفر با تغییر اقلیم مواجه هستند، بنابراین بسیاری از اراضی به‌خاطر کم آبی به بیابان تبدیل می شود و این اتفاق در مناطق خشک و نیمه خشک بدتر است.

وی با ابراز نگرانی از این که در حال حاضر 20 میلیون هکتار در ایران تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: هفت میلیون هکتار این زمین ها کانون بحران محسوب می شود که بیشتر در مناطق جمعیتی قرار دارند. به همین دلیل عمده تمرکز ما بر این مناطق است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که در حال حاضر 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 7 میلیون هکتار عملیات بیابان زایی در کشور انجام شده است.

22 پروژه ترسیب کربن در دستور کار

وی با بیان این که در حال حاضر 22 پروژه بین المللی ترسیب کربن در حوزه 400 هزار هکتاری احیاء جنگل های مخروبه و تامین ترسیب کربن در حال انجام است، عنوان کرد: اين پروژه بومي ايران است اما اهداف جهاني دارد در این طرح به جذب كربن اتمسفري از طريق احياء مراتع بياباني و مقابله با بيابان‌زايي از طريق احياء مراتع تخريب شده پرداخته می شود.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هدف از اجراي این طرح را كاهش گازهای گلخانه‌ای و ذخيره‌سازي آن در بافت گياهي و خاک دانست و گفت: این طرح همچنین به درآمد زایی برای روستاییان منجر می شود.

کارگر با اشاره به این که تنها در آران و بیدگل 100 هزار هکتار جنگل دست کاشت داریم، گفت: در صورت نبود این جنگل ها شهر کاشان و آران و بیدگل از وفور گرد و غبار و ریزگرد آرامش نداشتند.همچنین اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، قزوین، هرمزگان، خوزستان، سمنان، ایلام و بوشهر از استان های پیشرو در توسعه جنگل های دست کاشت بیابانی هستند.

مشارکت و درک مردم بیابان مثال زدنی است

وی با ابراز خرسندی از این که در جنگل ها و کاشت جنگل های دست کاشت در حوزه بیابان وضعیت خوبی داریم، زیرا مردم در این مناطق از نزدیک با وضعیت آسیب رسان ریزگردها و بحران کم آبی مواجه هستند، لذا درک خوبی نسبت به حفظ جنگل ها دارند.

این مقام مسئول افزود: از سوی دیگر مشارکت مردم در حوزه بیابان به دلیل این که زندگی مردم وابسته به تعادل هوا و مهار ریزگردها یعنی ذرات زیر 2.5 میکرون و گرد و غبار یعنی ذرات تا 5 میکرون است مثال زدنی است.

وی با بیان این که تا کنون 95 درصد از گردوغبار و ریزگردهای داخلی را با عملیات جنگل های دست کاشت کنترل کرده ایم، اظهار کرد: این در حالی است که بخش عمده ای از ریزگردهای موجود در کشور از طریق کشورهای همسایه از جمله عراق وارد کشور می شود. از سوی دیگر وجود جنگل های بیابانی از وقوع سیلاب های بیابانی جلوگیری کرده و منجر به انباشت آب های زیرزمینی می شود.

هر هکتار جنگل دست کاشت 1.5 تا 2.5 میلیون تومان هزینه دارد

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که کاشت هر هکتار جنگل دست کاشت به صورت میانگین 1.5 تا 2.5 میلیون تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: این عدد متناسب با تورم سالانه و شرایط آب و هوایی هر استان و مقدار نیاز به آبیاری روزانه و سالانه متفاوت است.

کارگر افزود: اما صرفه اقتصادی هر هکتار از این جنگل ها نیز با توجه به تاثیر زیست محیطی و نیز تاثیری که در حوزه سلامت می گذارد، بسیار قابل توجه است. همچنین در صورتی که روش چرای دام در این مناطق به صورت علمی باشد، ارزش علوفه ای نیز دارد. از سوی دیگر در بیابان به علت سختی تامین آب و گرمای هوا دیگر با زمین خواری مواجه نیستیم.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که در توسعه جنگل های دست کاشت با کمبود اعتبار مواجه هستیم، گفت: در نتیجه رویکرد ما تغییر کرده است و اکنون بر مشارکت مردمی تکیه داریم زیرا با تکیه بر اعتبار دولتی راه به جایی نخواهیم برد.

این مقام مسئول با بیان این که به منظور جلب مشارکت مردم، با ارائه آموزش به همان اعتباری را که به پیمانکار ارائه می دادیم در اختیار مردم قرار می دهیم، عنوان کرد: در این صورت مردم خود پس از تولید نهال به کاشت آن اقدام می کنند. در این صورت هم درآمد حاصل از این اقدام به جیب مردم منطقه وارد می شود و بدین صورت مشوقی برای ادامه همکاری دارند و هم خود حافظ این درختان هستند در نتیجه هزینه نگهداری نیز کاهش می یابد.

وی افزود: همچنین حجم کاشت درخت به علت مشارکت مردم چندین برابر می شود.

تامین نیازهای مردم گامی در حفاظت از جنگل های دست کاشت

وی در پایان با تاکید بر این که با تامین نیازهای اولیه مردم می توان در حفاظت از جنگل های دست کاشت گام برداشت، عنوان کرد: از سوی دیگر ما با تعبیه تنورهای گازی در مناطق گرم خشک از قطع درختان جلوگیری می کنیم. همچنین با تهیه آب گرمکن خورشیدی آب گرم مردم نیز تامین می شود به طور مثال در خراسان جنوبی تعداد 60 حمام وجود دارد که تامین آب گرم آنها با استفاده از آبگرمکن خورشیدی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *