عملیاتی شدن موافقت نامه اوراسیا از ۵ آبان ماه/ صادرات ۵۰۰ قلم کالا با تعرفه مخفف یاصفر

12:00 - 10 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۴۹۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو گفت: با توجه به موافقت نامه اوراسیا می‌توانیم بیش از ۵۰۰ قلم کالا را از ایران با تعرفه‌های مخفف و یا صفر صادر کنیم و بیش از ۳۰۰ قلم برای مابقی کشورهاست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص جلسه اوراسیا اظهار کرد: در این جلسه جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به عنوان عضوی که به این جلسه ملحق شده در آن حضور پیدا کرده است.
 
وی افزود: از ۵ آبان ماه این موافقت نامه عملیاتی می‌شود که به موجب آن حدود ۸۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد و تعدادی از کالا‌ها تعرفه شان صفر می‌شود.
 
وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به این موافقت نامه ما می‌توانیم بیش از ۵۰۰ قلم کالا را از ایران با تعرفه‌های مخفف و یا صفر صادر کنیم و بیش از ۳۰۰ قلم برای مابقی کشورهاست.
 
اردکانیان خاطرنشان کرد: این موافقت نامه فرصت بسیار بزرگی است اگر که الزامات آن رعایت شود و در وهله اول بخش خصوصی از جمله تولید کنندگان و تجار از طریق تشکل‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسئول در جریان جزئیات این امر قرار گیرند در فرصت موجود تا ۵ آبان ماه آمادگی لازم را پیدا کنند 
 
وی افزود: این امر می‌تواند در شرایط تحریم‌ها در جهت افزایش اشتغال در کشور نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کند.
 
وزیر نیرو بیان کرد: سازمان‌های مهمی نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی، سیستم حمل و نقل جاده‌ای و دریایی در خزر، سازمان استاندارد و سازمان توسعه تجارت خارجی جز دستگاه‌هایی هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات عملیاتی شدن این الحاق هستند.
 
اردکانیان در ادامه اظهار کرد: از آبان ماه امسال یک فرصت حداکثر سه ساله‌ای وجود دارد که می‌توان این الحاق موقت را به حالت دائمی تبدیل کنیم به طوریکه همه کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به صورت یک منطقه آزاد تجاری عمل کنند.
 
وی با اشاره به دیدار‌های دوجانبه در این سفر خاطرنشان کرد: در جلسه ریاست جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر ارمنستان تسریع در احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان مورد تاکید بود که تا زمستان سال آینده به بهره برداری برسد و ۱۰۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت انتقال انرژی افزوده شود.
 
وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: موضوع تهاتر گاز با برق و تمدید قرار داد فعلی تا ۲۰ سال آینده و توسعه تهاتر گاز، برق و کالا نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *