رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخالفت لابی گرا‌های انجمن ملی سلاح آمریکا با ممنوعیت استفاده از تسلیحات نیمه خودکار

11:38 - 07 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۳۸۰۲
وال استریت ژورنال در گزارشی به موضوع ممنوعیت حمل سلاح در آمریکا پرداخته و می‎گوید طرفداران این ممنوعیت در ایالت فلوریدا در تلاش هستند تا با جمع آوری امضا این قانون را به تصویب برسانند.
به گزارش گروه بین الملل ؛ خشونت‌های تسلیحاتی به یک اپیدمی در آمریکا تبدیل شده و جنبش‌های متعددی در این کشور به راه افتاده تا بتوانند مانع از استفاده از تسلیحات مرگبار شوند.
 
طرفداران کنترل سلاح در فلوریدا به دنبال ممنوعیت تسلیحات نیمه خودکار هستند. این اقدام نخستین بار است که طرفداران کنترل سلاح در ایالتی که تحت کنترل جمهوریخواهان است صورت می‌گیرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، این اقدام از سوی خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حادثه تیراندازی مرگبار در مدرسه‌ پارکلند فلوریدا صورت گرفت. این حادثه مرگبار در سال ۲۰۱۶ رخ داد که در آن ۱۷ نفر کشته شدند و همچنین در حادثه‌ای مشابه در یک باشگاه شبانه در اورلاندو فلای ۴۹ نفر به قتل رسیدند.
 
جمع آوری امضا در ممنوعیت تسلیحات نیمه خودکار

طرفداران ممنوعیت تسلیحات نیمه خودکار یک کمیته سیاسی تشکیل داده و در تلاشند تا پایان ضرب الاجل تعیین شده در ماه فوریه ۲۰۲۰ به اندازه کافی امضا‌ جمع آوری کنند؛ آنها به دنبال این هستند تا از این طریق بتوانند یک اصلاحیه قانون را در انتخابات پیش رو به مجلس آمریکا ارائه دهند.

آل هوفمن، یکی از جمهوری خواهان پویش " آمریکایی‌ها برای ایمنی سلاح " می‌گوید، اجرا شدن ممنوعیت حمل سلاح در ایالت فلوریدا نمونه‌ای برای سایر ایالت‎های این کشور خواهد شد تا از آن پیروی کنند؛ صرف نظر از موضع گیری‌های سیاسی طرفداران این ممنوعیت.
 
 
مخالفت لابی گرا‌های انجمن ملی تفنگ در ممنوعیت استفاده ازتسلیحات نیمه خودکار
 
موانع ممنوعیت تسلیحات نیمه خودکار 
 
اما این در حالی است که به ثمر نشاندن این هدف بزرگ با موانع بسیاری رو به رو است. در واقع روند جمع آوری امضا در ایالت فلوریدا بسیار دشوار است و متن رای گیری باید از سوی دیوان عالی ایالتی که متکی به محافظه کاران است تایید شود.

علاوه بر آن، ایالت فلوریدا از نظر تاریخی محدودیت‌های کمی را در قبال کنترل حمل سلاح پشتیبانی می‌کند و بدتر از همه آنکه "ماریون هامر" یکی از قدرتمندترین اعضای لابی انجمن ملی سلاح در این ایالت زندگی می‌کند.

تسلیحات نیمه خودکار همانند AR-۱۵ و AK-۴۷ در بسیاری از مرگبارترین تیراندازی‌های جمعی آمریکا از جمله در تیراندازی‌های جمعی پارکلند، اورلاندو و لاس وگاس استفاده شده است. برای مثال در سال ۲۰۱۷ فرد مهاجم با تیراندازی به سمت جمعیت در یک کنسرت باعث کشته شدن ۵۸ نفر شد. این تسلیحات نیمه خودکار که در واقع در جنگ‌ها به کار می‌روند در تیراندازی مرگبار ماه گذشته در شهر ال پاسو تگزاس جان ۲۲ نفر را گرفت.
 
تجدید نظر در قانون ممنوعیت تسلیحات 

چند نامزد دموکرات ریاست جمهوری می‌گویند که آنها می‌خواهند ممنوعیت تسلیحاتی فدرال که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ ایجاد شده است را مورد تجدید نظر قرار بدهند. فرمانداران در رود آیلند و ویرجینیا اقدام به تبلیغ ممنوعیت ایالتی کردند.

هفت ایالت دموکرات همانند کالیفرنیا، کنتیکت و نیویورک تا الان استفاده از تسلیحات نیمه خودکار با ویژگی‌های خاص را ممنوع اعلام کردند. ایالات مذکور در کنار ۲ ایالت دیگر همچنین استفاده از خشاب‌های ظرفیت بالا که به مهاجمان اجازه می‌دهد تا در زمان تیراندازی بدون تعویض خشاب گلوله‌های بسیاری را به سمت جمعیت شلیک کنند را نیز محدود کرده‎اند.
 
مخالفت لابی گرا‌های انجمن ملی تفنگ در ممنوعیت استفاده ازتسلیحات نیمه خودکار
 
برخی از ممنوعیت‌های اعمال شده نتوانستند مانع از فروش تسلیحات AR-۱۵ شوند چرا که استفاده از این سلاح‌ها با ویژگی‌های خاص غیرقانونی اعلام شد. در واقع تولیدکنندگان تسلیحات با برطرف کردن آن ویژگی‌های خاص محدودیت‌ها را برای فروش کالا‌های خود برداشته و به نوعی قانون را دور زدند. در کالیفرنیا فرد مهاجم در کنیسه سن دیگو در ماه آوریل از سلاح AR-۱۵ استفاده کرد که در این ایالت قانونی بود.
 

یک مشاور ارشد در مرکز حقوقی گیف‎فورد می‌گوید، تمامی تسلیحات کُشنده هستند، اما آن چیزی که باعث رقم خوردن کشتار جمعی می‌شود تسلیحاتی است که خشاب‌هایی با ظرفیت بالا داشته و در عرض چند ثانیه صد‌ها نفر را به خاک و خون می‌کشند.
 
بهانه تراشی ها در متوقف کردن ممنوعیت سلاح 
 
چیمز گرانت، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته فرعی عدالت کیفری در مجلس فلوریدا گفته است که لحن به کار رفته در نامه به قدری گسترده است که می‌تواند منجر به ممنوعیت استفاده از سلاح‌های ورزشی شود. او می‌گوید در حالی که معتقد است تیراندازی‌های جمعی نیازمند پاسخ دهی از سوی سیاستمداران است.
 
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از رای دهندگان فلوریدا از ممنوعیت فروش تسلیحات نیمه خودکار حمایت کردند.

خشونت‌های تسلیحاتی و تیراندازی‌های مرگبار به یک اپیدمی غیر قابل کنترل تبدیل شده و نگرانی خانواده‌ها در آمریکا را به شدت افزایش داده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *