توقع برخورد ریشه‌ای با فساد بدون دولت الکترونیک امکان‌‌پذیر نیست

15:06 - 27 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۲۲۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه «مهم‌ترین تجربه دنیا ایجاد شفافیت با ایجاد بانک اطلاعاتی و ساختار و سیستم الکترونیکی است» گفت: تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود، توقع برخورد ریشه‌ای با فساد نداشته باشیم.
توقع برخورد ریشه‌ای با فساد بدون دولت الکترونیک امکان‌‌پذیر نیستبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، ابراهيم شاهرخيان معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور در مراسم توديع و معارفه بازرس‌کل استان لرستان كه با حضور بدری رئیس‌کل دادگستری استان، معاون استاندار، حجت‌الاسلام حيات‌الغيب مدير حوزه علميه لرستان و مديران دستگاه‌های قضايي و اجرايي استان لرستان برگزار شد با تبريك حلول ماه مبارك رمضان گفت: نظام ما بر پایه ارزش‌های دینی است. به همین دلیل حساسیت ما به سلامت اداری دوچندان است.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور درباره ابعاد فساد تأکید كرد: فساد به ویروس تشبیه می‌شود و به همین دلیل به‌سرعت با شرایط مختلف تطبیق و شیوع پیدا می‌کند.

شاهرخيان با اشاره به تبعات فساد خاطرنشان كرد: مهم‌ترین اثر فساد بی‌اعتمادی مردم به دولت است؛ فساد باعث توقف سرمایه‌گذاری در كشور می‌شود؛ فساد باعث تأثیر منفی بر رشد خالص می‌گردد؛ فساد باعث هدر رفت منابع و نهایتاً فساد باعث افزایش نابرابری بی‌عدالتی و فقر می‌شود.

وي با بيان اينكه «برخورد با فساد نیاز به فرهنگ‌سازی و هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول دارد» گفت: دشمن اصلی فساد شفافیت است. به‌عبارت‌دیگر مبارزه اثربخش با فساد شفاف‌سازی است. کشورهای موفق در کنار برخورد با فساد، ریشه‌یابی فساد کرده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگر از سخنان خود با تأکید بر اصلاح ساختار و سیستم اداری سنتی موجود كشور گفت: تا وقتی امضای طلایی وجود دارد نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

وي ادامه داد: ما سازوکار داریم، اما چون هوشمند نیست با تصمیم یک مدیر، جابجا می‌شود. باید در کنار برخورد جدی با فساد ساختارها اصلاح و نقش نیروی انسانی کاهش پیدا کند.

وي با بيان اينكه باید هزینه فساد را بالا برد، افزود: در سایر کشورها به خاطر یک اتفاق و بی‌دقتی بالاترین مقام اجرایی استعفا می‌دهد اما در کشور ما این‌گونه نیست.

شاهرخيان يكي از راهكارهای كاهش فساد را ايجاد بانک‌های اطلاعاتي دانست و گفت:ایجاد بانک‌های اطلاعاتی بسیار ضروری است که یا نداریم و یا اگر داریم دستگاه‌های اجرایی حاضر نیستند در اختیار سایرین قرار دهند. به‌طور مثال از کارکنان دولت مالیات گرفته می‌شود چون سیستم حقوق آن‌ها شفاف است. اما چرا در مورد سایر صنوف این اتفاق نمی‌افتد.

وي تصريح كرد: کشورهای دنیا از ما صادق‌تر نیستند بلکه سیستم‌های آنان شفاف است و جلوی دروغ را می‌گیرد. نمونه دیگر مالیات بر ارزش‌افزوده است. در خیلی از استان‌ها این مبلغ از کارکنان کسر ولی به خزانه واریز نمی‌شود. چون صندوق الکترونیک وجود ندارد. مهم‌ترین تجربه دنیا ایجاد شفافیت با ایجاد بانک اطلاعاتی و ساختار و سیستم الکترونیکی است. تا وقتی دولت الکترونیک ایجاد نشود، توقع برخورد ریشه‌ای با فساد نداشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان با بيان اينكه «مهم‌ترین رویکرد سال جاری سازمان بازرسی توجه جدی به امر نظارت-آن هم نظارت الكترونيك- و پیشگیری به‌جای برخورد است» افزود: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بازرسي كل كشور نظارت بر نحوه عملیاتی کردن برنامه‌های دولت، در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین نظارت بر عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری غیر معتبر است.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان، پایش نظام سلامت اداری، نظارت بر نحوه اعطای تسهیلات و سود بانکی و نظارت بر نظام مالیاتی(مالیات بر ارزش‌افزوده) است.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور در پايان ضمن تقدير از زحمات انصاری، اشرف را به‌عنوان بازرس‌کل استان لرستان معرفي كرد.

همچنين انصاری بازرس‌ کل قبلي استان لرستان كه به‌تازگی به سمت بازرس‌ کل استان قزوين منصوب‌شده است نيز در ادامه به گزارشی از عملكرد دوران مديريت خود پرداخت.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور در پایان گفت: نقش سازمان بازرسي كل كشور در سالم‌سازی و بهسازی فضای کسب‌وکار بی‌بدیل است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *